به گزارش ایرنا آیت الله عباسعلی سلیمانی روز یکشنبه در کارگروه حاشیه نشینی مجمع بسیج سیستان و بلوچستان که در حسینیه عاشقان ثارالله زاهدان برگزار شد اظهار داشت: دولتمردان باید توجه ویژه ای به آباد کردن روستاها برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و ایجاد پدیده حاشیه نشینی داشته باشند.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: دولتمردان با همت و تلاش شبانه روزی خود باید زمینه ماندگاری روستاییان را با ایجاد مشاغل خانگی، سرازیر کردن خدمات عمرانی، بهداشتی و اقتصادی در روستا ها فراهم سازند.
امام جمعه زاهدان افزود: با فراهم شدن امکانات رفاهی در روستاها می توان شاهد بازگشت معکوس از شهرها بود.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان تصریح کرد: برای جلوگیری از تبعات حاشیه نشینی باید به روستاها بیشتر از شهرها توجه کرد.
آیت الله سلیمانی با بیان اینکه حاشیه نشینی در کشور ما معلول انقلاب اسلامی نیست اظهار داشت: پدیده حاشیه نشینی در ایران از دهه 40 همزمان با آغاز اصلاحات ارضی توسط رژیم پهلوی در کشور ایجاد شد.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: در اوایل دهه 40 قبل از تقسیم اراضی تنها 30 درصد جمعیت کشور شهرنشین بودند که با این طرح در کمتر از 15 سال 64 درصد ایران شهر نشین شدند.
امام جمعه زاهدان افزود: اصلاحات اراضی توسط رژیم پهلوی پدیده شهر نشینی را در کشور شتاب داد.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: انقلاب اسلامی در سال 57 زمانی که به پیروزی رسید 64 درصد جمعیت کشور شهر نشین بودند و این ناشی از اجرای طرح اصلاحات ارضی توسط رژیم پهلوی بود.
عضو خبرگان رهبری بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی روستاییان هیچ سهمی از توسعه نداشتند و این سبب شد تا پدیده حاشیه نشینی در شهرها به دلیل توسعه ای که پیدا کرده بودند شکل گیرد.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اینکه امکانات به روستا ها سرازیر شد اما همچنان با پدیده حاشیه نشینی رو به رو هستیم که باید در این مورد ریشه یابی دقیقی انجام شود.
آیت الله سلیمانی تنها راه برون رفت از پدیده حاشیه نشینی را توجه بیشتر مسئولان به روستاها ذکر کرد.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز گفت: چهار شهرستان این استان با معضل حاشیه نشینی رو به رو هستند.
سردار حسین معروفی اظهار داشت: سپاه پاسداران در این شهرها اقدامات موثری را در زمینه توانمند سازی ساکنان این مناطق در دستور کار خود قرار دارد.
وی بیان کرد: توانمند سازی روستاییان برای جلوگیری از مهاجرت به شهر ها باید در دستور کار تمام دستگاههای دولتی باشد.
وی ادامه داد: سپاه پاسداران طرح های زیادی در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها در دست اجرا دارد.
وی تصریح کرد: سپاه پاسداران بودجه های عمرانی برای محرومیت زدایی در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت در نظر گرفته است.
به گزارش ایرنا بیش از 500 هزار نفر حاشیه نشین در سیستان و بلوچستان وجود دارد که این امر یکی از مهمترین معضل های پیش روی مسئولان این استان است.
شهرهای زاهدان، زابل، چابهار و ایرانشهر بیشترین حاشیه نشین را در سیستان و بلوچستان دارند.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدرسرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.