به گزارش ایرنا، بیش از 20 نقطه از سواحل ماسه ای چابهار و کنارک از جمله گواتر، لیپار، تنگ، کچو، پُشت، کوپان سر و پزم از مهمترین زیستگاه ها و سایت های تخمگذاری لاک پشت ها دریایی بویژه لاک پشت های سبز هستند.
لاک پشت های دریایی از موجودات در معرض انقراض جهانی و جزو فهرست گونه های حفاظت شده «IUCN» هستند که برای چرخه حیات دریا بسیار مفید بحساب می آیند.
اغلب گونه های لاک پشت سبز و بعضا لاک پشت منقار عقابی بیشتر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل(جفت گیری و تخمگذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان سپری می کنند.
جمعیت قابل توجهی از لاک پشت های سبز در محدوده آبهای ایران زیست می کنند که زادآوری این گونه دوزیستان خزنده بیشتر در سواحل شهرستان های چابهار و کنارک اتفاق می افتد.
طول لاک این گونه دوزیستان خزنده به 110 سانتی متر می رسد و از نظر طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست «IUCN» جزو گونه‌ های در حال انقراض به شمار می آید.
لاک پشت ها برای زیست بوم مفید بوده و به عنوان موجودات پاک کننده محیط زیست دریا محسوب می شوند که آلودگی های سواحل را از بین می برند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تخم گذاری و تولد نوزاد لاک پشت های دریایی زیبایی خاصی به طبیعت و محیط زیست سواحل چابهار و کنارک بخشیده است.
اشرف علی حسینی افزود: لاک پشت ها با خوردن برخی گونه های دریایی از جمله عروس دریایی، جمعیت رو به افزایش آنها را کنترل می کنند.
وی گفت: فصل لانه گزینی و تخم گذاری این نوع لاک پشت از اوایل تابستان آغاز و تا اواخر پاییز ادامه دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار بیان کرد: طول عمر لاک پشت سبز 40 تا 50 سال و اندازه بالغ آن 80 تا 150 سانتیمتر است.
وی گفت: هر لاک پشت سبز حداکثر 100 تخم می گذارد اما تنها 2 درصد از تخمها به بلوغ رسیده و شانس زندگی پیدا می کنند.
حسینی افزود: کارشناسان محیط زیست دریایی مستقر در چابهار با همکاری همیاران و دوستداران محیط زیست نوزادهای تازه متولد شده لاک پشت ها را پس از مراقبت و حفاظت برای ادامه زیست در دریا رها سازی می کنند.
وی اظهار داشت: لاک پشت سبز با داشتن رنگ سیاه یا زیتونی مایل به قهوه ای تیره دارای سر کوچک به عنوان موجود طبیعی پاک کننده زیست بوم و آلودگی دریا شناخته می شود.
حسینی تخریب لانه ‌های تخم گذاری لاک پشت ها توسط سگ سانان و برداشت تخم ‌ها توسط افراد سودجو را از جمله مشکلات مهم در حوزه نگهداری، حفاظت و کم شدن جمعیت این گونه با ارزش عنوان کرد و افزود: لاک پشت‌ ها برای زیست‌ بوم بسیار مفید هستند و تاثیر بسیار زیادی برای جلوگیری از آلودگی ‌های سواحل دارند.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.