مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: موافقتنامه چابهار فرصت جدیدی برای دستیابی به منافع کشور و دوستی با کشورهای منطقه را ایجاد کرده است.

بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن تشریح اهمیت موافقتنامه چابهار در عرصه حمل و نقل، اظهار داشت : موافقتنامه چابهار با عنوان تأسیس دالان حمل و نقل بین‌المللی و با رویکرد پشتیبانی، تحکیم همکاری‌های منطقه ای و  تسهیل فرآیندهای حمل و نقل بین دولتهای ایران، هندوستان و افغانستان منعقد شده است.

وی افزود: با نگاه به قابلیت ها و پتانسیل های بندر چابهار و نیاز کشور افغانستان برای دسترسی به آبهای آزاد و از طرف دیگر اقتصاد رو به رشد کشور هند و بازارهای هدف این کشور در افغانستان و آسیای میانه، متضمن توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای بین سه کشور است.

 آقایی خاطر نشان کرد: این موافقت نامه ارتقاء سهم تجارت آسان سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان و در نهایت بهره مندی مردم منطقه و کشورهای حوزه اقیانوس هند را در پی دارد.

وی افزود: امروزه کاهش هزینه و زمان انتقال کالاهای عبوری از عوامل تاثیرگذار رقابتی در حمل و نقل و از جذابیت های مسیرها و کریدورهای بین المللی است .

آقایی خاطر نشان کرد: ابلاغ این توافقنامه سهم بسزایی در یکسان سازی فرآیندها، تسهیل امور و حذف گلوگاه‌های تجارت آزاد بین المللی را با مزایا و توجیهات اقتصادی و بازرگانی برای سه کشور دارد و  فصل جدیدی در مناسبات سه کشور و منافع مشترک منطقه ای ایجاد خواهد کرد. 

 وی تصریح کرد : ایجاد مزیت‌های جذب ترافیک دریایی، کالا و مسافر، کاهش هزینه های حمل و نقل، انجام فعالیتهای ترانزیتی به دنبال آن ارزش افزوده، صادرات مجدد، رونق صنعت توریسم(تجاری، درمانی و مذهبی ) و همکاری های محیط زیست دریایی نتایج اجرای این توافقنامه است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اذعان داشت: توجه به این فعالیت بین المللی ، موجب تسریع در تحقق اهداف استراتژیک نظام در جهت توسعه سواحل مکران و شرق کشور خواهد شد. 

وی تأکید کرد : بی‌شک سهم تجار ایرانی و استان‌های شرق و جنوب شرق کشور از مزایای این توافقنامه بیش از هر کشور دیگری است که با توجه به نقش کلیدی و ثقل چابهار در موافقتنامه مذکور؛ باید تسریع در تکمیل ضمایم فنی موافقتنامه و اجرایی سازی آن، از اولویت های دولت و مسئولان باشد تا با چشم اندازهای بازار توسعه ای و منطقه ای، از فرصت پیش رو به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای این موافقتنامه ضروری است تدابیر آموزشی، ظرفیت‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، تدوین پروتکل‌های مربوطه و همچنین دستورالعمل های تشویقی، تخفیفی و تسهیلی جدی مورد تدبیر و تفکر نهادهای مربوطه قرار گیرد.

وی ایجاد دبیرخانه دائمی و اجرای موافقتنامه دالان بین المللی ایران، هند و افغانستان با اعضا ثابت برای احصاء نیازمندی های تدوین اهداف و  فعال سازی این دالان  با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی را از جمله موضوعات دستورالعمل‌های تشویقی و تخفیفی دانست و افزود: راه اندازی سیستم های جامع بازرگانی، بیمه مشترک، طراحی اسناد یکسان حمل و نقل بیمه ای و ارزی، مشخص کردن محوطه های ویژه اقتصادی در مرز ایران با کشورهای بازار هدف این دالان بین المللی بمنظور تسهیل در ورود و خروج ناوگان های در حال تردد هم از جمله موضوعات دستورالعمل های تشویقی است‌.

آقایی با اشاره به بسترسازی مناسب جهت توسعه حمل و نقل های ترکیبی مشترک و حمل و نقل Door to Door ، با فراهم کرد تسهیلات و ساده سازی فرآیندهای مربوطه به عنوان یکی دیگر از موضوعات این دستورالعملها، اظهار داشت: بررسی موضوعات حقوقی، کنسولی و تسهیل تردد تجار و بازرگانان سه کشور با هدف  تسهیل سازی فرآیندها ، ایجاد سیستم های بانکی مشترک در خصوص انجام موضوعات ارزی هم از دیگر اهداف تبیین شده در این موافقت نامه است.

آقایی گفت : موافقتنامه کریدور بین المللی چابهار به عنوان اقتصادی ترین دالان، مقدمه ای برای همکاری کشورهای منطقه حوزه دریای عمان، اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، جنوب شرق آسیا و از همه مهمتر کشورهای CIS خواهد بود که با ظرفیت سازی، تشویق و پذیرش اعضای جدید، پیمان های تجاری بزرگتری با عضویت کشورهای متعدد بر مبنای این موافقتنامه در آینده شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.