دراین مطلب آمده است: از فاصله دور، پشت لایه های غبار پیداست و نشان از موقعیتی ویژه در دل کویر دارد. برای چند ثانیه متعجب می شوم و چند لحظه چشم هایم به آن خیره می شود، باور این که چنین ظرفیت بزرگی در قلب بیابان ایجاد شده باشد برایم سخت است. آن هم در استانی که صنایع اش کم است. سوالات مختلفی ذهنم را درگیر کرده است که این همه دستگاه، ساختمان های بزرگ بتنی و فلزی، چند سیلوی بزرگ، ده ها خودروی سنگین، تکاپوی کارگران، همه و همه برای تولید سیمان است؟
با خود می اندیشم کالاهایی در کشور داریم که طرفداران زیادی دارد و با وجود مشابه خارجی، سمت و سوی وطنی می رویم. کالاهایی که با استفاده از مواد اولیه داخلی، نیروی ایرانی و مدیریت و مهندسی داخلی به دست توانمند تولیدکنندگان میهن مان مهیا می شود و در عرصه رقابت، بی رقیب است. سیستان و بلوچستان هم تولیدات بسیاری دارد. در کشاورزی که شهره است و در صنعت نیز پروژه های بزرگی چون سیمان سیستان به دست پرتوان صنعت گران، کارشناسان و کارگران این دیار شکل گرفته است. روزنامه سیستان و بلوچستان به عنوان رسانه ای که توسعه استان را در دستور کار دارد و برای تحقق آن تلاش می کند در سال حمایت از کالای تولید ایرانی و در چهارمین سال انتشار خود گوشه ای از فعالیت های کارخانه سیمان سیستان را به عنوان قطره ای از دریای صنعت و قابلیت ها معرفی می کند.
غبار بر لباس
هماهنگی حراست با مدیر انجام شده است، توسط یکی از کارکنان به اتاق مهندس «مومیوند» راهنمایی می شویم، در ذهنم فردی را تصور می کنم که با لباس رسمی پشت میز مدیریتش نشسته باشد، اما لباسی که بر تن دارد مشابه لباس فرم کارگران و کارکنانی است که در مسیر دیده ام. غبارهای نشسته بر لبانش نشان می دهد تازه از معدن یا یکی از قسمت های کارخانه آمده است. کارخانه سیمان است دیگر، وقتی از نزدیک سراغ آن بروی می بینی جایی نیست که گرد و غبار روی لباست جا خوش نکند و گلویت را آزار ندهد. چون در جریان برنامه و قرارمان است، بدون وقفه از یکی از کارشناسان فنی دعوت می کند تا قسمت های کارخانه را نشانمان دهد و هر اطلاعاتی می خواهیم در اختیارمان بگذارد، سوئیچ خودرویش را در اختیارش می گذارد. آقای صباغ که باید به او گفت کارشناس همه فن حریف با صبوری و انرژی مضاعف آماده است که راهنمایمان باشد.
معادن آلوویوم و آهک
سوار بر خودرو پس از گذر از کنار کارخانه از در خروجی انتهای آن خارج و با تابلوهایی مواجه می شویم «معدن آلوویوم و آهک». به گفته راهنما، آلوویوم و آهک مواد مورد نیاز برای تولید سیمان است و کارخانه در نقطه ای واقع شده است که بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز در تولید سیمان در کنارش واقع شده و این از ظرفیت های استان است که از آن با یک سرمایه گذاری به جا، به خوبی استفاده شده است. لودرها در کنار خودروهای سنگین کار بهره برداری را انجام می دهند، در این مقطع نیازی به جدا کردن مواد خالص از ناخالص آن نیست، بلکه قرار است در بونکرهای مشخص میزان خلوص آن مشخص شود. با خودرو از کنار معادن عبور می کنیم و کارشناس با جزئیات همه آن چه را باید برایمان توضیح می دهد. به قول او 150 تا 200 سال امکان بهره برداری از این معادن وجود دارد. در کنار معادن آهک هستیم باد شدید اجازه نمی دهد از خودرو پیاده شویم. در کنار معادن، محلی برای تعمیر خودروها تعبیه شده است و نیازی به طی مسافت 85 کیلومتری به زاهدان برای تعمیر نیست. جالب است این که این جا از نقاطی است که بارندگی زیادی دارد و می تواند هم در تامین آب کارخانه مفید باشد و هم خسارت هایی به آن وارد کند، اما سرمایه گذار به فکر این موضوع هم بوده است و با هزینه میلیاردی سدی خاکی احداث کرده است تا آب ناشی از بارندگی در آن ذخیره شود و بتوان از این آب به نحو مطلوبی استفاده کرد و خسارتی هم به زیرساخت ها وارد نکند.
خط تولید کارخانه؛ از به روز ترین ها
دوباره به محوطه کارخانه بر می گردیم، ظاهر آن، حرفی شبیه ال انگلیسی را در ذهن تداعی می کند. ابتدای خط تولید کارخانه هستیم نقطه ای است که مواد معدنی زیر سنگ شکن قرار می گیرد و باید برای دیگر قسمت ها آماده شود، صدای گوش خراش دستگاه ها آزاردهنده است. ولی دستگاه هایی تعبیه شده است تا فردی مجبور نشود برای کار کردن در چنین مکانی حضور داشته باشد.
او به عنوان یکی از کارشناسان این مجموعه اقتصادی با افتخار می گوید: خط تولید کارخانه سیمان سیستان جزو به روز ترین هاست، اقدام هایی در آن انجام شده تا در بسیاری از قسمت ها با دستگاه های هوشمند، بدون حضور فردی در گرما و سرمای هوا و آسیب دیدن به جسمش کارها انجام شود، البته تعدادی در اتاق فرمان دستگاه ها را چک و هدایت می کنند. وی اظهار می کند: فقط سنگ آهن از بندر عباس، تایباد و دیگر نقاط کشور وارد و دیگر مواد اولیه آن از معادن نزدیک تامین می شود. مواد پس از سنگ شکن شدن مراحلی را طی می کند و درصد مواد مختلف در بونکرها سنجیده می شود و اگر ماده ای کم باشد در بونکری دیگر نوع خالص آن اضافه می شود. مواد بعد از گذر از سیلوهای 10 هزار تنی و نوارهای مختلف، وارد کوره 54 متری با قطر 54/4 متر می شود که به گفته وی، از مشخصه های کارخانه سیمان سیستان است و بعد از گذر از مراحلی به سیلوهای 25 هزار تنی انتقال پیدا می کند و با توجه به خواسته مشتری نوع سیمان در مراحل بعدی تولید می شود و به صورت فله و بسته بندی به فروش می رسد. قسمتی از آن در بازارهای داخل و استان های کرمان و خراسان جنوبی عرضه و قسمت عمده ای هم به افغانستان و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. این کارخانه افتخار این را هم دارد که با دارا بودن استانداردهای اروپا می تواند به کشورهای اروپایی نیز محصول صادر کند. جالب آن که حتی کیسه هایی که سیمان در آن بسته بندی می شود در یکی از کارخانه های سرمایه گذار این طرح، در زاهدان تولید می شود و نیازی به پرداخت هزینه های بیشتر برای وارد کردن آن از دیگر نقاط نیست.
به گفته صباغ، در گذشته این کارخانه ناوگان حمل و نقل نداشت، اما واحد بزرگی با عنوان سیستان ترابر ایجاد شده و چندین تریلی در آن فعال است و رانندگانی هم برای این خودروهای سنگین جذب شده اند. علاوه بر این همه امکانات برای تعمیر و شست و شوی خودروها در گوشه ای از محوطه کارخانه راه اندازی و جایگاه سوخت نفت گاز هم ایجاده شده است تا دیگر نیازی به طی مسافت طولانی برای انجام این کارهای ضروری نباشد. این کارخانه که سال 88 به بهره برداری رسیده است از اورژانس، مرکز بهداشت و زمین ورزشی هم برخوردار است و مسئولانش برنامه دارند آن را گسترده تر کنند. حدود 450 نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر نیز غیر مستقیم به واسطه احداث این مجموعه اقتصادی مشغول به کار شده اند و باید به این سرمایه گذار و دارنده چنین فکر اقتصادی دست مریزاد گفت، فردی که لقب کارآفرین نمونه سال در سال های اخیر برازنده اوست.
فرصت های سیمان سیستان
دسترسی به آب های آزاد از طریق بندر چابهار، امکان صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان و شرق آفریقا را برای این شرکت فراهم کرده است و وجود مرز بین المللی میلک و بازارچه های متعدد مرزی در منطقه شرق با توجه به این که کارخانه سیمان سیستان نزدیک ترین کارخانه سیمان ایران به مرز میلک است، قابلیت رقابتی شرکت در حوزه حمل را به شکل قابل ملاحظه ای ارتقا داده است و توان بارگیری سیمان پاکتی در محل سایت کارخانه چهار هزار تن، جامبوگ هزار تن و فله بیش از چهار هزار تن در روز است که قابلیت تحویل متنوعی را برای این مجموعه تولیدی فراهم کرده است. شرکت صنایع سیمان زابل با سرمایه گذاری مشترک با تجار افغانستان، یک واحد بسته بندی در شهر زرنج افغانستان هم تأسیس کرده که این امر علاوه بر ایجاد قابلیت تحویل تا هزار تن سیمان پاکتی و فله در روز، ضریب نفود و تسهیل در تحویل را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. بیش از 400 تریلی در ناوگان حمل داخلی و بیش از 500 تریلی از افغانستان در ناوگان حمل صادراتی توان حمل مناسبی را برای شرکت فراهم کرده است.
افتخارات سیمان سیستان
کسب عنوان بزرگ ترین صادرکننده سیمان ایران به افغانستان طی سه سال پیاپی سال 89، 90 و91، اولین صادرکننده سیمان ایران در جامبوگ به افغانستان، صنعت سبز سال 91 استان، واحد نمونه استانی در سال91، نشان حمایت ملی در سال91، عنوان شهروند برگزیده ملی در سال90، عنوان شهروند برگزیده استانی در سال90، کم مصرف ترین کارخانه سیمان در قسمت انرژی الکتریکی در سال90، صادرکننده نمونه سال 89 و 90 استان تهران، واحد نمونه کار کشوری سال89، صادرکننده برتر سال 89 استان، واحد نمونه کیفی سال 89 از سوی اداره کل استاندارد، نشان کیفیت و عنوان مدیر ارشد از نخستین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور در سال89، واحد نمونه صنعتی سیستان و بلوچستان در سال89، واحد نمونه کار استانی در سال 89 و عنوان برگزیده استانی جشنواره کارآفرینان سال 89 از افتخارات مجموعه صنایع سیمان زابل است. بارها از گفته بسیاری از مسئولان استانی، کشوری و حتی دیگر کشورها شنیده بودیم که سیستان و بلوچستان سرشار از ظرفیت های فراوان است که اگر روی آن سرمایه گذاری شود می تواند توسعه زیادی را به همراه داشته باشد و بسیاری از جوانان منطقه را مشغول به کار کند، استانی که معیشت آن بر پایه کشاورزی استوار بوده اما سال هاست گرفتار خشکسالی و آسیب های آن است و برای نجات باید به سمت صنعتی شدن برود. اما مشکلی که همیشه از آن سخن به میان می آید، سرمایه گذار است و این که خیلی ها تمایل به سرمایه گذاری در استان ندارند. ولی هستند کسانی که علاوه بر سرمایه، همه وقتشان را صرف رونق این خطه و کار آفرینی برای جوانانش می کنند، شاید باورش برایتان سخت باشد. در مسیر برگشت هستیم و حدود 85 کیلومتر را باید برای رسیدن به زاهدان طی کنیم، گرد و غبار در فضا شعاع دید را کم کرده است. قرار گرفتنمان در این مسیر اتفاقی نیست و باد جهت مقصدمان را تغییر نداده است. سال، سال حمایت از تولید داخلی است و می خواهیم ما هم در این وادی نقشی داشته باشیم، تولد روزنامه را برای شروع این کار انتخاب کردیم.
8006**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.