به گزارش ایرنا باقر کرد روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون در تمام نقاط این استان کاهش محسوس بارندگی نسبت به مدت مشابه پارسال و بلندمدت سالهای گذشته داشته ایم.
وی ادامه داد: از آنجایی که با وجود کمبود جدی آب و ادامه روند خشکسالی هنوز بخش زیادی از مردم آگاهی لازم در زمینه نحوه مدیریت مصرف آب را ندارند؛ لذا آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها در این خصوص امری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم و حیاتی سیستان و بلوچستان مساله آب است گفت: برنامه انتقال آب از دریای عمان و استحصال از آبهای ژرف در دست مطالعه است اما این طرح ها زمان بر خواهد بود.
معاون امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به ورزش باد شدید از امروز و فردا در زاهدان، نواحی مرکزی و جنوب شرق این استان؛ دستگاههای دست اندرکار برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی باید در آماده باش کامل باشند.
کرد ادامه داد: خطوط برق، آب و تاسیسات زیربنایی در حاشیه شهرها و به ویژه شهرهایی که در بحران های قبلی هم معمولا با خطر مواجه بوده اند دستگاهها آمادگی لازم برای مقابله با شرایط بحرانی را داشته باشند.
وی بیان کرد: همچنین پلیس راه و راهداری در صورت احتمال بروز مشکل برای مردم در جاده های مواصلاتی در هنگام بروز طوفان و بارندگی نسبت به اطلاع رسانی و توقف خودروها اقدام کنند.
وی تصریح کرد: بجز تصادفات جاده ای که علت اصلی آن را کارشناسان پلیس راه عامل انسانی و رفتارهای قانون گریز رانندگان می دانند؛ سیستان و بلوچستان یکی از استانهای برتر در حوزه مدیریت بحران در چهار سال گذشته معرفی شده است.
وی با اشاره به آغاز سفرهای نوروزی از اواسط اسفند ماه گفت: ضروری است دستگاههای متولی این بخش تدابیر لازم را در خصوص کنترل مسیرهای مواصلاتی و کاهش حوادث جاده ای اتخاذ کنند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 11.5 درصد وسعت کشور به عنوان بزرگترین استان جزو مناطق خشک و کم آب ایران محسوب می شود که خشکسالی های مداوم چندین ساله مردم این منطقه را با مشکلات متعددی رو به رو کرده است.
به گفته کارشناسان خشکسالی پی در پی در این استان اثرات مخرب فراوانی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی وارد کرده به طوری که کاهش ذخایر آبی، افزایش کانون های بحرانی ریزگردها و روند شور شدن زمین های زراعی، از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی در منطقه، به وجود آمدن حاشیه نشینی در اطراف شهرها و خشک شدن ذخایر آب زیر زمینی و قنوات از جمله مشکلات این حوزه است.
پدیده خشکسالی 20 ساله در سیستان و بلوچستان، خشکیدن تالاب بین المللی هامون در شمال و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.
همچنین در نتیجه خشکسالی و کاهش ذخیره سفره های زیرزمینی، «آب» در سه هزار و 24 روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت 347 هزار و 40 نفر به کیمیایی گرانبها تبدیل شده است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.