به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد:برای اجرای این پروژه ها که در زمینه آب و خاک ، دام و طیور ، باغبانی ، شیلات و صنایع تبدیلی و غذایی در 19شهرستان استان است 492میلیارد و 922میلیون ریال از محل تسهیلات بانکی، عمرانی و زیربنایی و سهم آورده متقاضیان هزینه شده است.
وی گفت: با بهره برداری از این پروژه ها 848 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در مناطق مختلف خوزستان فراهم خواهد شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: از مجموع پروژه هایی که در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد شهرستان باغملک با 10پروژه و دزفول و اندیمشک هر کدام با 6 پروژه بیشترین پروژه ها را دارا هستند.
چنگلوایی با اشاره به اهمیت راهبردی بخش کشاورزی خوزستان در امنیت غذایی کشور بیان کرد: خوزستان بامجموع تولید سالانه 16میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی و دامی و شیلاتی مقام نخست را در کشور داراست.
وی گفت: هم اکنون 200هزار بهره بردار کشاورزی در خوزستان فعال است که با بهره برداری کامل از طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب که تعداد بهره برداران محلی را افزایش خواهد داد مجموع تولیدات کشاورزی و زیربخش های آن در خوزستان به 25میلیون تن خواهد رسید.

* گام نخست طرح 550 هزار هکتاری خوزستان تیر 1397 به پایان می رسد
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهارکرد: گام نخست طرح ملی 550هزار هکتاری کشاورزی رهبر معظم انقلاب که از آن به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی ایران یاد می شود تا پایان تیر 1397به بهره برداری می رسد.
وی گفت: در گام نخست این طرح 245 هزار هکتار تجهیز و نوسازی خواهد شد.
چنگلوایی به تخصیص آب برای گام دوم این طرح کشاورزی از سوی وزارت نیرو اشاره و ابراز امیدواری کرد گام دوم طرح 550 هزار هکتاری با تخصیص 2 میلیارد دلاری فاینانس خارجی و یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی تا سال 1400 به بهره برداری کامل برسد.

* شدت خشکسالی در خوزستان در 60سال گذشته بی سابقه است
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: بر اساس میزان بارندگی در سال آبی جاری ، شدت خشکسالی در خوزستان در 60سال گذشته بی سابقه است به همین دلیل منابع آب موجود در پشت سدها باید مدیریت شود تا بتوانیم از این وضعیت سخت عبور کنیم.
وی ادامه داد: اگر همین وضعیت بارندگی ها ادامه داشته باشد به ناچار محدودیت کشت در بهار و تابستان ممنوع خواهد شد و در این ارتباط تامین آب مورد نیاز باغ ها و کشت های دایمی در اولویت قرار می گیرد.
چنگلوایی در ادامه وضعیت آبی حوضه کرخه را تا حدودی بهتر از حوضه های کارون ، دز ، مارون و خیرآباد عنوان کرد و افزود: در بیشتر زمین های کشاورزی خوزستان که باید تا چهار بار آبیاری می شد به دلیل کمبود شدید آب ، تنها یک بار آبیاری شده است.
وی با اشاره به اینکه ابعاد خشکسالی خوزستان به گونه ای است که تاکنون 80درصد کمبود بارندگی به ثبت رسیده اظهارکرد: وضعیت بارندگی در استان های همجوار که تامین کننده اصلی روان آب های خوزستان است نیز از وضعیت نرمال بسیار فاصله دارد.

* ضرورت تغییر الگوی کشت در خوزستان
چنگلوایی با ترسیم وضعیت نزولات جوی خوزستان و اینکه روان آب های سالانه 30میلیارد متر مکعبی در خوزستان را باید فراموش کرد افزود: با توجه به کمبود آب و کاهش شدید باران ، باید کشت های متناسب با وضعیت آبی در خوزستان تعریف کرد به گونه ای که کشت محصولات پرآب در این استان ممنوع و محصولاتی که به آب کمی نیاز دارند ترویج شود و جز این هیچ راهی برای سرپا نگه داشتن بخش کشاورزی خوزستان وجود ندارد.
وی با رد این مساله که خوزستان آب مازاد دارد اظهار کرد: زمانی که محدودیت و ممنوعیت کشت در خوزستان مطرح می شود سخن گفتن از آب مازاد معنا ندارد.
6065/ 6037
خبرنگار: محمدرضا بنوره ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.