به مناسبت سی و سومین سالگرد حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب جمھوری اسلامی ایران، همایش بین ادیان به همت انجمن شرعی شیعیان جامو و کشمیر در حوزه علمیه جامعه باب العلم بدگام برگزار شد، در این همایش شخصیت های گرانقدر و مسئولین متعدد از ادیان مختلف حضور داشتند۔

به گزارش جماران؛ به مناسبت سی و سومین سالگرد حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب جمھوری  اسلامی ایران، همایش بین ادیان به همت انجمن شرعی شیعیان جامو و کشمیر در حوزه علمیه جامعه باب العلم بدگام برگزار شد، در این همایش شخصیت های گرانقدر و مسئولین متعدد از ادیان مختلف حضور داشتند۔

از جمله بزرگانی که در خصوص اهمیت، ضرورت و فایده وحدت ادیان سخنرانی کردند عبارت بودند از: مفتی اعظم مفتی ناصر الاسلام، آقای سید شمس الرحمان، آقای خورشید قانونگو، آقای میرواعظ کشمیر، آقای  مولوی لطیف ،حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمجید نمائندہ امام خمینی میموریل ترست کارگل، آقای  سجاد حسین کارگلی،  شیخ ابن الحسن عملوی اعظم گرھ سرپرست حسن اسلامک ریسیرچ سینتر ،آقای دپتی سنگھ پرچارک شری گورودوارہ پربندھک کمیتی امرتسر صاحب، آقای ستپال سنگھ رییس کمیته  گورودوارا بدگام، آقای  سنجے صراف شخصیت برجسته جامعه پاندیت، آقای پاستر پال رهبر مذهبی مسیحی،  تسوان رنزینگ  رهبر مذهبی بدھ ،  دکتر جان فلپس رهبر مذهبی مسیحی۔

مجری این همایش حجت الاسلام آقا سید مجتبی عباس الموسوی بود.

در  این  ھمایش  سخنرانان، نفرت دینی را بزرگترین چالش برای جهان بشریت توصیف کردند و توضیح دادند که آموزه های اساسی همه ادیان جهان احترام به انسانیت و ارزش های انسانی را آموزش می دهد، اما متأسفانه جدای از این هدف مشترک همه ادیان، اختلاف نظر در هر عصری در اولویت قرار گرفته است، این امر همواره صدمات زیادی به صلح جهانی، برادری انسانی و ارزش های انسانی وارد کرده است، و با عبرت گرفتن از آنها، جهان بشریت باید به طور جدی برای وحدت بین ادیان نشان دهد تا کره زمین به مکانی امن برای همه انسان ها تبدیل شود.

در  این  ھمایش حجت  الاسلام والمسلمین آغا سید حسن الموسوی الصفوی رئیس انجمن  شرعی  شیعیان  کشمیر با اشاره به تلاش حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب برای وحدت بین ادیان، گفت: امام خمینی (ره) به احترام و قداست ادیان جهانی معتقد بودند و می خواستند بین رهبران همه ادیان بر اساس برادری انسانی ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: در دنیای متمدن و توسعه یافته امروزی به نام دین هیچ جایی برای نفرت و خشونت وجود ندارد.

به همین مناسبت، آغا سید حسن نسبت به ممنوعیت مستمر نماز جمعه و دیگر فعالیت‌های مذهبی در مسجد جامع مرکزی سرینگر واکنش شدیدی نشان داد و خواستار پایان دادن به ممنوعیت فعالیت‌های مذهبی روزانه در این مرکز کهن دره شد۔

قابل  ذکر  است که  در این ھمایش نامه ای از نماینده ولی فقیه حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور مبنی بر تشکیل این همایش نیز دریافت شد.

در پایان این همایش مصوبه‌ای به تصویب رسید که در  آن بر نکات ذیل تاکید شد:

۱۔ این همایش در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران ادای احترام می کند و با رسالت امام خمینی (ره) تجدید بیعت می نماید

۲۔  این گردهمایی با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت وخیم، آشفته کنونی، نفرت مذهبی، خشونت و اعمال غیرانسانی و کشتار مردم بیگناه، این گونه تمایلات را به شدت محکوم می کند.

۳۔  این گردهمایی از صمیم قلب به پیروان همه ادیان به وحدت  و  ھمدلی دعوت می کند و  تاکید  دارد  که همه ما از نسل یک آدم هستیم و رابطه انسانیت بزرگترین رابطه است بنابراین ما به انسانیت، عشق، مدارای مذهبی، و وحدت  فرقه نیاز داریم لذا باید تعهد خود را تجدید کنیم.

۴۔  این گردهمایی بر تعهد تلاش‌های مشترک و متحد برای تداوم وحدت  مذھبی چند صد ساله و وحدت بین ادیان در دره کشمیر تأکید می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.