در این مطلب آمده است: درد مفصل ها امانش را بریده است. به پزشک مراجعه کرد و پس از آزمایش متوجه شد کمبود ویتامین D دارد. ریزش مو هم دارد که دکتر دلیلش را کمبود شدید ویتامین Dمی داند. «سارا. ی» که ماه های اول شیردهی خود را می گذراند می گوید: چهار ماه از تولد نوزادم می گذرد و در این مدت با شیر خودم او را تغذیه کردم و بیشتر اوقات در خانه به نگهداری از نوزادم مشغول بودم. اما مدتی است که زانوهایم درد می کند و موهایم دچار ریزش شدید شده است که پس از مراجعه به پزشک دلیل آن کمبود ویتامین D عنوان شد.«ناهید. پ» هم از بانوان خانه داری است که در آستانه 50 سالگی قرار دارد. او هم به گفته خودش تازگی دچار درد مفصل های دست و پا شده که دلیل آن در آزمایش ها کمبود ویتامین D تشخیص داده شده است و به تجویز پزشک باید آمپول بزند و قرص های لازم را مصرف کند تا میزان این ویتامین در بدنش متعادل شود.
بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D
یک کارشناس تغذیه در این باره به خبرنگار ما می گوید: ویتامین Dبرای حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری است. این ویتامین به شکل های D2 یا ارگوکلسیفرول با منشأ گیاهی و D3 یا کوله کلسی فرول با منشأ حیوانی وجود دارد. ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول در پوست و زیر نور خورشید، با فعالیت اشعه ماورای بنفش ساخته می شود ودر اثر تماس با نور خورشید ویتامین D در پوست تولید و به نام ویتامین آفتاب هم شناخته می شود.
«مسعود فیروزکوهی» ادامه می دهد: ویتامین D نقش گسترده ای برای سلامتی دارد و کمبود آن زمینه ساز بیماری های متعددی است. این ویتامین نقش بارزی در سلامت استخوان ها دارد و به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک می کند و موجب به کارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوان ها و دندان ها می شود. راشیتیسم، نرمی استخوان یا استئومالاسی، پوکی استخوان از عوارض کمبود این ویتامین است. وی بیان می کند: ویتامین D خاصیت ضد التهابی دارد که درکنترل فشارخون بالا، دیابت، سرطان هایی مانند سرطان روده بزرگ، پستان، رحم و تخمدان مفید است. نقش مهمی در کاهش نوسان قند خون دارد و کمبود آن موجب می شود مقاومت بدن به انسولین بالا رود و زمینه دیابت در فرد ایجاد شود. حتی در دیابتی ها سطح ویتامین Dرا باید هر شش ماه یا حداقل سالی یک بار، چک کرد. اگر سطح آن در دیابتی ها کنترل شود، اثر بخشی دارو ها بیشتر می شود.وی خاطرنشان می کند: این ویتامین در بارداری موفق هم نقش مهمی دارد و کمبود آن در مادران، می تواند سبب سقط های خود به خودی شود و کمبود آن یکی از دلایل ناباروری است. ویتامین Dدر کم کاری تیروئید هم نقش دارد. کمبود آن احتمال ابتلا به ام اس را بالا می برد و اگر کسی مبتلا باشد، کمبود این ویتامین سبب تشدید بیماری می شود. کاهش آن می تواند موجب التهاب در عروق شود و زمینه را برای فشار خون بالا فراهم کند.وی اظهار می کند: کاهش ویتامین Dدر زنانی که مبتلا به کیست های تخمدانی هستند، می تواند سبب تشدید بیماری شود. این ویتامین در عملکرد مناسب عضلاتی مثل قلب و نیز اعصاب نقش غیر مستقیم دارد. ممکن است در فعالیت سلولی چند عضو شامل پانکراس و پوست دخالت داشته باشد. ویتامین Dنفوذپذیری غشاهای سلولی را تنظیم می کند، بنابراین در ایمنی بدن، رشد و تمایز سلولی به ویژه گلبول های سفید نقش دارد.وی ادامه می دهد: ویتامین Dموجود در غذا، برای هضم و جذب، به موادی مثل چربی ها و محیط گوارشی نیاز دارد و پس از جذب به گردش لنفاوی منتقل و وارد گردش خون می شود و به کبد می رود. این ویتامین Dتولید شده در پوست نیز به کبد انتقال می یابد. کبد و کلیه ویتامین Dرا به هورمون ویتامین D3 تبدیل می کند که فعال ترین شکل ویتامین است. خون، کبد و بافت چربی محل های ذخیره آن است.
دلایل کمبود ویتامین D
این کارشناس می گوید: دریافت نکردن نور مستقیم آفتاب در طول روز و به مقدار کافی، استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF بالای هشت، مصرف ناکافی شیر و لبنیات، کاهش سنتز ویتامین Dدر زمستان، پوشش افراد به ویژه در دختران که اکثر نقاط بدن آن ها پوشیده است، افزایش نیاز به ویتامین Dدر نوجوانی که اگر نیاز اضافه تامین نشود به صورت کمبود بروز می کند، آلودگی سنگین هوا، اشتغال به صورت شب کاری که این افراد، اغلب روزها را استراحت می کنند، سالمندی، شیرخوارگی به دلیل ناکافی بودن ویتامین Dشیر مادر و چاقی از دلایل کمبود این ویتامین در بدن است.وی بیان می کند: دریافت روزانه10 میکروگرم ویتامین Dبرای کودکان، دادن قطره آ + Dبه میزان 25 قطره در روز از پنج روز پس از تولد تا دو سالگی توصیه شده است. 15 میکروگرم برای بزرگ سالان و زنان باردار، 20 میکروگرم برای افراد بالای 70 سال توصیه می شود.
نور خورشید منبع اصلی ویتامین D
فیروزکوهی، اظهار می کند: مهم ترین منبع ‌ویتامین‌ Dنور خورشید است‌ که‌ از طریق‌ تابش‌ مستقیم‌ خورشید بر پوست‌ بدن‌ به‌ دست‌ می‌آید. البته تابش نور از پشت شیشه مفید و موثر نیست. بهترین زمان از ساعت 10 تا 15 است و بهتر است دست ها، بازوها، صورت، گردن و پاها در معرض نور قرار گیرد و دریافت 15 دقیقه نور کافی، میزان مناسب این ویتامین را برای بدن تامین می کند. وی تصریح می کند: از غنی ترین منابع غذایی ویتامین دی، می توان به انواع ماهی مانند تن، ساردین، آزاد، میگو، روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مثل آزاد، کپور، ساردین و قزل آلا، زرده تخم مرغ، قارچ هایی که در طبیعت یا زیر نور فرابنفش خورشید رشد می کند، شیر سویا، گوشت، شیر و کره اشاره کرد. وی بیان می کند: استفاده از مکمل های خوراکی و تزریقی ویتامین Dبرای جلوگیری از کمبود ضروری است که اغلب نوع خوراکی آن بر نوع تزریقی ارجحیت دارد، مگر این که ضرورت و فوریت درمان نیاز باشد یا شرایط حاد کمبود آن وجود داشته باشد که در این صورت از نوع تزریقی استفاده می شود.
8006**3213 دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.