اولیا میرلاشاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار دارای 2 کشتارگاه صنعتی است که علاوه بر تامین نیاز این شهرستان به سایر نقاط کشور نیز گوشت قرمز ارسال می شود.
وی بیان کرد: شهرستان ساحلی چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و داشتن مرزهای آبی و خاکی نقش مهمی در صادرات و واردات انواع فرآورده های خام دامی دارد.
معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار از طریق مرزهای آبی و خاکی می تواند گوشت مورد نیاز این استان و کشور را تامین کند.
وی بیان کرد: واردات دام سبک و سنگین از طریق بازارچه مرزی ریمدان یک ظرفیت مناسب برای اشتغال و تامین گوشت مورد نیاز کشور است و باید هر چه سریعتر زیرساخت های آن برای صادرات و واردات کالا آماده شود.
میرلاشاری اظهار داشت: مرز ریمدان چابهار به عنوان یک ظرفیت برای ورود دام زنده به کشور و تولید گوشت قرمز محسوب می شود که نیاز است تا زیرساخت های آن هر چه سریعتر تکمیل شود.
وی به عرضه ارزان دام در پاکستان و واردات آن از طریق مرز ریمدان اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی برای قرنطینه و پرواربندی آن با استانداردهای روز دنیا در نقطه صفر مرزی می توان هزاران اشتغال در روستاهای دشتیاری چابهار ایجاد کند.
میرلاشاری با بیان اینکه چابهار بویژه منطقه دشتیاری و پلان ظرفیت های فراوانی در پرورش دام و طیور دارد، گفت: سه نژاد اصیل گاو، گوسفند و مرغ دشتیاری در صورت سرمایه گذاری و توجه ویژه از سوی دولت و بخش خصوصی سبب ایجاد هزاران شغل و افزایش تولید گوشت سفید و قرمز می شود.
وی بر افزایش کشتارگاه صنعتی و واحدهای بسته بندی گوشت قرمز تاکید کرد و افزود: 12 واحد بسته بندی گوشت قرمز و بیش از 50 درصد قرنطینه دامی سیستان و بلوچستان در چابهار انجام می شود.
معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: نظارت، کنترل، پیشگیری، مبارزه با بیماری های دامی و آبزیان و بیماری های مشترک میان انسان و دام در آزمایشگاه های تخصصی و بازدیدهای مستمر انجام می شود.
وی گفت: سه شرکت خدمات دامپزشکی، یک داروخانه، سه درمانگاه تخصصی دامپزشکی، 11 مرغداری صنعتی، هفت مرکز عرضه ماهیان تجاری تازه، 26 مرکز بسته بندی ماهی و میگو، 12 کارخانه پودر ماهی و 30 کارخانه تن ماهی در چابهار و کنارک فعال هستند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهرستان و منطقه دشتیاری از نظر قابلیت های دامی سه نژاد شاخص کشور را دارد که می توان به گاو بومی دشتیاری، مرغ و خروس دشتیاری و گوسفند بلوچی اشاره کرد.
غلامحسین بامبری افزود: باتوجه به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و ناسازگاری نژادهای غیربومی اهمیت گاو دشتیاری به عنوان یک منبع مهم، مستعد، قابل توسعه و سرمایه گذاری در تامین فرآورده های مورد نیاز دامی از جایگاه ویژه ای در شهرستان چابهار برخوردار است.
وی بیان کرد: هم اینک 12 هزار و 310 راس از نژاد گاو دشتیاری در حوزه شهرستان چابهار وجود دارد.
بامبری ادامه داد: گوسفند نژاد بلوچی در برابر گرما و راهپیمایی های طولانی مقاوم و از استعداد زیادی در ظرفیت تولید شیر، پشم و تامین گوشت نیز برخوردار است.
وی گفت: طیور (مرغ و خروس) بومی دشتیاری برای جوجه کشی و تولید گوشت سفید بسیار مستعد و مناسب است.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار اظهار داشت: این شهرستان با توجه به آب وهوای مساعد ظرفیت های زیادی در زمینه آبزی پروری(ماهی و میگو) و انواع دام سبک و سنگین دارد و این ظرفیت ها با همت و تلاش بخش خصوصی و حمایت دولت می تواند به فرصت گرانبهایی برای توسعه این منطقه تبدیل شود.
به گزارش ایرنا هم اینک حدود 182هزار و 553 واحد دامی شامل 12 هزار و 624 راس گاو و گوساله، 11 هزار و 90 رأس گوسفند و بره، 41 هزار و 760 راس بز و بزغاله، 10 هزار و 103 نفر شتر و 52 راس گاو میش در شهرستان چابهار وجود دارد.
به طور متوسط بالغ بر سه هزار و 539 تن شیر و هزار و 240 تن گوشت قرمز در این شهرستان تولید می شود.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.