گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)؛

اصغریان: رویکرد عمده فعالیت های فرهنگی، هنری و تبلیغی ویژه سی و یکمین سالگرد ارتحال امام متوجه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است

مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی جزئیات برنامه های فرهنگی سی و یکمین بزرگداشت امام خمینی(س) را تشریح کرد.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی اعلام کرد: در سی و یکمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) برنامه های مختلف فرهنگی انجام می شود که تولید حدود 100 کلیپ کوتاه یک تا سه دقیقه ای، 20 موشن گرافی و برگزاری سه مسابقه در حوزه اندیشه امام از جمله این برنامه ها است.

غلامعلی اصغریان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در خصوص برنامه های فرهنگی سی و یکمین بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را بر برنامه های جاری کشور حاکم کرده و برگزاری مراسم پرشکوه، ملی و مذهبی بزرگداشت امام خمینی(س) در سال جاری متأثر از این شرایط عمومی حاکم بر جامعه همسان سال های گذشته برگزار نمی شود.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال برنامه ای با حضور جمعیت کثیر علاقمندان و مشتاقان به اندیشه های بلند و افکار، آراء و سیره تابناک حضرت امام در حرم مطهر ایشان نخواهیم داشت، لذا رویکرد عمده فعالیت های فرهنگی، هنری و تبلیغی ما متوجه تلاش، فعالیت و برنامه ریزی در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ارتباط با آحاد مردم از طریق این ابزار روز شده است.

وی با اشاره به برنامه های طراحی شده و در حال اجرای کمیته فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) اظهار داشت: اساسا ما هر سال بزرگداشت حضرت امام را فرصت مغتنمی برای بازخوانی بیشتر و بهتر اندیشه ها ، آثار و سیره عملی ایشان در حوزه های مختلف فردی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی تلقی می کردیم و امسال با رویکرد به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این اتفاق دارد رقم می خورد.

اصغریان ادامه داد: در سال جاری تلاش ما این است که از طریق کلیپ های متعدد کوتاه، اندیشه های حضرت امام را در حوزه های مختلف بازخوانی و معرفی کنیم. به همین دلیل اولین نقطه همراهی ما با دستگاه های مشارکت کننده در حوزه فعالیت های فرهنگی تولید و آماده سازی بالغ بر 100 کلیپ و 20 موشن گرافی برای کودکان، نوجوانان، جوانان و مخاطبان عام است که عمدتا در منازل و محیط های بسته کاری خود مخاطب این تولیدات خواهند بود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات کتابخوانی در ایام بزرگداشت امام خمینی(س)، افزود: برگزاری مسابقات کتابخوانی در حوزه کودکان و نوجوانان برگرفته از 14 کتاب معرفی زندگانی حضرت امام و سیره عملی آن حضرت را داریم. همچنین برگزاری مسابقه ویژه آحاد مردم را داریم با  کتاب حدیث بیداری به قلم دکتر حمید انصاری که مرور جامع و کاملی بر زندگانی پر بار آن حضرت است. همچنین کتاب وصیت نامه حضرت امام سومین کتابی است که در معرض کتابخوانی عموم و برگزاری مسابقه قرار گرفته است.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی ادامه داد: برای مخاطبان خاص حوزه اندیشه های قرآنی حضرت امام برگزاری مسابقه «قرآن در اندیشه و آثار حضرت امام» را داریم؛ با منبعی تحت عنوان «قرآن کتاب هدایت» که در حقیقت مروری بر اندیشه های بلند حضرت امام در حوزه قرآن کریم است.

وی گفت: جدای از این مسابقات که عمدتا با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و برخی از دستگاه های فرهنگی از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران در ایام بزرگداشت حضرت امام برگزار خواهد شد و عموم مردم در آنها شرکت می کنند. در قدم بعدی تولید، تدوین و آماده سازی سرودهایی را داریم که با عناوین «دریغا»، «شعاع نور» و «شرح وصل» به زبان فارسی در حوزه کودکان، نوجوانان و جوانان در حال آماده سازی است و همزمان با ایام بزرگداشت امام خمینی(س) از طریق شبکه های مختلف صدا و سیما و همچنین شبکه های اجتماعی پخش خواهد شد.

اصغریان ادامه داد: یک سرود هم به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دست ساخت داریم. این سرود نیز از طریق صدا و سیما و فضای مجازی پخش خواهد شد. رویکرد پوسترهای ما هم امسال عمدتا انتشار در فضای مجازی است. همچنین نمایشگاه های ما با رویکرد انتشار در فضای مجازی طراحی و آماده سازی شده و انشالله همزمان با 14 خرداد توزیع و در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت. این نمایشگاه ها تحت عنوان «سلامی بر آفتاب» و سیر تصویری زندگانی پر بار حضرت امام و «موصی و وصی» برای مخاطبان ویژه وصیت نامه حضرت امام منتشر خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیش بینی کرده ایم که پنج قطعه موسیقی از اشعار حضرت امام توسط پنج نفر از خوانندگان مشهور ایران اسلامی آماده سازی شود و آلبوم این قطعات به همراه شش قطعه ای که پیش از این توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی آماده شده بود، هم در شبکه های اجتماعی عرضه شود و هم به عنوان یک آلبوم موسیقی برگرفته از غزل ها و اشعار دیوان حضرت امام به جامعه عرضه شود.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: یک نشست علمی و تخصصی مجازی را با عنوان «جامعه، مردم و آسیب شناسی اجتماعی از منظر امام خمینی(س)» و با همیاری مرکز امام و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی در پیش داریم که همزمان با روز 13 و 14 خرداد ماه با حضور فرهیختگان و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد. نمایندگی های ما در اصفهان، قم و خمین نیز ویژه برنامه هایی در همین حوزه دارند. همچنین برگزاری «جشنواره مجازی سرود روح الله» را با همکاری وزارت آموزش و پرورش، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام پیش بینی کرده ایم که امیدواریم در این جشنواره هم شاهد همیاری و همراهی هنرمندان این حوزه و ارائه سرودهای جذاب و تأثیرگذار باشیم که در انتهای راه سرودهای برگزیده برای اجرا در اختیار مراکز آموزشی و برای پخش در اختیار صدا سیما قرار خواهد گرفت.

اصغریان با بیان اینکه امسال چاپ کاغذی برای برنامه های فرهنگی و تبلیغی ایام بزرگداشت امام خمینی نداریم، گفت: به جهت اینکه عمده چاپخانه ها محدودیت های خاص ناشی از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا را دارند و فعال نیستند و همچنین رساندن این تولیدات کاغذی به دست مخاطبان زمان بیشری را می طلبد، لذا تلاش کرده ایم که عمدتا فعالیت ها را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی انجام دهیم و برابر نیاز مخاطب و شرایط حاکم بر جامعه این اتفاق رقم بخورد.

وی تأکید کرد: آنچه در سه ماه گذشته به عنوان تجربه متولیان فرهنگ و هنر در فضای مجازی تجلی پیدا کرده تجربه بسیار موفقی است. یعنی حدس من این است که میزان مطالعه مردم ما در سه ماه گذشته بسیار بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. چون فرصت مغتنمی فراهم شد که مردم در خانه ها و به دور از محیط کار و دغدغه های محیط های اجتماعی کتاب های متعددی را مطالعه کنند و فیلم های بیشتری را ببینند. همچنین خیلی از نشست های علمی در بستر فضای مجازی با مخاطبان قابل توجهی برگزار شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.