علی ملاشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله وزش بادهای معروف به 120 روزه در سیستان از خرداد ماه آغاز می شود و با نوسان تا اوایل مهر ادامه دارد.
به گزارش ایرنا بادهای موسمی معروف به 120 روزه سیستان با خشک شدن تالاب بین المللی هامون به حدود 160 تا 180 روز در سال افزایش پیدا کرده و گرد و غبار ناشی از آن نیز معضل بزرگی برای مردم شمال و مرکز استان شده است.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آن به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای معروف به 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
وی افزود: حداکثر سرعت وزش باد در 24 ساعت گذشته در منطقه سیستان به 61 کیلومتر بر ساعت رسید و با شدت کمتر تا پایان هفته ادامه دارد.
وی گفت: برای نواحی مرکزی استان آسمانی صاف در بعدازظهرها وزش باد و در جنوب پدیده قالب غبار محلی پیش بینی می شود و دریای عمان به نسبت آرام است.
وی اظهار داشت: راسک مرکز سرباز و نیکشهر در شبانه روز گذشته با حداکثر 42 درجه گرمترین و زاهدان با 11 درجه خنکترین نقاط استان بودند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کند.
3042**3213 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.