به گزارش ایرنا، قصرقند از چشم اندازهای طبیعی فراوانی برخوردار است که می تواند خاطره و سفری خوش و به یاد ماندنی برای گردشگران به همراه داشته باشد.
شالیزارها، آبشارها، درختان میوه های گرمسیری، رودخانه پر آب کاجو و تمساح پوزه کوتاه از جاذبه های مهم و دیدنی این شهرستان است که نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند.
وجود 22 رشته قنات و جاری شدن آب در دامنه ها سبب شده است تا در طول سال 2 بار برنج از شالیزارهای این منطقه برداشت شود، رویدادی که در دیگر مناطق کشور کمتر اتفاق می افتد.
رودخانه زیبا و دایمی کاجو شریان حیاتی شهر قصرقند مرکز این شهرستان را تشکیل می دهد و تمساح های پوزه کوتاه در طول سال فضای این منطقه را بسیار زیبا و خاطره انگیز می کنند.
از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر وجود روستاهای زیبا با باغ های میوه های گرمسیری، آبشارها و چشمه های آب معدنی و حیات وحش نادر در اطراف رودخانه کاجو و تمساح پوزه کوتاه است.
آنچه که قصرقند را از دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان متمایز کرده فراوانی آب با وجود رودخانه های دایمی چون کاجو و قنات ها است.
قصرقند با توجه به پیشینه تاریخی که دارد از قدیمی ترین شهرهای جنوب شرقی سیستان و بلوچستان است به طوری که آن را به عنوان 'پایتخت مکران' می شناسند.
این شهرستان یکی از قطب های ویژه کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان است که مهمترین محصول آن خرما، برنج، انبه، لیمو ترش، لیمو شیرین، پاپایا (خربزه درختی ) و موز است.
رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرقند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تپه های دمبیگان، سیاه بن و کوشک، نقوش کنده های شمال قصرقند(کاجو)، محوطه دمبگور، قلعه های ساخته شده مربوط به دوران اسلامی نظیر قلعه قصرقند و قلعه بگ از جمله آثار تاریخی و باستانی این شهرستان است.
هدایت الله باشنده اظهار کرد: 14 اثر تاریخی قصرقند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: این شهرستان با داشتن 49 اثر اسلامی، تاریخی و پیش از تاریخ دارای جاذبه های طبیعی بی شماری است.
وی گفت: آبشار آبند، قنات های چند صد ساله که شریان حیاتی قصرقند بوده و منبع آبیاری باغ های گرمسیری و شالیزارها است، کاشت درختان پرباری چون انبه و کشت برنج از ویژگی های این شهرستان محسوب می شود.
شهرستان قصرقند از سوی شمال به بخش آهوران، از جنوب به چابهار، از خاور به شهرستان سرباز و از غرب با نیکشهر همسایه است.
قصرقند به عنوان مرکز مکران با ظرفیت ها و توانمندی های فراوان کشاورزی و گردشگری با گستره 6 هزار متر مربع و 65 هزار نفر جمعیت با سه بخش مرکزی، ساربوک و تلنگ در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد.
قصرقند در سال 1316 هجری خورشیدی به بخش تبدیل شد و سال 1390 به شهرستان ارتقا پیدا کرد.
این شهرستان در شمال شهرستان چابهار در ارتفاع 450 متری از سطح دریا واقع شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.