ماندانا زنگنه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح پرورش ماهی و میگو در قفس یکی از طرح های مهم اقتصاد مقاومتی محسوب می شود که سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به اقیانوس و ظرفیت های آن در اولویت قرار دارد.
وی تاکید کرد: هر 10 تن پرورش ماهی در قفس ظرفیت ایجاد یک شغل مستقیم و 2 شغل غیر مستقیم را دارد.
وی گفت: کنترل صید بی رویه آبزیان و انواع ماهی، کمک به ذخایر دریایی، تولید ارزان ماهی و صید بدون مخاطرات دریایی از جمله مزایای پرورش ماهی در قفس است.
وی ادامه داد: در این طرح انواع ماهی های حلوا سفید، میش ماهی، شانک و سوکلا در قفس پرورش داده می شود.
وی تصریح کرد: سواحل چابهار و کنارک 40 درصد صید کل کشور، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی، رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند و تامین کننده بیش از 70 درصد تن ماهیان کشور است.
وی گفت: شهرستانهای چابهار و کنارک به دلیل اقلیم گرم و مرطوب و بادهای موسمی مونسون هشت ماه در سال برای پرورش میگو مناسب است و این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.
وی افزود: هم اینک 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در سواحل جنوب استان شناسایی شده است.
وی گفت: سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت 660 هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که در هر هکتار سه تن میگو در یک دوره برداشت می شود.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه ‌گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مزیت رقابتی استان در بخش شیلات، صید، تکثیر، توسعه و پرورش آبزیان و تکمیل زنجیره ارزش بخش شیلات از اولویت ها و برنامه های اصلی حوزه سرمایه گذاری استان است.
زنگنه گفت: سال گذشته با زیرکشت رفتن ٧٠٠ هکتار از مزارع پرورش میگوی گواتر هزار و 325 تن میگو برداشت که هزار تن آن صادر شد.
وی ادامه داد: امسال نیز مقرر است هزار و 500 هکتار از مزارع این منطقه زیر کشت میگو برود که در این زمینه برنامه ریزی لازم درخصوص آماده سازی سایت، تامین نقدینگی، بیمه مزارع، معوقات بانکی، تامین برق مطمئن، پروانه بهداشتی، تکثیر بچه میگو، تولید خوراک موردنیاز و غیره انجام شده است.
به گزارش شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
چابهار در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به آبهای آزاد و بین المللی دسترسی دارد.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.