گزارش جی پلاس

رویای دانشمندان، به واقعیت نزدیک شد!/ ساخت بافت های اندامی قابل تزریق

تزریق ساده‌ای که بتواند باعث رشد دوباره بافت‌های آسیب‌دیده بدن باشد، رویایی بود که مدت‌ها ذهن پزشکان و حتی بیماران را به خود مشغول کرده اما دانشمندان انگلیسی سرانجام در تحقیقی توانستند این رؤیا را به واقعیت نزدیک کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان دانشگاه UBC Okanagan دستگاهی ساخته‌اند که سلول‌ها را با سرعت بالاتر، قیمت ارزان‌تر و به شیوه مؤثرتری محصور می‌کند و به شکل کپسول درمی‌آورد.

ایده تزریق انواع مختلف سلول‌های بافتی، ایده جدیدی نیست اما از آنجایی که با تزریق سلول‌ها به داخل بافت‌ آسیب‌دیده می‌‌توان بدن را به رشد دوباره و ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده واداشت، قابلیتی است که بشر تاکنون به آن دست نیافته است. محققان بر این باورند که با کمک این روش به زودی می‌توان استخوان‌های شکسته و تاندون‌های پاره شده و به تدریج با پیشرفت این فناوری، کل اندام‌های آسیب دیده بدن را دوباره ترمیم کرد و به شکل اولیه خود بازگرداند.

اما مشکلی که تاکنون بر سر راه دانشمندان وجود داشت، این بود که این سلول‌ها به خودی خود حساس و ظریف هستند و با تزریق مستقیم به بدن قادر به زنده ماندن نیستند. مشخص است که برای اطمینان از زنده ماندن سلول‌ها، باید آنها را در پوششی محصور کرد که این پوشش بتواند از آنها در برابر آسیب‌های فیزیکی و نیز در برابر سیستم ایمنی خود بدن محافظت کند. اما این کار محصورسازی بسیار دشوار بود و علاوه بر هزینه‌های زیادی که صرف آن می‌شود، زمان‌بر هم بود.

اما محققان با مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام دادند توانستند با تولید دستگاه محصورساز خودکار، این مشکل را برطرف کنند که بسیاری از سلول‌ها را با استفاده از نوعی لیزر آبی خاص به داخل میکروژل تزریق و آنها را برای تولید نمونه‌ای پاک و قابل استفاده در کم‌تر از چند دقیقه خالص می‌کند. مزیت این سیستم آن است که بیش از 85 درصد سلول‌ها در فرآیند تزریق زنده می‌مانند.

دیدگاه تان را بنویسید