به گزارش ایرنا سعید امیری روز پنجشنبه با گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: از مجموع کشفیات سال گذشته سیستان و بلوچستان 125 تن توسط نیروی انتظامی، 55 تن مرزبانی، 34 تن اداره اطلاعات و بیش از 11 تن نیز توسط بسیج و سپاه کشف شده است.
وی افزود: بیشترین فراوانی مواد مخدر در این مدت با 192 تن به تریاک و 23 تن به حشیش اختصاص داشته است.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گفت: متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتی در سیستان و بلوچستان نسبت به سال های قبل رشد دارد و 80 درصد کشفیات مواد مخدر صنعتی از نوع هروئین، مرفین و شیشه است.
وی ادامه داد: دستگاههای امنیتی سیستان و بلوچستان در سال گذشته موفق شدند بیش از 6 هزار و 500 عملیات علیه قاچاقچیان مواد مخدر اجرا کنند که 328 مورد آن منجر به درگیری مسلحانه شده است.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: 147 باند قاچاق مواد مخدر در این مدت منهدم و 799 دستگاه خودرو و 152 دستگاه موتورسیکلت از قاچاقچیان کشف شد.
امیری افزود: همچنین سال گذشته بیش از 42 هزار نفر در محیط خانواده مهارت های زندگی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر را در سیستان و بلوچستان فرا گرفتند.
**وجود 315 مرکز درمان مواد مخدر در سیستان و بلوچستان
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اظهار داشت: 315 مرکز درمان مصرف کنندگان مواد مخدر در سیستان و بلوچستان توسط بهزیستی و دانشگاههای علوم پزشکی فعال است که 42 هزار نفر در این مراکز درمان های لازم را دریافت کردند.
وی ادامه داد: همچنین 2 مرکز درمان اجباری دولتی ترک اعتیاد در زاهدان، یک مرکز در زابل و یک مرکز در ایرانشهر وجود دارد که سال گذشته هزار و 226 نفر در این مراکز تحت درمان قرار گرفتند.
** وجود نزدیک به 158 هزار معتاد در سیستان و بلوچستان
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس شیوع شناسی انجام شده 5،71 درصد از جمعیت استان معادل نزدیک به 157 هزار نفر معتاد هستند.
امیری افزود: با توجه به اینکه نرخ شیوع اعتیاد در سیستان و بلوچستان از 3،2 درصد سال 90 به 5،7 درصد در سال 94 رشد پیدا کرده لازم است مداخله جدی در مساله توسعه مراکز کاهش آسیب داشته باشیم.
وی تصریح کرد: هم اینک 82 سازمان مردم نهاد در حوزه مواد مخدر در سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند.
**امسال 50 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان کشف شد
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: 50 تن مواد مخدر از ابتدای امسال تاکنون در سیستان و بلوچستان کشف شده است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشفیات مواد مخدر کشور را دارد بطوریکه هرسال یک سوم کشفیات مواد مخدر مربوط به این استان است.
امیری اظهار داشت: اقدامات آموزشی و مشاوره ای در حال ارائه در مراکز ترک اعتیاد باعث کاهش تمایل به استفاده از سرنگ شده به طوری که اکنون مصرف مواد مخدر به حالت گذشته «استشمام از طریق دود» بازگشته و خیلی کم شاهد مصرف تزریقی مواد مخدر هستیم.
وی تصریح کرد: سال گذشته 6 مرکز ترک اعتیاد غیر مجاز در مرکز استان و 2 مرکز در شهرستان ها تعطیل شد.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گفت: بیشترین مصرف مواد مخدر در سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف از جمله فشارهای روانی ناشی از بیکاری و فقر اقتصادی بر گرفته از خشکسالی و همسایگی با کشور افغانستان و دسترسی آسان تر به مواد مخدر به حوزه سیستان اختصاص دارد.
وی افزود: همچنین بیشترین کشفیات مواد مخدر مربوط به شهرستان های سراوان و ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان است.
امیری با اشاره به برنامه های هفته مبارزه با موادمخدر در سیستان و بلوچستان؛ پیاده روی خانوادگی، تشکیل زنجیره انسانی با شعار'نه به اعتیاد'، همایش های مختلف، نمایشگاههای سیار، سخنرانی در نمازهای جمعه در رابطه با مضرات مصرف مواد مخدر، برگزاری کارگاه های آموزشی و مراسم امحای مواد مخدر را از جمله برنامه های اجرایی این هفته در استان ذکر کرد.
به گزارش ایرنا ،سیستان و بلوچستان پیشروترین استان در جهان از لحاظ مبارزه با مواد خانمان سوز مخدر است.
این استان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) به مرکزیت زاهدان افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با افغانستان و پاکستان دارد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.