در مراسم سی و دومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در مادرید که جمعی از ایرانیان مقیم، اسپانیایی های علاقه مند به انقلاب اسلامی و اتباع برخی از کشورهای اسلامی از جمله عراق و افغانستان حضور داشتند ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، رئیس موسسه اهل البیت مادرید و یک تحلیلگر مسائل سیاسی اسپانیایی سخنرانی کردند.

به گزارش جماران؛ سی و دومین مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با کنفرانسی با موضوع «امام خمینی (ره) و ظلم ستیزی» امروز شنبه در مرکز اهل البیت در مادرید برگزار شده است.

در این مراسم که جمعی از ایرانیان مقیم، اسپانیایی های علاقه مند به انقلاب اسلامی و اتباع برخی از کشورهای اسلامی از جمله عراق و افغانستان حضور داشتند ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، رئیس موسسه اهل البیت مادرید و یک تحلیلگر مسائل سیاسی اسپانیایی سخنرانی کردند.

 

168861315

 

«حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی ضمن تشکر از حضار و میزبانان مراسم به محدودیت های کرونایی اشاره کرد و گفت که حق امام خمینی (ره) برگزاری جلسه ای با چنین محدودیتی نیست اما مسائل بهداشتی دست ما را از این بابت بسته است.

وی سپس سخنان خود را در باره موضوع ظلم ستیزی امام خمینی با مقدمه ای در فلسفه اسلامی آغاز کرد و گفت که در فلسفه اسلامی «شر» وجود ندارد. در واقع شر یعنی عدم وجود خیر. اصالت با خیر است و وقتی که خیر نیست می گوییم شر. با همین استدلال اصالت در این نگاه با عدالت است و وقتی که با غیاب عدالت مواجه هستیم می گوییم ظلم واقع شده است. به عبارت دیگر ظلم یعنی بی عدالتی. ما معتقدیم خلقت بر اساس عدل است. آسمان و زمین  بر اساس عدل خلق شده اند. پیامبر گرامی اسلام می فرمایند «عدل نگهبان جامعه است».

سفیر کشورمان در اسپانیا تصریح کرد که امام خمینی(ره)  در تحلیل خود از جهان مشاهده کرد که بخش هایی از جهان هست که خوب پیش می رود و در مسیر درستی از نظر عدالت حرکت می کند. علم و دانش، نظم، قانون، حکومت خوب و ... چیزهایی بودند که از نظر ایشان دارای ارزش است. اما در برخی جاها وضعیت می تواند و لازم است عادلانه تر، منصفانه تر و بهتر شود. اما در پنج حوزه این توسعه و رشد نقشی در برقراری عدالت نداشته است.

قشقاوی در توضیح این پنج حوزه گفت اولین بی عدالتی، بی عدالتی در اخلاق است. اخلاق چه در ساحت فردی و چه اجتماعی. به عبارتی در جهان امروز قانون جای اخلاق را گرفته است و نهادهای قانونی بر جای نهاد اخلاق نشسته اند. کسی نمی تواند بگوید امروز در جهان اخلاق حاکم است. حوزه دوم، بی عدالتی در خانواده است. احترام به زن، به فرزند، به پدر و مادر و ... نقض شده و جهان امروز به سمت شکاف بین افراد خانواده حرکت کرده است. امروز به خانواده دارد ظلم می شود و نسل های گذشته از این نظر وضعیت بهتری داشته اند. این در همه جای جهان است. در ایران هم همین وضع است، در اسپانیا هم همین است. یک مساله جهانی است. در این زمینه باید به نگاه امام و احترام ایشان به حقوق زنان اشاره کرد. امام در هر مراسمی که می آمدند مقید بودندکه غذا را با همراهی همسرشان صرف کنند.

سفیر کشورمان به بی عدالتی در حوزه آرامش و صلح جهانی به عنوان سومین مساله اشاره نمود و بیان داشت امام از کودکی شاهد جنگ بود. چه جنگ هایی در ایران، چه در منطقه و چه جنگ در جهان. در فتواهای فقهی ایشان این تم جنگ را به خوبی می بینیم. در اسلام فقهی داریم به اسم فقه جهاد که در کتاب تحریر الوسیله امام نگاه خود را به این گونه از فقه بیان کرده است.

وی ادامه داد :چهارمین حوزه بی عدالتی در توجه به محیط زیست است. بهره برداری از طبیعت در جهان مادی امروز آسیب بزرگی به محل زیست همه انسان ها زده است و نتیجه آن پدیده هایی مثل گرم شدن کره زمین و افزایش مواد غیر قابل بازیافت و آلوده کننده شده است. امروز در جهان هیچکسی نمی تواند بگوید وضع طبیعت و محیط زیست بهتر شده است. دو سال پیش در همین شهر مادرید کنگره بین المللی برای بررسی مشکلات مربوط به محیط زیست برگزار شد اما در نهایت هیچ توافقی صورت نگرفت و نتیجه ای از آن حاصل نشد.

قشقاوی پنجمین حوزه بی عدالتی در جهان امروز را پدیده «جنوبی شمالی شدن» و یا افزایش شکاف فقیر و غنی در جهان بر شمرد. او گفت امروز کسی نمی تواند بگوید جهان دارد به سمت تساوی و توزیع متناسب ثروت میان مردمان جهان پیش می رود. آن شکلی که مردم در برخی از کشورهای آفریقایی زندگی می کنند با شکل زندگی مردم در اروپای شمالی هیچ تناسبی ندارد.

ظلم از منظر قرآن

«محمد مهدی احمدی» رایزن فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا در ابتدا در سخنانی با تسلیت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به تشریح معنای ظلم از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت علت انتخاب موضوع ظلم ستیزی در مراسم امسال آن است که حضرت امام فرهنگ ظلم ستیزی را در جهان احیا کرد. آنچه از مفهوم ظلم در اذهان عمومی متبادر می شود ظلم اجتماعی است یعنی به کسی ستم کردن یا حقوق مردم را ضایع کردن در حالی‌که در قرآن کریم ظلم بر سه قسم است.

وی سپس به ارائه تعریفی از ظلم  منطبق بر تعالیم قرآنی پرداخت و گفت که معنی ظلم رعایت نکردن جایگاه امور یا قرار گرفتن چیزی در غیر جایگاه خودش (وضع الشیئ فی غیر موضعه) است و این در مقابل مفهوم عدل به معنای قرار گرفتن چیزی در جای خودش است. با در نظر گرفتن این معنا ما با سه نوع ظلم مواجه خواهیم بود.

 

168861317

 

رایزن فرهنگی کشورمان «ظلم اعتقادی» را اولین نوع از ظلم برشمرد و تصریح کرد، ظلم اعتقادی یعنی رعایت نکردن جایگاه امور در اعتقادات است. واقعیت آن است که در نظام هستی خالقی وجود دارد. 

احمدی سپس به دومین قسم از اقسام ظلم با عنوان «ظلم فردی» پرداخت و گفت که وقتی انسان جایگاه واقعی امور را در مورد خودش رعایت نکند مرتکب ظلم شده است. کسی که کاری می کند و به واسطه آن کار به جسم و روحش لطمه می زند در حق خودش ستم کرده است. آنان که گناه می کنند در واقع ظلم به خودشان کرده اند چون خلاف فطرت خود عمل کرده اند.

احمدی در ادامه به بیان سومین نوع ظلم با عنوان «ظلم اجتماعی» پرداخت و بیان داشت ظلم اجتماعی همان ستم و ظلمی است که به جامعه و به ملت ها می شود که سمبل آن استکبار جهانی آمریکاست. احمدی تاکید کرد باید توجه کنیم که مبارزه ذاتا ارزشی ندارد بلکه هدفی که برای آن انتخاب می شود مهم است. اگر هدف صرفا کسب قدرت باشد که بسیاری از جنبش ها و انقلابات اینگونه بوده اند، دارای ارزش نیست. مبارزه ای ارزشمند است که برای خدا و برای نجات انسان ها باشد.

 

امام تاریخ ساز 

«عبدالغنی المعمار» رئیس مرکز اهل البیت مادرید  با ابراز خشنودی از این‌که یک سال دیگر نیز جمع علاقه مندان به امام و انقلاب اسلامی در این مرکز جمع شده است تا یاد اما خمینی (ره) گرامی داشته شود تاکید کرد که سخن گفتن درباره ابعاد گوناگون شخصیت امام امری ضروری است چرا که او مردی بود که تاریخ قرن بیستم را عوض کرد. امام خمینی با حرکتش و تفکرش همه جهان را تغییر داد.

 

168861321

 

وی گفت وقتی امام پس از سال ها تبعید، در آن هواپیمای مشهور به ایران رسید حرکتی آغاز شد که تاثیر آن را در نقاط مختلف جهان از آفریقا تا آمریکای لاتین و در خاورمیانه به ویژه در فلسطین می بینیم.

رئیس جمعیت اهل البیت مادرید سپس به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت در روزگار قبل از انقلاب ایران پهلوی ، عربستان سعودی کارگزاران آمریکا در منطقه بودند و هدف آنها تامین منافع آمریکا بود. تا اینکه امام خمینی و نهضت تحت رهبری او از راه رسید و این تعادل شوم را بر هم زد.

عبدالغنی در بخش دیگری از سخنانش به مبارزه سنگین و طولانی امام با قدرت های جهانی اشاره کرد و گفت دلیل اینکه آمریکا و انگلیس صدام را تحریک کردند تا به ایران انقلابی حمله کند از بین بردن این صدای تازه و این حرکت مردمی بود. رمز موفقیت امام خمینی در این نبرد، این بود که او قدرت خود را از مساجد و حسینیه ها و محله ها می گرفت نه از کانون های ثروت.

عبدالغنی همچنین به جایگاه زن در تفکر امام خمینی اشاره نمود و گفت ایشان جایگاه بزرگی برای زنان جامعه اسلامی در نظر گرفت که نمونه آن را در هیچکدام از کشورهای اسلامی دیگر نمی بینیم. یکی دیگر از مهمترین اقدامات امام خمینی نوشتن نامه به رهبر شوروی به عنوان ابرقدرت شرق جهان بود که هنوز هم کاری بسیار شجاعانه و بی نظیر به شمار می رود.

 «یوسف فرناندز» تحلیلگر و فعال اسپانیایی در آغاز سخنانش گفت ، برای من افتخار بزرگی است که در این جمع درباره امام و انقلاب ایران صحبت کنم. می خواهم اول به اوضاع قبل از انقلاب اشاره کنم . کودتای سال ۱۹۵۳ علیه دولت مصدق به کارگردانی سازمان های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا رخ داد تا شاه مجددا به ایران بازگردد و قدرت را در دست بگیرد. این مصادف شد با جنگ های اعراب با اسرائیل و تحریم فروش نفت از سوی آنها. اما شاه ایران با بالا بردن تولید این کمبود بازار را برای غرب جبران کرد.

وی ادامه داد: شاه بعدتر به تبعیت از آنچه در ترکیه رخ داد، پروژه انقلاب سفید را اجرا نمود تا روند مدرنیزاسیون ایران شتاب بگیرد. در دهه هفتاد میلادی با توجه به آنکه شوروی و چین هر دو مارکسیست بودند، تصور این بود که انقلاب ایران نیزدر مقابل سرمایه داری غربی چنین ماهیتی پیدا کند اما امام خمینی با رهبری خود انقلاب را به سمتی برد که اتفاق تازه ای را در جهان رقم زد و باعث شد جهان ببیند در اسلام چه پتانسیل عظیمی وجود دارد.

 

168861322

 

یوسف فرناندز گفت که برخورد قدرت های غربی با این انقلاب درخشان و کشف ظرفیت های اسلام چه بود؟ حمایت از ایدئولوژی وهابیت برای مقابله با این موج تازه انقلابی. تفاوت نگاه بسته و ارتجاعی وهابیت با نگاه جدید و انقلابی امام خمینی بسیار روشن است. یک مثال آن را می توان در نگاه به زنان جستجو کرد.

وی در ادامه به موضوع ظلم ستیزی امام اشاره کرد و گفت که مبارزه با اسرائیل و اشغالگری آن و نیز حمایت از جنبش های رهایی بخش جهان از جمله وجوه بارز ظلم ستیزی امام خمینی بود. مبارزه او مبارزه ای دائمی بود چرا که معتقد بود ظلم چیزی نیست که به پایان برسد و همیشه در جهان جاری است. او نشان داد که دین چگونه می تواند نقش سازنده در مبارزه با ظلم داشته باشد.

یوسف فرناندز در بخش پایانی سخنان خود، ۱۹۷۹ را بعنوان سال پیروزی انقلاب اسلامی و ایران امروز را مقایسه کرد و گفت در هنگام پیروزی انقلاب، فلسطین کاملا تحت سرکوب و ظلم صهیونیست ها بود. امروز می بینیم که چگونه فلسطینی ها دست بالا را در مبارزه پیدا کرده اند و صهیونیست ها در جنگ های اخیر خود شکست خورده اند.

وی اضافه کرد: در لبنان حزب الله توانسته است صهیونیست ها را از خاک اشغالی اخراج کند. در عراق مبارزه نیروهای حشد الشعبی با الهام از فرماندهی شهید قاسم سلیمانی و تعلیمات امام خمینی باعث شکست داعش شده است. منطقه از سال ۱۹۷۹ تا امروز تغییرات بسیاری در مقاومت و مبارزه کرده است که دلیل آن مبارزه دائمی امام خمینی با ظلم و سپس ادامه این مسیر از سوی آیت الله خامنه ای بوده است. مبارزه ای که چهره جهان را امروز دگرگون کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.