به گزارش ایرنا معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل در این آیین گفت: با توجه به تاریخ طولانی سیستان تاکنون مفاخر این منطقه نقش آفرینی، هویت و نام ماندگاری برای این نقطه از ایران اسلامی ایجاد کرده اند به طوری که نسل کنونی و آینده به آنان افتخار می کنند.
هوشنگ ناظری افزود: هویت یک جامعه از مجموعه ارزش های تاریخی، فرهنگی، هنری، ادبی و سایر علوم شکل می گیرد و تقدیر از مفاخر تقدیر از فرهنگ اصیل آن جامعه است.
وی اظهار داشت: تقدیر از افرادی که سالها قلم می زنند و نام منطقه را زنده دارند امری پسندیده است.
دبیر دومین جشنواره فرخی سیستانی در حاشیه این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: پس از اعلام فراخوان دومین جشنواره فرخی سیستانی افزون بر 200 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که پس از داوری آثار نفرات برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند.
مهدی کشته گر افزود: در بخش ادبیات عباس باقری و ابراهیم محمودی، در بخش هنر غلامرضا افشاری و غلامعلی بندانی، در بخش تاریخ ناصر چاری و محمدباقر حیدری نصب و در بخش فرهنگ غلامرضا عمرانی و ناصر نخزری مقدم نفرات برگزیده و شایسته تقدیر دومین جشنواره فرخی سیستانی را کسب کردند.
وی اظهار داشت: همچنین در بخش نشان فرخی سیستانی محمد خواجه محمودی و مهدی عربی برگزیده این جشنواره شدند و از احمد فدایی جوان نخبه و مخترع سیستان برای کسب افتخارات جهانی اخیر نیز تجلیل شد.
وی بیان کرد: دومین جشنواره فرخی سیستانی با همکاری دانشگاه زابل، سازمان اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری شهرستان ویژه زابل و موسسه فرهنگی و هنری نی زار برگزار شد.
به گزارش ایرنا دومین جشنواره فرخی سیستانی با حضور معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معاون دانشگاه زابل، مدیر مسئول روزنامه زاهدان و اهالی فرهنگ، تاریخ، هنر و ادبیات سیستان و بلوچستان در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد.
ابوالحسن علی بن جولوغ فرخی سیستانی شاعر بزرگ ایرانی اواخر سدهٔ چهارم و اوایل سدهٔ پنجم هجری قمری است.
وی علاوه بر تسلط بر شعر و ادب در موسیقی نیز مهارت داشت و بدین وسیله توانست به دربار ابوالمظفر شاه چغانیان و سپس به دربار سلطان محمود غزنوی راه یابد و منزلتی والا بدست آورد.
فرخی را یکی از بهترین قصیده ‌سرایان ایرانی می ‌دانند تا جایی که گفته‌اند سخن سهل و ممتنع در عربی خاص ابوفراس حمدانی و در فارسی خاص فرخی است.
تاریخ فوت او را 429 هجری قمری ذکر کرده‌اند.
7317**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.