دراین مطلب آمده است: گذشته نه چندان دور ترمینال مسافربری زاهدان هنوز در خاطر بسیاری از شهروندان باقی مانده است. ترمینالی که به نام گاراژ شناخته می شد و شرکت های مسافربری، دفتر داشتند خودروهای مسافربر و اتوبوس ها و مینی بوس ها در آن حوالی توقف می کردند. به تبع حضور مسافران، شرکت های بازرگانی، فروشگاه های عمده و خرده فروشی مواد غذایی، ظروف آشپزخانه و لوازم برقی هم در این مکان فعالیت داشتند. خیابان شهید میرحسینی در گذشته برای خود برو و بیایی داشت و هر روز مسافران زیادی در این مکان حضور داشتند و بازار فروش مغازه داران هم به لطف مسافران رونق گرفته بود اما مدت هاست که رونق از بازار این منطقه رفته است و خریداران کمتری به این مکان می آیند.
جابه جایی پایانه
یکی از مغازه داران این بازار که ظروف آشپزخانه به فروش می رساند به خبرنگار ما می گوید: رونق بازار ترمینال از روزی کم شد که ترمینال زاهدان به مکان دیگری جا به جا شد. مسافران هم برای سفر به شهرهای مختلف به پایانه انقلاب می روند و فقط مسافرانی که با مسافربرهای شخصی به منطقه سیستان می روند به این خیابان می آیند و ممکن است اندک خریدی هم داشته باشند.«عمران. ر» خاطرنشان می کند: اجناس این بازار از تهران تامین می شود و ما از عمده فروشان تهران خرید می کنیم. در گذشته که مرز سیستان باز بود برخی از کالاها از این طریق وارد استان می شد و گاهی هم قاچاق بود. اما از زمانی که انسداد مرزهای سیستان انجام شد کالایی هم از آن منطقه وارد نمی شود، 90 درصد کالاها از تهران می آید و برخی هم از عمده فروشی های زاهدان خریداری می شود، حتی از چابهار هم جنس وارد این بازار نمی شود.
کالاها ارزان تر؛ فروش کمتر
یکی دیگر از مغازه داران می گوید: کالاهای این بازار اغلب خارجی است و عمده فروش های تهران نشان های مورد درخواست و به سفارش ایران را وارد بازار می کنند و ما هم باتوجه به علاقه خریداران از آن ها خریداری می کنیم. این بازار قدمتی بیش از 40 سال دارد، در گذشته پدرم در این مغازه کار می کرد و چند سالی است که من مشغول به کار شدم. «عارف. ک» تصریح می کند: در گذشته این بازار رونق خوبی داشت، اما به دلیل جابه جایی پایانه مسافربری رونق آن سال به سال کمتر شد، به طوری که مغازه داران این قسمت فروش خیلی کمی دارند، زیرا مسافری به این محل نمی آید و ساکنان زاهدان هم کمتر به این خیابان سر می زنند.وی خاطرنشان می کند: مسافران این بازار را نمی شناسند و اغلب برای خرید به چهار راه رسولی می روند که شناخته شده تر و در این سال ها در ذهن مسافران جا افتاده است. متاسفانه برای این بازار تبلیغی نمی شود و همین سبب کاهش روز به روز مشتریان ما شده است. یکی دیگر از مغازه داران که فروشنده چای، برنج و اقلام خوراکی است می گوید: چهار راه رسولی در میان مردم و مسافران شناخته شده است و به عنوان یک مرکز خرید بزرگ معرفی شده است، در حالی که بازار ترمینال هم قابلیت دارد مانند چهار راه رسولی یک مرکز خرید بزرگ و متنوع باشد. «شهرام. ر» اظهار می کند: بیشتر کالاهایی که در این بازار به فروش می رسد ارزان تر از دیگر نقاط شهر است، مغازه داران هم اجاره کمتری پرداخت می کنند و قانع تر هستند اما متاسفانه مشتریان کمی دارند به طوری که بیشتر ساعات روز این بازار خلوت است و مشتریان انگشت شماری دارد. البته در روزهای تعطیل و آخر هفته تعداد مشتریان بیشتر می شود.
معرفی بازار ترمینال در دستور کار است.
سرپرست فرمانداری زاهدان در این باره به خبرنگار ما می گوید: در ترمینال قدیم بازارچه ای واقع که از گذشته محل فروش ظروف، برنج و اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم است، اما طی سال های اخیر رونق این بازار کم شده است.«عبدالرحمن شهنوازی» می افزاید: هفته گذشته برای رونق این بازار چاره اندیشی شد و قرار است نهاد های مربوطه راهکارها و برنامه های خود را ارائه دهند. می توان در آن خیابان یک روز بازار برای رونق ایجاد کرد که مستلزم تعامل اتاق اصناف است زیرا افرادی که بساط پهن می کنند و اجناس را می فروشند دستفروش هستند و مالیات و بیمه پرداخت نمی کنند، ولی مغازه داران جواز دارند و بیمه و مالیات پرداخت می کنند.وی تصریح می کند: برنامه این است که در آینده این مکان مانند بازار رسولی شناخته شود و این موضوع به تازگی در دستور کار قرار گرفته و مستلزم آن است که اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند. اگر همکاری شود بازار ترمینال قدیم مانند گذشته رونق می گیرد و شناخته می شود زیرا بازار خوبی دارد و اجناس آن ارزان تر از دیگر مناطق است و در صورتی که برای معرفی آن اقدام شود رونق خوبی خواهد یافت.وی اضافه می کند: مغازه دارانی که در این قسمت مشغول کسب و کار هستند از اتحادیه ها و اتاق اصناف جواز کسب، دریافت کرده اند و به صورت قانونی مشغول به کار هستند که باید برای معرفی این مکان و افزایش فروش این افراد اقدام اساسی انجام شود.
8006**3213 دریافت کننده: نرگس تیموری **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.