به گزارش ایرنا محمدهادی مرعشی روز دوشنبه در نخستین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان در سال 97 اظهار داشت: مردم وقتی به این آگاهی برسند که ابتلا به بیماری هاری درمانی ندارد و منجر به مرگ می شود به طور قطع در زمان گزش حیوانات، مراجعه به مراکز درمانی را در اولویت قرار می دهند.
وی تاکید کرد: باید از توان همه دستگاهها از جمله 33 هزار نیروی داوطلب جمعیت هلال احمر، پایگاههای مقاومت بسیج و دهیاری ها در مساله کنترل حیوان گزیدگی استفاده کرد.
وی افزود: آموزش های لازم باید برای اتلاف سگ های ولگرد به سازمان های مردم نهاد و دستگاههای مرتبط فعال در این عرصه با هدف کنترل حیوان گزیدگی ارائه شود.
سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر پیش بینی چشم اندازی تا پایان سالجاری برای کنترل حیوان گزیدگی گفت: نیاز است این نشست ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب هر ماه برگزار شود.
مرعشی اظهار داشت: باید به مقوله سلامت در سیستان و بلوچستان با توجه به داشتن بیش از هزار و 600 کیلومتر مرز به ویژه با 2 کشور افغانستان و پاکستان که سطح بهداشت در آنها پایین است و مشکلات ناشی از خشکسالی و کم آبی توجه ویژه شود.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان باید محور فعالیت در زمینه کنترل بروز حیوان گزیدگی در سیستان و بلوچستان باشد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این نشست گفت: در صورت ابتلا فرد به بیماری هاری احتمال مرگ 100 درصد است به همین دلیل پیشگیری از وقوع گزش توسط سگ های ولگرد و دیگر حیوانات مهمترین راهکار برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری هاری است.
دکتر سیدمحمد هاشمی شهری افزود: 40 درصد از موارد بروز بیماری هاری در این استان در سنین پنج تا 19 سال گزارش شده و بیشترین ابتلا در میان مردان است.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده با کاهش جمعیت سگ های ولگرد، میزان مرگ ناشی از هاری کم می شود.
وی افزود: در صورت وقوع گزش توسط هر نوع حیوان باید محل زخم را با آب تمیز شستشو داد و مصدوم را بلافاصله برای تزریق واکسن، سرم و سایر اقدامات پیشگیرانه به نزدیکترین واحد بهداشتی درمانی منتقل کرد.
وی گفت: برنامه عملیاتی برای کاهش میزان حیوان گزیدگی تدوین شده و تامین اعتبار مورد نیاز از سوی استانداری اجرای این برنامه را تضمین می کند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: راه اندازی آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی و توسعه تجهیزات تشخیصی در مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری و بیمارستان بوعلی از دیگر برنامه های این دانشگاه در زمینه مدیریت بیماری هاری و سایر بیماری های عفونی است.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.