مولوی عبدالواحد بزرگزاده روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روستاهای منطقه دشتیاری، پلان، تلنگ و بخش مرکزی چابهار با کمبود شدید آب مواجه هستند و بیش از 400 روستا با تانکر آبرسانی سیار می شوند.
وی افزود: در برخی روستاهای دشتیاری سهمیه آب روزانه برای هر نفر 15 لیتر هم توزیع نمی شود.
وی بیان کرد: در پی خشکسالی های 20 سال اخیر، کمبود شدید بارندگی، گرما، گردوخاک و ریزگردها خسارت بیش از 260 میلیارد تومانی به کشاورزی شهرستان چابهار وارد شده است.
وی با بیان اینکه هم اینک سد زیردان بیش از 70 میلیون مترمکعب آب دارد که بدون هیچ استفاده در حال تبخیر است، خاطرنشان کرد: رهسازی هم زمان 30 میلیون مترمکعب آب موجب کاهش تشنگی مردم محروم روستاها می شود و با پر شدن هوتگ 'گودال احداث شده دستی برای ذخیره آب' تا 6 ماه نیاز آب آشامیدنی مردم و دام ها تامین می شود.
وی از مسئولان محلی، استانی و کشوری خواست برای رفع مشکل بی آبی شهرستان چابهار چاره اندیشی کنند و مردم شهر و روستاها را از بی آبی نجات دهند.
وی خواستار احداث آب شیرین کن با ظرفیت 50 هزار مترمکعب برای شهر چابهار شد و گفت: آب بیش از 110 هزار نفر جمعیت شهری از بیش از 40 سال پیش تاکنون به حالت جیره بندی توزیع می شود.
مدرس حوزه علمیه جامعه الحرمین الشریفین چابهار ادامه داد: در نوار ساحلی چابهار- گواتر یک متر شبکه آبرسانی در روستاها وجود ندارد و روستای 6 هزار نفری بریس روزانه با تانکر آبرسانی سیار می شود.
مولوی بزرگزاده تصریح کرد: هیچ خانه ای در شهر چابهار بدون حوض آب انبار نیست و همه ساکنان شهر مجبور هستند با هزینه 10 تا 20 میلیون تومانی آب انبار زیرزمینی احداث و آب اندک را به وسیله پمپ استحصال و برای مصارف صرفا شستشو ذخیره و استفاده کنند.
وی گفت: آب شهر چابهار فقط برای شستشو است و برای مصارف آشامیدنی مردم آب معدنی یا با گالن از آب تصفیه کن های سطح شهر خریداری می کنند.
وی افزود: مخالف انتقال آب سد زیردان برای استفاده صنایع و کارخانجات شهر چابهار هستیم زیرا این آب اندک برای مصارف شرب روستاهای دشتیاری، پلان و بخش مرکزی چابهار نیز جوابگو نیست.
وی بیان کرد: وقتی برای غسل میت در برخی از روستاهای چابهار آب وجود ندارد چطور مسئولان به خود اجازه می دهند تا آب سد زیردان را برای شهر انتقال دهند و روستاها حق استفاده از آن را نداشته باشند.
وی تنها راه حل رفع مشکلات بی آبی در شهرستان چابهار را استفاده از آب دریا، شیرین سازی و انتقال به روستاها و نقاط شهری عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی آمادگی برای احداث آب شیرین کن و حل مشکلات بی آبی را دارند ولی متاسفانه دولت به دلایل نامعلوم تمایلی برای حل مشکلات بی آبی ندارد و با سرمایه گذاران همکاری مناسبی نمی شود.
رئیس اداره امور آب شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد زیردان در حوزه سرزمینی شهرستان قصرقند احداث شده است و هدف آن تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روستاهای پایین دست در شهرستان چابهار است.
فرشید میربلوچزهی افزود: ظرفیت سد زیردان 207 میلیون مترمکعب است اما اینک 70 میلیون مترمکعب آب در پشت آن ذخیره است.
وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته در مجموع 24 میلیون و 200 هزار مترمکعب آب برای استفاده آشامیدنی وکشاورزی روستاهای پایین دست و آبگیری چاههای کلسکان و بحث های زیست محیطی رهاسازی شده است.
وی بیان کرد: کاهش بارندگی ها سبب خشکسالی و بی آبی شده و مشکلات زیادی را برای مردم منطقه بوجود آورده است.
وی خواستار همکاری بیشتر شوراهای اسلامی، دهیاران، امامان جمعه و جماعات و معتمدان برای تقسیم عادلانه آب در حوزه دشتیاری، پلان و بخش مرکزی شد و خاطرنشان کرد: بزودی مقداری از آب سد زیردان در روزهای آینده برای مصارف آشامیدن رهاسازی خواهد شد.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.