مهرداد میرزایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با پیگیری های مسئولان و تخصیص به موقع اعتبارات، عملیات لایروبی این 2 بندر در هفته آینده آغاز می شود و در مدت سه سال تکمیل و به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: با پیگیری های مکرر صیادان، مسئولان محلی، استانی و کشوری اقدامات خوبی برای آغاز اجرای لایروبی اسکله های صیادی بریس و رمین در اسفند سال گذشته انجام شده است.
وی ادامه داد: برای لایروبی بنادر صیادی بریس و رمین پارسال مناقصه برگزار و پیمانکار تعیین و حتی تجهیز کارگاه هم انجام شده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان دلیل آغاز نشدن عملیات اجرایی این طرح در ماههای گذشته را نبود اعتبار عنوان کرد.
میرزایی با اشاره به اینکه بندر بریس بیش از 70 درصد دچار رسوب شده و دهانه ورودی حوضچه آن مسدود شده است، خاطرنشان کرد: این بندر برای پهلوگیری لنج و قایق در هنگام جزر غیر قابل استفاده می شود.
وی ادامه داد: نبود لایروبی سبب ایجاد مشکلات عدیده ای برای جامعه صیادی در بندر بریس شده به طوری که لنج های صیادی به بندر پسابندر عزیمت کردند و با فشار تراکم بالا آن بندر هم دچار مشکلات جدی شده است.
قائم مقام شیلات سیستان و بلوچستان گفت: قبلا در سال 1381 عملیات لایروبی بندر بریس انجام شده بود.
وی اظهار داشت: این بندر به دلیل نبود دستک رسوب گیر مجددا از حدود هفت سال قبل دچار رسوب شده به طوری که هم اینک برای بهره برداری از آن مشکل داریم.
وی گفت: صیادان چابهار و کنارک سال ها در انتظار لایروبی بنادر صیادی بریس، رمین، طیس، هفت تیر و بهسازی و نوسازی 9 بندر صیادی با امکانات روز دنیا هستند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر صیادی بریس در سال 1371 به بهره برداری رسیده و با داشتن 6 تعاونی صیادی و 391 فروند شناور قایق و لنج، حدود چهار هزار نفر صیاد به طور مستقیم در آن مشغول بکار هستند.
میرزایی تصریح کرد: مدیریت بهره برداری از این بندر که در فاصله 55 کیلومتری چابهار قرار دارد به تعاونی های صیادی واگذار شده است.
وی اظهار داشت: بندر بریس دارای بازوی فرعی به طول 95 متر، موج شکنی به طول 594 متر و حوضچه ای با وسعت 12 کیلومتر است.
وی به اهمیت اشتغالزایی در بندر رمین اشاره کرد و افزود: بندر صیادی رمین در سال 1371 به بهره برداری رسیده و با داشتن سه تعاونی صیادی، 212 فروند شناور قایق و لنج، حدود 2 هزار و 400 صیاد به طور مستقیم در آن مشغول بکار هستند.
وی خاطرنشان کرد: این بندر در فاصله 12 کیلومتری مسیر چابهار - گواتر قرار دارد و مدیریت بهره برداری از آن نظیر سایر بنادر ماهیگیری به تعاونی های صیادی واگذار شده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات سیستان و بلوچستان گفت: بندر رمین دارای بازوی فرعی به طول 224 متر، موج شکنی به طول 788 متر و حوضچه ای به وسعت 12 کیلومتر است.
میرزایی ادامه داد: بندر رمین بیش از 85 درصد دچار رسوب شده و در هنگام جزر بیش از 60 درصد آن خشک و غیر قابل استفاده می شود.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.