مهدی صیاحی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خنکی هوا در 2 هفته نخست فروردین امسال تاثیر مستقیم بر باردهی و رشد مطلوب دانه های گندم داشته در نتیجه در میزان افزایش تولید این محصول تاثیر بالایی داشته است.
وی گفت: تولید در واحد سطح در بسیاری از زمین هایی که گندم برداشت شده، بالاتر از چهار تن در بوده است.
وی گفت: تا اسفند پارسال برآوردها نشان می داد که حداکثر 1.2 میلیون تن گندم در خوزستان تولید شود که از این میزان یک میلیون تن به قیمت تضمینی خریداری شود ولی به احتمال بسیار بالا امسال حداقل یک میلیون و 200هزار تن خرید تضمینی خواهیم داشت که در مقایسه با سال زراعی گذشته ، تنها 154هزار تن کاهش خواهد داشت.
به گفته وی در سال زراعی گذشته 1.7میلیون تن گندم در خوزستان تولید شد که از این میزان یک میلیون و 354هزار تن به نرخ تضمینی خریداری شدکه از این حیث خوزستان رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داد.
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: با توجه به شدت و گستردگی خشکسالی در خوزستان، پیش بینی این میزان خرید تضمینی گندم یک موفقیت برای بخش کشاورزی و کشاورزان خوزستان که سال خشکی را پشت سر گذاشتند محسوب می شود.
تعاون روستایی خوزستان به عنوان مباشر اصلی درخرید گندم به نرخ تضمینی عمل می کند.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت:از ابتدای فصل برداشت گندم در خوزستان تا چهارم اردیبهشت در مجموع 246هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به نرخ تضمینی خریداری و به انبارها و سیلوهای این استان انتقال داده شده است.
سیاوش حسین پور افزود: میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن که 128هزار و 871تن بوده حدود 2 برابر افزایش نشان می دهد.
وی نرخ تضمینی هرکیلوگرم گندم به نرخ تضمینی را 13هزار ریال و گندم دوروم را 13هزار و 300ریال عنوان کرد و گفت:این قیمت در مقایسه با سال زراعی گذشته تفاوتی ندارد ولی در صورت افزایش قطعی نرخ گندم ، تفاوت قیمت آن به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.
کار برداشت گندم در دهه سوم فروردین در مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان شروع شد ولی هم اکنون کار برداشت به مناطق شمالی نیز کشیده شده است.
به گزارش ایرنا برداشت گندم تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک خرید تضمینی در خوزستان حدود 40 روز است.
امسال به دلیل خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر ، 280هزار هکتار از کشتزارهای گندم دیم و 100هزار هکتار از گندم آبی خوزستان به دلیل نبود آب ، کمی بارندگی و بالا رفتن تنش آبی از بین رفت و تقریبا تنها برداشت گندم در سطح 350هزار هکتار گندم آبی انجام می شود.
در استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی از سطح 1.2میلیون هکتار برداشت می شود که در صورت اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب تا سال 1400 تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.