دراین مطلب آمده است: فست فود، غذایی که خیلی زود آماده می شود، این نوع غذاهای فوری از کشورهای غربی به ایران آمده است و در نقاط مختلف کشور مشتریان زیادی دارد اما به گفته مشاوران تغذیه، تهدیدی برای سلامتی افراد به شمار می رود. به مرور زمان و در هر سنی ذائقه افراد به سمت این نوع غذاها تغییر پیدا کرده است و افراد آن را خوشمزه تر می دانند. غذاهای غربی که انواع سرطان، بیماری های چربی، قلبی، افزایش وزن و ... را به دنبال دارد جای غذاهای سنتی و دورهمی های خانوادگی برای پخت و پز کله پاچه، دیزی و قورمه را گرفته است به طوری که حتی برخی کودکان و نوجوانان با اسم غذاهای سنتی شهر خود بیگانه هستند.
در خیابان دانشگاه زاهدان فست فود فروشی ها با چیدمان خوش رنگ در قسمت های مختلف جایگاهی برای خود پیدا کرده و بسیاری از آن ها با فاصله کم از هم قرار گرفته است. مغازه هایی که تا چند سال پیش تعداد اندکی از آن در شهر وجود داشت اما با توجه به شرایط زندگی های امروزی و مشغله های زندگی تعداد آن ها رو به گسترش است و خوردن غذاهای آن در زندگی های امروزی به یک عادت تبدیل شده است چون خانواده ها کمتر وقت پخت و پز دارند و این سوغات غربی ها جای پخت و پزهای خانگی را پر کرده است.
گاهی مشتریان برخی از ساندویچ فروشی ها آن قدر زیاد است که ممکن است فرد دقایق طولانی مجبور باشد منتظر سفارش بماند این در حالی است که بر آمار شیوع سرطان در کشور اضافه می شود.با یک پرس و جوی ساده از کودکان و نوجوانان می توان متوجه شد که خیلی از آن ها با غذاهای سنتی بیگانه اند و ترجیح می دهند خانواده ها در دورهمی ها برایشان غذاهایی را که زود حاضر می شود آماده کنند.
بی میلی به غذاهای خانگی
«سارا» دختر 11 ساله ای است که خانواده اش را مجبور می کند هفته ای چند بار او را به پیتزا فروشی ببرند، او که پیتزا و ساندویچ را بر غذاهای دیگر ترجیح می دهد می گوید: به غذاهایی که مادرم در خانه می پزد بی میل هستم از نظر ما ساندویچ و غذاهای بیرون خوشمزگی خاصی دارد.یک دانشجوی سال سوم دانشگاه نیز می گوید: به شدت از پیاز نفرت دارم، گاهی که در خانه غذایی با پیاز درست می شود مجبورم سراغ مغازه های فست فود فروشی بروم.
«علی» ادامه می دهد: البته تنها من نیستم که به خوردن این نوع غذاها تمایل دارم، هنگام مراجعه به ساندویچ و پیتزا فروشی ها می توان افراد زیادی را دید که با دوستان خود یا خانوادگی برای تهیه فست فود مراجعه می کنند.
«نرجس» هم اظهار می کند: من و همسرم شاغل هستیم گاهی آن قدر در طول روز خسته می شویم که دیگر حوصله و وقت آشپزی نداریم و ناچار به خوردن فست فود می شویم، از مضرات این نوع غذاها آگاهیم اما گاهی مجبور به استفاده از آن می شویم.
یکی دیگر از شهروندان زاهدان می گوید: از آن جایی که به مواد تشکیل‌ دهنده بسیاری از این فست فودها تردید دارم و معتقدم که گوشت مورد استفاده در آن با مواد بی‌کیفیت و غیر استانداردی مخلوط می شود سعی می کنم از آن کمتر استفاده کنم.«زارعی» ادامه می دهد: بسیاری از آن ها از ادویه بسیار زیاد به ویژه نمک و فلفل استفاده می کنند که به گفته بسیاری از پزشکان برای سلامتی مضر است.
سوء تغذیه ناشی از دریافت مواد غذایی
به گفته یک متخصص تغذیه، ترکیبات استفاده شده در ساندویچ و پیتزا حاوی مواد مغذی نیست و ارزش غذایی پایینی دارد و جز ضرر زدن به بدن انسان ارزشی ندارد. در اغلب این غذاها سوسیس و کالباس به کار می رود که از نظر بهداشتی تایید شده نیست.
دکتر «فیروزکوهی» ادامه می دهد: مصرف زیاد فست فودها به دلیل این که در پخت آن از روغن هایی با کالری بالا استفاده می شود به مرور زمان فرد را دچار اضافه وزن و مشکلات قلبی و عروقی می کند.وی با اشاره به این که روغن هایی که در پخت غذاهای زود حاضر شو استفاده می شود احتمال سکته قلبی را حتی در جوانان بالا برده است می افزاید: نوجوانان و جوانان امروزی به دلیل استفاده بیش از اندازه از این مواد غذایی بیشتر از قبل درگیر بیماری های دیابتی می شوند و احتمال سکته قلبی و مغزی در آن ها افزایش پیدا می کند.وی خاطر نشان می کند: ادویه های به کار رفته در فست فودها و چربی هایی که در سرخ کردن آن استفاده می شود افزایش چربی کبد و مشکلات گوارشی را به همراه دارد که برای سلامت افراد خطرناک بوده و تغذیه ناشی از دریافت مواد غذایی با ارزش غذایی کم برای بدن مضر است.
وی با اشاره به این که بهتر است غذاهایی مثل فست فود به کودکان داده نشود تصریح می کند: طی سال های اخیر به دلیل مشغله های کاری والدین تعداد کودکانی که فست فود می خورند افزایش پیدا کرده است که این گروه غذاها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف است و فقط کالری بالایی دارد که زیاده روی در مصرف آن می تواند به کبد آسیب برساند.«فیروزکوهی» ادامه می دهد: بهتر است به جای استفاده از فست فودهای پر چرب و ادویه دار از مخلوط میوه ها و سبزی ها، تخمه ها و تنقلات قدیمی، میوه های خشک شده که عوارض بسیار کمی دارد استفاده کرد.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.