مسعود مالکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پنح شهرستان زاهدان، زابل، ایرانشهر، چابهار و کنارک سیستان و بلوچستان تاکنون پنج هزار900 هکتار اراضی حاشیه نشینی شناسایی شده است.
وی ادامه داد: جمعیت ساکن در حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان به طور میانگین 41 درصد جمعیت این شهرها را شامل می شوند.
وی افزود: همچنین 2 هزار و 619 هکتار بافت فرسوده در 11 شهر سیستان و بلوچستان مصوب و 77 محله حاشیه نشینی شناسایی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که شیوع فقر و نابسامانی محیطی و پایین بودن کیفیت زندگی از ویژگی عمومی حاشیه شهرهاست این مناطق می توانند آبستن هر گونه حوادث و رفتارهای سوء فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و امنیتی باشند.
مالکی انجام 21 طرح با اعتباری حدود 150 میلیارد ریال و 27 پروژه در دست اجرا در پنج شهر سیستان و بلوچستان و محلات هدف با اعتباری حدود 250 میلیاردریال را از جمله اقدامات شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی و اداره کل راه و شهرسازی در حاشیه این شهرها ذکر کرد.
وی بر ساماندهی محلات ناکارآمد و توانمندسازی آنان بر اساس یک برنامه مدون و سند مشترک در قالب استفاده از همه ظرفیت ها از جمله بزرگان طوایف و ساکنان محلات تاکید کرد.
به گزارش ایرنا حاشیه نشینی به نوعی از زندگی شهری گفته می شود که در آن تعدادی خانوار در حومه و حاشیه های نزدیک به شهر به صورت نامتعارف و حتی بدون توجه به ابتدایی ترین نیازهای اجتماعی اقدام به تشکیل جمعیتی شهرک نشین می کنند.
حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر خشکسالی، پراکندگی جمعیت، زایش روستاهای جدید و غیره بوده که نظارت کامل بر ساخت و سازها، توجه به روستا محوری و ایجاد ظرفیت مناسب برای توسعه اشتغال در هر منطقه از عوامل مهم کاهش دهنده میزان حاشینه نشینی در این استان است.
این استان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.