غلامرضا مجیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد زیردان چابهار 207 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که هم اینک از حدود 70 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در پشت آن 13 میلیون متر مکعب رهاسازی شد.
وی افزود: در طول یک سال گذشته بیش از 24 میلیون و 200 هزار مترمکعب آب در ماههای مختلف برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی، آب آشامیدنی و افزایش حجم آب چاه های کلسکان رهاسازی شده است.
وی بیان کرد: 13 میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده به بیش از 100 روستای حوزه بخش پلان و مرکزی شهرستان چابهار رسیده است و مردم توانسته اند آب را در هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب) ذخیره سازی و استفاده کنند.
فرماندار شهرستان ویژه چابهار بیان کرد: روستاهای بخش پلان، دشتیاری و مرکزی چابهار در طول هشت سال اخیر با ساخت سد زیردان با بی آبی شدید مواجه بوده اند.
مجیدی بیان کرد: خشکسالی های 20 سال اخیر موجب خشک شدن زمین های کشاورزی، چاهها و چشمه ها شده و خسارت بیش از 263 میلیارد تومانی در حوزه بخش کشاورزی بجا گذاشته است.
وی ادامه داد: آب در بیش از 400 روستای شهرستان چابهار جیره بندی شده و فقط به هر نفر در طول شبانه روز 15 لیتر آب توسط بیش از 40 تانکر آبرسانی سیار تحویل می شود.
وی با بیان اینکه آب رهاسازی شده می تواند چهار تا 6 ماه در هوتگ ها باقی بماند، خاطرنشان کرد: با همکاری بخشداران، شوراهای اسلامی، دهیاران، معتمدان و افراد تلاشگر و دلسوز برای نخستین بار آب به خوبی در روستاهای مختلف پلان و بخش مرکزی توزیع شد.
وی افزود: سعی خواهیم کرد بقیه آب رهاسازی شده را مدیریت کنیم تا آخرین نقطه روستایی بخش دشتیاری هم از این نعمت برخوردار شوند.
وی توجه بیشتر به جبران خسارت کشاورزی، پرداخت بیش از 140 میلیارد ریال بدهی ناوگان آبرسانی سیار، ساخت آب شیرین کن و اجرای شبکه آبرسانی در سطح روستاهای بالای 20 خانوار چابهار را خواستار شد.
به گزارش ایرنا سد زیردان در مجموع با ظرفیت 207 میلیون مترمکعب ذخیره آب با هدف آبیاری مزارع کشاورزی پایین دست و تامین آب آشامیدنی روستاهای چابهار ساخته شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.