دراین مطلب آمده است: شب های پایانی تابستان و هوای مناسب این ایام فرصت خوبی برای قدم زدن، ورزش کردن و دویدن است. در این شب ها خیلی ها برای تحرک و ساعتی دور شدن از فضای مجازی به فضاهای تفریحی از جمله پارک های شهر می آیند تا از فرصت هوای خوب تابستانی در آخرین شب های آن استفاده کنند. شاید برخی ها در پاییز و زمستان چنین فرصتی آن هم در هنگام شب برای ورزش در فضای باز نداشته باشند بنابراین سعی می کنند در پارک ها، خیابان ها و حتی در کوچه و محله شان فعالیت های ورزشی را انجام دهند. برخی هم سعی دارند توپ و راکت بردارند و ورزش کنند. این شب ها بیشتر پارک های زاهدان شلوغ و مملو از افرادی است که دو یا چند نفره سریع راه می روند یا این که در قسمتی از پارک والیبال و فوتبال بازی می کنند، برخی هم دور میزهای تنیس که در برخی پارک ها تعبیه شده است جمع می شوند و البته در این میان خیلی ها هم فقط برای لحظاتی دورهمی به پارک ها می آیند. در گفت وگوها متوجه شدیم که برخی احساس می کنند ورزش در شب خوب نیست و باید فعالیت های ورزشی را هنگام روز انجام داد.
یکی از کارشناسان ارشد تربیت بدنی درباره ورزش در شب می گوید: ورزش کردن برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروری است اما انجام این کار در بعضی ساعت ها برروی بدن بسیار تاثیر دارد و می تواند ورزشکاران را به سرعت لاغر و خوش اندام کند.
به گفته «محمد رضا تیموری» زمان ورزش کردن برای سلامت بدن در طول شبانه روز بسیار مهم است، بر این اساس بهترین زمان برای انجام این کار شب هاست، زیرا در این بازه از زمان ماهیچه ها تقویت شده است و در اثر ورزش کردن بدن فرم بهتری به خود می گیرد و فرد تناسب اندام بهتری پیدا می کند، البته این به معنی بی فایده بودن انجام ورزش در طول روز نیست اما اثرگذاری ورزش بر بدن در شب ها بیشتر است. وی ادامه می دهد: براساس تحقیقات پژوهشگران عضلات بدن و تقویت یا ضعف آن ها رابطه مستقیمی با ساعت بیولوژیک بدن دارد و هنگامی که هوا تاریک است ماهیچه ها از انعطاف بالاتری برخوردار می شود، دلیل این امر اکسیژن دریافتی توسط سلول های بدن به میزان زیاد در شب است که سبب خون رسانی به ماهیچه های بدن می شود و آن را تقویت می کند.
وی تصریح می کند: سلول های ماهیچه ای عضلات دارای پروتئین خاصی در بدن است که شب ها بیشتر تولید می شود، زیرا در طول روز بدن فرد نیاز به انرژی بیشتری دارد و او به فعالیت های مختلف می پردازد اما شب ها با تاریک شدن هوا، عملکرد ماهیچه ها تغییر می کند و زمان مناسبی برای تقویت و انجام فعالیت های ورزشی است.
وی اظهار می کند: تقویت عضلات، فقط برای داشتن تناسب اندام نیست بلکه می تواند راه حل درمانی برای از بین بردن قند اضافی در بدن و درمان دیابت در مبتلایان به این بیماری باشد. از طرفی انجام ورزش می تواند سبب تحریک سلول های ماهیچه ای و نیاز به دریافت بیشتر اکسیژن توسط بدن شود که برای حفظ سلامت و جلوگیری از بروز انواع بیماری ها از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و سرطان بسیار مفید است.
پیشگیری از بیماری های مرگبار
این کارشناس می افزاید: بسیاری از بیماری های مرگبار در بدن به دلیل کمبود دریافت اکسیژن ایجاد می شود، ‌به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند افراد شب ها و در محیط باز که اکسیژن فراوان دارد به انجام ورزش بپردازند تا سلامت بدن خود را حفظ کنند.
وی تاکید می کند: ورزش کردن در شب می تواند این امتیاز را داشته باشد که در مقایسه با ورزش کردن در صبح، افراد قدرت عضلانی بهتری دارند. ظرفیت غیرهوازی بیشتر در ورزش عصرگاهی هم به این معناست که زمان بیشتری می توان به تمرین های شدیدتر پرداخت.
به گفته وی ورزش کردن در شب، علاوه بر قدرت عضلانی بهتر می تواند این مزیت را داشته باشد که میزان انرژی کلی بدن در شب، بیشتر از میزان انرژی در ساعات اولیه‌ روز است. برای برخی از افراد خیلی خوب و ایده‌آل است که بعد از بیدار شدن از خواب، ورزش کردن اولین کاری باشد که انجام می دهند اما عده ای از افراد هم هستند که اگر قرار باشد صبح ها ورزش کنند، حتما خواب آلود و کسل خواهند بود و در نتیجه بهره ای از ورزش کردنشان نمی برند.
وی اضافه می کند: صرف نظر از زمان ورزش کردن، معمولا بعد از ورزش احساس انرژی بیشتری خواهیم داشت اما اگر ورزش کردن را با سطح بیشتری از انرژی آغاز کنیم، مثلا در شب، خیلی بیشتر به نفع‌ است و نتیجه‌ بهتری از تمرین خواهیم گرفت.
وی می گوید: یکی از دلایل اصلی که بسیاری از افراد از ورزش کردن در شب اجتناب دارند احساس می‌کنند که شاید به خواب‌شان لطمه وارد کند. هر چند این درست است و برخی از افراد با ورزش کردن در شب دچار اختلال خواب می شوند اما همه این گونه نیستند و ورزش کردن در ساعات پایانی روز، به خواب بهترشان کمک می کند.
ورزش هوازی مفید برای داشتن خوابی بهتر
تیموری با بیان این که ورزش هوازی برای داشتن خوابی بهتر مفید است و علم هم ثابت کرده که تمرینات استقامتی نیز همین اثر را دارد تصریح می کند: ورزش های استقامتی در هر زمانی از روز می تواند کیفیت خواب را بالا ببرد. افرادی هم که برای خواب شب مشکل دارند سعی کنند مرتب شبانه کمی وزنه بزنند، این کار به بهبود چرخه‌ خواب کمک می کند.
به گفته وی، ورزش کردن در عصر یا شب به نفع متابولیسم هم است. طبق گفته دانشمندان، افرادی که عصرها یا شب ها ورزش می کنند، نسبت به افرادی که در ساعات ابتدایی روز به فعالیت های ورزشی می پردازند، متابولیسم متعادل تر و سازگارتری دارند. همچنین ورزشکارانی که شب ها تمرین می‌کنند، گلوکز خونشان نسبت به ورزشکاران سحرخیز پایین تر است.
وی اظهار می کند: ورزش کردن یکی از سالم ترین روش های رهایی از استرس است. اگر بعد از یک روز طولانی و سخت کاری، استرس دارید، ورزش کردن در شب می تواند راهی عالی برای آرامش باشد. اگر بعد از برگشتن از کار، مایل هستید جلوی تلویزیون بنشینید و چیزی بخورید، سعی داشته باشید به جای آن ورزش کنید زیرا اندورفینی که به دلیل ورزش کردن ترشح می شود می‌تواند احساس بهتری به شما دهد و آرام‌تان کند.
دیگر مزایای ورزش
این کارشناس تربیت بدنی خاطرنشان می کند: افرادی که هنوز به ورزش عادت نکرده اند و از آن غافل هستند، تنظیم یک ساعت خاص برای انجام تمرین به آن ها کمک می کند که ورزش را نیز جزو عادت های زندگی خود درآورند به طور قطع روزی به جایی می رسند که ورزش روزانه برایشان مثل نفس کشیدن عادی می شود. از طرفی ورزش کردن سبب می شود دیرتر پیر شوید و از مرگ نابه هنگام هم جلوگیری می کند. هر چه سن بالاتر می رود، ورزش منظم می تواند افراد را از نظر بدنی متناسب و سالم نگاه دارد. همچنین وضعیت پوست و ماهیچه‌ها را هم بهتر خواهد کرد، قابلیت انعطاف را بالاتر می برد و از بسیاری بیماری های مربوط به پیری از قبیل پوکی استخوان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
تمرینات ورزشی از یبوست هم پیشگیری می کند. افرادی که فعالیت های جسمانی بیشتری دارند، کمتر از افراد کم تحرک، به بیماری سنگ کلیه و اختلالات مشابه به آن مبتلا می شوند.
وی تصریح می کند: بسیاری از مواد زاید، از طریق غدد عرق در پوست بدن بیرون ریخته می شود. این فرایند با تمرین های شدید ورزشی تسریع می شود، علاوه بر این، عرق کردن سبب تمیز شدن پوست می شود، ارزش دیگر تمرین های ورزشی، در افزایش تولید سلول های قرمز خون در بافت های لنفاوی استخوان است. شمارش هموگلوبین خون بر اثر فعالیت بالا می رود و تمرینات از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند. به طور کلی نقش ورزش در سلامتی انسان آن قدر زیاد است که بسیاری از بیماری ها را با ورزش مداوا می کند.
8006**6081دریافت کننده:نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.