به گزارش ایرنا، درختکاری سنت حسنه و پسندیده ای با پاداش فراوان در استقبال از سال نو است و به همین سبب ویژه برنامه های متنوعی در جای جای ایران اسلامی به ویژه استان سیستان وبلوچستان و شهرستان چابهار برگزار می شود و دوستداران طبیعت جان تازه ای به محیط طبیعی می بخشند.
روز درختکاری در هر کشور با توجه به آب و هوای هر منطقه متفاوت است و بیشتر در زمان رشد درختان انجام می شود.
کاشت درخت در همه ادیان الهی مورد تاکید قرار گرفته و در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است بطوریکه روز درختکاری ابتدا توسط «جان استرلینگ مورتو» در 10 آوریل (21 فروردین) سال 1872 در کشور آمریکا برگزار شد و گفته می شود که در آن روز بیش از یک میلیون درخت کاشته شد.
بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت و امروزه در بیشتر کشورهای جهان روزی به نام درختکاری وجود دارد و در این روز عامه مردم به ویژه دوستداران طبعیت به کاشتن درختها و نهالهای متفاوت می پردازند.
در ایران اسلامی روز درختکای در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و قشرهای مختلف مردم با حضور در پارک ها، ادارات مختلف و اقصی نقاط شهر و روستا اقدام به کاشت نهال می کنند.
به همین مناسبت از 15 تا 22 اسفند هر سال به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامیده می شود و نخستین روزش با نام روز درختکاری مزین شده است.
ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند.
در این روز در مقابل بیشتر پارک ها، مساجد، ادارات منابع طبیعی، شهرداری ها، فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.
روز درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است و هرکدام از مردم و مسئولان با کاشت درخت به خاک و زراعت احترام می‌ گذارند.
در کشورهایی مانند آلمان 5 اردیبهشت، مصر 26 بهمن، پاکستان 27 مرداد و مکزیک دومین پنجشنبه از ماه جولای روز درختکاری است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری بیش از پنج هزار اصله نهال در ساحل دریای عمان(مکران) در حال توزیع و غرس است.
عبدالغنی رئیسی افزود: درختان متناسب با آب و هوای چابهار تولید شده است که سازگاری خوبی در منطقه دارند.
امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز گفت: کاشت درخت اجر و ثواب زیادی دارد و به عنوان یک صدقه جاریه است.
مولوی عبدالواحد بزرگ زاده افزود: کشت یک درخت در مکان های مختلف فواید فراوانی برای مردم خواهد داشت و می توانند از سایه، میوه و سرسبزی آن نهایت استفاده را ببرند.
وی خواستار تولید و کشت انواع درخت شد و افزود: دولت و ملت با همکاری یکدیگر فرهنگ درختکاری را در جامعه ترویج دهند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز اظهار داشت: شوراها و دهیاران می توانند در تولید و توزیع انواع نهال در روستاها اقدام کنند تا بتوانند نقش بسزایی در تلطیف هوا داشته باشند.
چابهار در ساحل دریای عمان (مکران) و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.