دکتر مهدی طباطبایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بررسی های انجام شده نشان از آن دارد که هفت درصد جمعیت نوجوانان (پنج تا 18 سال) زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سیستان و بلوچستان دچار عارضه چاقی هستند و این وضعیت در گروه سنی جوانان (19 تا 29) سال 24 درصد است.
وی ادامه داد: همچنین 43 درصد گروه سنی میانسال (30 تا 59 سال) و 27 درصد گروه سنی سالمند (60 سال به بالا) زیر پوشش این دانشگاه با عارضه چاقی دست به گریبان هستند.
وی خاطرنشان کرد: تغذیه نامناسب، مصرف بی رویه غذاهای فست فودی، شیرینی، شکلات و چیپس، نوشابه های گازدار و شیرین، غذاهای سرخ کردنی، مصرف کم سبزی، میوه و منابع فیبر، کم تحرکی و نمک زیاد از مهمترین علل افزایش چاقی است.
وی افزود: طرح 2 هفته ای بسیج ملی تغذیه با هدف کاهش شیوع عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیر واگیر از جمله کاهش مصرف قند، نمک و چربی، افزایش مصرف سبزی، میوه و حبوبات و پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی با شعار «پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم» از 15 دی ماه جاری آغاز شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: اجرای این طرح با همکاری آموزش و پرورش، صدا و سیما، بهزیستی، شهرداری، حوزه های علمیه و نیروی انتظامی تا 30 دی ادامه دارد.
طباطبایی اظهار داشت: ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در خصوص رهنمودهای غذایی ایران به ویژه کاهش مصرف قند، نمک و چربی، افزایش مصرف سبزی، میوه و حبوبات، حساس سازی مسئولان به سلامت تغذیه ای جامعه در بخش های مرتبط و جلب همکاری رسانه های جمعی و استفاده از ظرفیت های موجود برای آموزش مردم و فرهنگ سازی تغذیه صحیح از مهمترین اهداف برگزاری این طرح است.
وی تصریح کرد: در قالب این طرح کمیته آموزش و اطلاع رسانی همگانی در مورد تغذیه و اصلاح الگوی مصرف غذایی با حضور واحدهای سلامت خانواده، آموزش سلامت، بیماری های غیرواگیر و نمایندگان ادارات آموزش و پرورش، شهرداری، صدا و سیما، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و نهضت سواد آموزی تشکیل شده است.
وی افزود: برگزاری کلاس های آموزش تغذیه سالم به صورت گروهی و چهره به چهره در پایگاههای خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت، فراخوان خانوارها برای تشکیل پرونده سلامت و غربالگری تغذیه، آموزش، مشاوره و رژیم درمانی افراد ارجاع شده توسط کارشناسان تغذیه طرح تحول سلامت، اجرای برنامه های مناسب آموزشی در مدارس و مهدهای کودک، برگزاری جشنواره غذای سالم و درج پیام های مناسب در اماکن عمومی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها از دیگر فعالیت های اجرایی در این طرح بحساب می آید.
وی گفت: همچنین در این طرح کلاس های آموزشی برای متصدیان نانوایی ها، رستوران ها و آشپزخانه ها با موضوع کاهش مصرف قند، نمک و روغن برگزار می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.