رضا نجفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشت پاییزه گندم در سیستان و بلوچستان از اوایل آبان آغاز می شود و تا اوایل بهمن ماه ادامه داشت.
وی گفت: کشت گندم در سیستان و بلوچستان امسال با توجه به تشدید خشکسالی و در نتیجه کاهش منابع آبی از 70 هزار و 600 هکتار سال گذشته به 56 هزار و 740 هکتار کاهش یافت.
به گفته الله بخش ریگی رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان این استان با دریافت 16.9 دهم میلی متر بارش از ابتدای سال 96 تا پایان آذرماه با کاهش 64.8 دهم درصدی نسبت به بلند مدت در رتبه دوم کم بارش ترین استان کشور قرار گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 2 هزار و 500 تن انواع بذر اصلاح شده و بیش از هشت هزار تن کود شیمیایی میان کشاورزان گندم کار این استان توزیع شده است.
نجفی اظهار داشت: کار برداشت محصول گندم با توجه به شرایط آب و هوایی سیستان و بلوچستان همه ساله از اواخر اسفند در مناطق جنوبی این استان آغاز می شود و به تدریج تا اوایل تیرماه به مناطق شمالی خواهد رسید.
وی افزود: ارگ، افق، چمران 2، شب رنگ و هامون از عمده ارقام کشت گندم در سیستان و بلوچستان است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316 **3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.