ماندانا زنگنه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با پیگیری های دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری و دفتر روستایی استانداری سیستان و بلوچستان از اوایل امسال به منظور تحقق اهداف توسعه پایدار در بخش انرژی روستایی، تفاهم نامه ای در راستای سیاست های زیست محیطی و استفاده از مزیتهای منحصر بفرد این استان در زمینه انرژی های پاک و تجدید پذیر و درآمد زایی برای روستاییان با ساخت و راه اندازی نیروگاههای تولید برق خورشیدی پنج کیلو وات برای روستاییان امضا شد.
وی ادامه داد: بر این اساس قرار است در یک بازده زمانی چند ساله برروی منازل هزار و 600 خانوار روستایی سیستان و بلوچستان نیروگاه خورشیدی نصب شود.
وی افزود: طرح افتتاح شده امروز در زاهدان پایلوت این پروژه مهم به منظور ارزیابی عملکرد مطلوب دستگاهها و تضمین کار آنها بوده است.
وی تصریح کرد: طی 2 هفته آینده عملیات ساخت نیروگاه های روستایی برای 60 خانوار روستاهای بخش قرقری شهرستان هیرمند واقع در شمال سیستان و بلوچستان آغاز می شود.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان افزود: وزارت نیرو براساس تفاهم نامه در مدت 20 سال برق تولید شده را به صورت تضمینی خریداری می کند که این موضوع می تواند علاوه بر کاهش بار شبکه برق منبع درآمدی برای روستاییان در راستای اشتغال و خود کفایی مالی تامین کند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد که قرار گرفتن در مسیر بادهای پر قدرت سیستان و انرژی تابشی خورشید با بیش از 6 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه ای از سرازیر شدن نعمات خدادادی بر این سرزمین است که با بهره گیری از آنها می توان بهترین شرایط را در منطقه به وجود آورد.
مطالعات نشان داده است که سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه فلات سیستان بالاترین پتانسیل استفاده از انرژی باد را داراست از این رو شواهد تاریخی نشان دهنده بهره برداری گذشتگان از این انرژی لایزال در مناطق روستایی باستانی منطقه است که هنوز آثاری از آن موجود است.
با وجود ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی های نو این استان می تواند بستر مناسبی در زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کند به طوری که سرمایه گذاری در این بخش با توجه به نیاز کشورهای افغانستان و پاکستان به واردات برق از ایران سوددهی فراوان را برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.