به گزارش ایرنا همه ساله زائران پاکستانی که برای رسیدن به کربلای حسین (ع) گذر از ایران را به عنوان کوتاهترین، امن ترین و راحت ترین مسیر انتخاب می کنند پس از ورود به میرجاوه عازم زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان می شوند تا برای رسیدن به معشوق مردم این دیار را مفتخر به میزبانی شان کنند.
زائران پاکستانی علاوه بر ماه محرم و صفر در طول سال نیز با ورود به این استان راهی اماکن مذهبی کشور در مشهد و قم می شوند به طوری که در طول سال بطور میانگین حدود 60 هزار نفر از آنان وارد این استان می شوند.
در سالهای اخیر به منظور رونق بخشی به صنعت توریسم تلاش های بسیاری برای معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان شده است که در این گذر توجه به ظرفیت گردشگری در حوزه مذهبی می تواند در معرفی داشته های این سرزمین افسانه ای بسیار موثر باشد.

*** از ظرفیت توریسم مذهبی در سیستان و بلوچستان استفاده چندانی نشده است
فرماندار شهرستان مرزی میرجاوه نخستین ایستگاه ورود اتباع پاکستان به ایران، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سالانه حدود 60 هزار نفر زائر پاکستانی از این مرز وارد کشور می شوند که نگاه به این زائران به عنوان توریسم مذهبی می تواند ما را در راستای رونق و توسعه گردشگری و همچنین ایجاد بازارچه های محلی ارائه محصولات و صنایع دستی استان کمک کند.
محمد میهنی افزود: متاسفانه از ظرفیت توریسم مذهبی استفاده چندانی نشده است.
وی ادامه داد: اقداماتی که در این حوزه انجام می شود از سوی ارگان های حمایتی نظیر اوقاف و امورخیریه، فرمانداری، سازمان تبلیغات و ستادهای مردمی بوده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه با وجود ظرفیت های فراوان در این حوزه ما تنها به حداقل ها رضایت داده ایم گفت: درصورت فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای پذیرش زوار پاکستانی نظیر اتمام زائر سرای میرجاوه می توان علاوه بر میزبانی شایسته از زوار، زمینه ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای زیاد برای استان و کشور را فراهم کرد.
وی ادامه داد: چنانچه برنامه ریزی ها بر این پایه و اساس باشد که زمینه را برای اسکان 72 ساعته زائران پاکستانی در شهرستان و استان فراهم کنیم خود موجبات ایجاد اشتغال و رونق گردشگری در منطقه را فراهم می کند.

*** ظرفیت گردشگری مذهبی در سیستان و بلوچستان نیازمند توجه
مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کشور پاکستان حدود 200 میلیون نفر جمعیت دارد که شمار زیادی از آنان آرزوی زیارت اماکن متبرکه کشور ایران و قصد سفر به عتبات عالیات عراق را در سینه دارند که بهترین مسیر زمینی برای رسیدن آنان به معشوق، استان سیستان و بلوچستان است.
حجت الاسلام اسماعیل تدینی با اشاره به پیش بینی استقبال از حدود پنج میلیون زائر پاکستانی در سال های آینده گفت: این استان دروازه ورود زمینی مسلمانان پاکستان و شبه قاره هند به جهان اسلام و اماکن مذهبی و بارگاه ملکوتی ائمه اطهار(ع) است که می توان از آن به بهترین نحو استفاده کرد اما متاسفانه تاکنون در این زمینه نگاه جدی و سرمایه گذاری چندانی نشده است.
وی گفت: توجه داشتن به مقوله گردشگری مذهبی ضمن ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه می تواند ظرفیت های سرمایه گذاری فراوانی در بخش های حمل و نقل، صنایع دستی و اشتغال ایجاد کند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان بیان کرد: صنعت گردشگری به ویژه مذهبی را می توان در این استان از طریق فراهم کردن زیرساخت های لازم رونق بخشید تا زمینه ساز توسعه و رشد اقتصادی منطقه شود.

** سیستان و بلوچستان سرشار از ظرفیت های گردشگری مذهبی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان به دلیل موقعیت خاص خود همه ساله پذیرای خیل عظیمی از زائران پاکستانی برای مشرف شدن به کربلا و اماکن مذهبی کشور است.
کامبیز مشتاق گوهری افزود: این نهاد در 2 سال اخیر برای بهره گیری بخش خصوصی از ظرفیت گردشگری مذهبی برخی برنامه ها نظیر ساخت کمپینگ گردشگری و تبدیل بناهای تاریخی به اقامتگاه را در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: همچنین با تشکیل کارگروهی در نظر است گردشگری مذهبی از حوزه سازمان هایی نظیر اوقاف و آستان قدس خارج و به حوزه آژانس های بخش خصوصی واگذار شود.
وی اضافه کرد: همچنین این نهاد دفتر اطلاع رسانی درون مرز با برخورداری از افرادی مسلط به زبان های مختلف تشکیل داده تا تمام گردشگران مذهبی را هدایت کنند.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اینکه زائران پاکستانی همه ساله در مراحل مختلف سال اعم از دهه فاطمیه، دهه محرم و اربعین، ویژه رحلت امام خمینی(ره)، شهادت امام رضا(ع) و ولادت ائمه از طریق مرز میرجاوه وارد استان می شوند، گفت: اوج ورود زائران این کشور به استان در محرم، اربعین و صفر است.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: ورود زائران پاکستانی ویژه مناسبت های مختلف سال به سیستان و بلوچستان سبب انتقال فرهنگ ایران به پاکستان و ارتقا سطح مناسبات و مراودات مردم 2 کشور می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان یکی از مسیرهای مهم ورودی زائران خارجی است می تواند به عنوان خاستگاهی مهم برای کشورهای همسایه باشد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مرزهای رسمی ورودی زائران خارجی به سیستان و بلوچستان علاوه بر مسیرهای هوایی و دریایی، میلک و میرجاوه است.
وی گفت: تا کنون برای حل مشکلات زائران بیش از 120 مصوبه در بخش های مختلف فرهنگی، بهداشتی، امنیتی، خدماتی، اسکان و تغذیه در ستاد اربعین سیستان و بلوچستان گذرانده شده است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.