غلامحسین تیموری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخلستانهای سیستان و بلوچستان از سال 69 درگیر آفت سوسک سرخرطومی بوده به طوری که هم اینک از سطح 55 هزار هکتار از نخلستان های موجود این استان 35 هزار هکتار آن دچار این آفت است.
وی بیان کرد: آفت سوسک سرخرطومی برای نخستین بار در سال 1369 از کشور پاکستان وارد ایران شد و اولین مکانی که مورد هجوم این آفت قرار گرفت شهرستان سراوان بود.
وی ادامه داد: این آفت از شهرستان سراوان پس از 10 سال به شهرستان های سرباز، ایرانشهر، سیب و سوران و سایر شهرستانهای سیستان و بلوچستان راه یافت.
وی افزود: سوسک سرخرطومی آفتی است که با ورود به تنه درخت خرما بدون برجای گذاشتن علائمی از بیماری سبب خوردگی تنه درخت و از بین رفتن آن می شود.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: آموزش، کمک به کشاورزان در کنترل بیماری، برقراری ضوابط قرنطینه ای داخلی و غیره از مهمترین اقدامات انجام شده به منظور کنترل این آفت در استان بوده است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.