در آستانه سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) مراسم بزرگداشت حضرت امام توسط جامعه کلیمیان کشور، شب گذشته(چهارشنبه 10 خرداد ماه) با حضور مسئول کمیته ادیان الهی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) در کنیسای یوسف‌آباد برگزار شد.

در آستانه سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) مراسم بزرگداشت حضرت امام توسط جامعه کلیمیان کشور شب گذشته(چهارشنبه 10 خرداد ماه) در کنیسای یوسف‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، این مراسم با قرائت بخش پاراشای ناسو با سوره ناسو از تورات توسط یکی از اعضای شورای کنیسای یوسف آباد و خیرمقدم گویی توسط یهودا عاصف، نماینده کلیمیان در ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) آغاز شد.

مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) در کنیسه یوسف آباد

حاخام یونس حمامی، رهبر کلیمیان ایران، در این مراسم با تسلیت سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س)، گفت: «ناسو» به معنای برافراشته شدن و تعالی پیدا کردن است و این بخش از تورات در ارتباط با افتتاحیه معبد توسط حضرت موسی(ع) است. پس از افتتاح معبد 12 فرزند حضرت موسی، که سران 12 قبیله هستند، هدایایی را برای معبد می‌آورند. با وجود اینکه تورات مقدس در بسیاری جاها گزیده گویی دارد اینجا، با وجود اینکه همه قربانی‌ها یکسانی هستند، به صورت مفصل بیان می کند.

وی افزود: مفسرین می‌گویند چیزی که ارجحیت می‌دهد این است که 12 قبیله وقتی با هم وحدت پیدا می‌کنند به تعالی می‌رسند. در هر کشوری قومیت‌ها، ادیان و نژادهای مختلف هستند و چیزی که می‌تواند باعث تعالی آنها شود همدلی و همفکری است؛ و این قدرت خاص برای آنها ایجاد می‌کند.

رهبر کلیمیان ایران یادآور شد: چیزی که در کلام امام بارها تأکید شده وحدت کلمه، یکپارچگی و اتحاد است. از بزرگی عظمت خدا است که دو نفر حتی دوقلو را مثل هم نیافریده ولی تفاوت‌ها اگر درست استفاده شود وسیله‌ای برای پیشرفت است. حتی اگر قومی بدترین گناه را انجام دهند اما با هم باشند، خدا فرصت بیشتری برای توبه به آنها می‌دهد.

وی افزود: طبیعی است که کشور بزرگی مثل ایران قومیت‌های مختلفی زندگی می‌کنند ولی می‌شود همفکری کرد و در راهی قدم برداشت که باعث پیشرفت کشور است. توحید مذهب همه ما است و همه ما ایرانی هستیم. این یکپارچگی را حفظ کنیم تا بتوانیم باعث پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشیم.

مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) در کنیسه یوسف آباد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، همایون سامه‌یح، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم با تبریک میلاد امام هشتم شیعیان و تسلیت نزدیک شدن به سالگرد ارتحال امام، گفت: در آیین کلیمیان وقتی مراسم ختم، یادبود یا بزرگداشتی از یک عزیز از دست رفته گرفته می‌شود، رسم است که سخنرانی مذهبی و اجتماعی انجام دهیم و این برای ما ثواب محسوب می‌شود و امیدواریم ثواب تمام این سخنرانی‌ها به روح امام راحل برسد.

وی اظهار داشت: سال 57 همه دست به دست هم دادیم و حکومت شاهنشاهی را سرنگون کردیم و رهبری امام این انقلاب را پیروز کرد. رهبری امام 10 سال بیشتر طول نکشید ولی اثرات این رهبری تا سال‌ها برای ملت ایران باقی خواهند ماند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ابتدای انقلاب با وجود اینکه جامعه ایرانیان کلیمی سهم بزرگی در انقلاب داشتند و حتی افتخار می‌کنند که 22 بهمن شهیدی را تقدیم کرده‌اند، انضباط خاصی وجود نداشت و متأسفانه تفکرات منفی در بعضی مسئولین نسبت به جامعه ما وجود داشت بیشتر می‌شد؛ چرا که رژیم غاصب صهیونیست مذهبش یهودیت است و فکر می‌کردند هرکس یهودی باشد صهیونیست هم هست.

وی با اشاره به دیدار جامعه کلیمیان ایران با امام خمینی(س)، افزود: یاد و خاطره امام و اوامرشان نسبت به جامعه کلیمی برای ما گنج بزرگی است که تأکید کردند فرق است بین کلیمیان با صهیونیست، که یک حزب سیاسی است. در قانون اساسی چند بار از ادیان الهی نام برده شده و همه اینها با پیروی از تفکرات امام و احترام ایشان به ادیان الهی بود. روشنفکری امام مثال زدنی است و جامعه ایرانیان یهودی همیشه به امام بدهکار هستند.

سامه‌یح تأکید کرد: از آن زمان برگزاری مراسمات آنها آزاد بوده و امنیت آنها کاملا تأمین شده است. هر روز هفته در کنیسا باز است و رفت و آمد انجام می‌شود؛ بدون اینکه کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید و همه اینها به خاطر حسن نیت مقامات جمهوری اسلامی از جمله امام و رهبری است. دولت‌های مختلف آمده و رفته‌اند و چیزی که ماندگار بوده رهبری است. در زمان امام زیر سایه ایشان بودیم و امروز امنیت و آسایش ما متکی به رهبری جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: ما 2500 سال است که در ایران زندگی می‌کنیم و روحیات مردم ایران همیشه ضد نژادپرستی بوده ولی متأسفانه شاهد این بوده‌ایم که کلیمیان از کشورهای منطقه خلیج فارس اخراج و جذب رژیم صهیونیستی شدند. اما جمهوری اسلامی از یهودی‌ستیزی همیشه اجتناب کرده و این باعث افتخار جمهوری اسلامی و همچنین جامعه یهودی است.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به جز اینکه تعلیمات علوم دینی در مدارس و کنیساهای ما تعلیم می‌شود، ما افتخار می‌کنیم که واردکننده رهبران دینی نیستیم و تمام رهبران ما ایرانی الاصل هستند. علاوه بر این، تمام ایرانیان کلیمی به راحتی به کسب و کار، تجارت و تحصیلشان پرداخته و تمام حقوق شهروندی را دارند. ولی باید اذعان کنیم که اگر مشکلات اقتصادی داریم، برای تمام جامعه ایران است و به طبع ما هم شامل این مشکلات هستیم. زمانی می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم که تمام ادیان و اقوام دست به دست هم دهیم و سعی کنیم این مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: امیدواریم همه کشورها از این عدالت، دوستی و همپیمانی سرمشق بگیرند و ایران ما سرمشق همه کشورها باشد و امیدواریم به دعای خیر امام تمام مشکلات ملت ایران حل شود.

مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) در کنیسه یوسف آباد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، محمدرضا موحدی، مسئول کمیته ادیان الهی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جامعه کلیمیان برای بزرگداشت امام نسبت به سایر هموطنان بهتر، قوی‌تر و صمیمانه‌تر عمل کرده‌اند، گفت: لازم می‌دانم از حاخام حمامی که در طول این سال‌ها عنایاتشان شامل حال ستاد شده، آقای سامه‌یح و به ویژه آقای عاصف که نماینده شما در ستاد هستند، تشکر کنم.

وی با اشاره به سخن حضرت امام مبنی بر اینکه «توحید مذهب همه ما است»، افزود: همه اینها بر پایه آموزه‌های دینی اسلامی است. در یکی از آیات قرآن تکلیف مسلمانان با سایر اهل کتاب روشن شده که می‌فرماید «ای پیامبر! اهل کتاب را به وحدت دعوت کن». این نیست که آنها بیایند، باید دعوت کند. بیایید متحد شویم و جامعه موحدان عالم را تشکیل دهیم و این یک دعوت مهم از سوی اسلام برای همه ادیان الهی است. همه ما به خداوند متعال قادر معتقد هستیم؛ بیایید جامعه یکتاپرستان عالم را وحدت بدهیم.

مسئول کمیته ادیان الهی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، یادآور شد: آیه قرآن برای این موضوع سه شرط گذاشته و اولین آنها این است که غیر از الله کسی را نپرستید؛ اسم «الله» جامع جمیع کمالات است. دوم اینکه شرک هم نداشته باشید و کسی را در کنار خدا قرار ندهید. سومین شرط این وحدت هم این است که هیچ کدام قصد برتری و سلطه جویی نسبت به دیگری نداشته باشید.

وی با تأکید بر اینکه خدا دعوت می‌کند به اینکه موحدان عالم جمع شوند، اظهار داشت: ما در دنیایی قرار داریم که شرک از سر و روی جهان می‌ریزد و عملا یکتاپرستان دنیا کم هستند. همه پیامبران گل‌های سرسبد دنیا هستند. ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع)، زرتشت و پیامبر اسلام(ص) برترین‌های دنیا هستند و در قرآن هم داریم که ما میان پیامبران فرق قائل نیستیم. متأسفانه بعضی جاها افراد کج فهم و نافهم وجود دارد که به اسم ادیان الهی کارهایی انجام می‌دهند و ان شاء الله خداوند آنها را هدایت کند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)، حجت‌الاسلام و المسلمین سید داود افضلی، مسئول کمیته ورزش ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) نیز در این مراسم گفت: تمام انبیاء الهی انرژی مخصوص خودشان را دارند و هیچ کس نمی‌تواند یک دین و مکتب توحیدی را از بقیه منها کند و همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، امت واحده هستیم و هدف مشترک همه ما ارتقا و تعالی ایران است.

مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (س) در کنیسه یوسف آباد

بخش پایانی این مراسم، قرائت دکلمه‌ای توسط خانم یوکاوت گیدائیان با مضمون دعا برای ظهور منجی عالم بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.