مجتبی خسروتاج روز یکشنبه در حاشیه دومین نشست کارگروه استان های مرزی کشور در زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران سال گذشته حدود 13 میلیارد دلار واردات از اروپا داشت در صورتی که کل صادرات غیر نفتی آن به اروپا پنج میلیارد دلار بیشتر نبود یعنی هشت میلیارد تراز منفی داشته است.
وی ادامه داد: هم اینک برای رفع این مشکل در حال طراحی برنامه هایی هستیم تا بتوانیم این تراز را مثبت کنیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: بجز اروپا سال گذشته تراز مالی ایران با کشورهای آسیایی و کشورهای عضو کنفراس اسلامی و کشورهای آفریقایی مثبت بوده است.
وی با اشاره به اهمیت کد گذاری برای کالاهای تولیدی هر منطقه گفت: به دلیل اینکه کالاهای صادراتی ما از یک کد گذاری جامعی برخوردار نیست آمار دقیق و شفافی از صادرات هر استان وجود ندارد.
خسرو تاج افزود: از آنجایی که باید آمار استانی براساس ظرفیت های هراستان تعریف شود بایستی کالاهای صادراتی ما در هر استان و کارخانه کد شناسه داشته باشند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت بازارهای کشورهای همسایه برای صادرات گفت: نخستین بازارهای صادراتی ایران کشورهای منطقه هستند زیرا از هزینه پایین تری در بخش های مختلف برخوردارند و می توانند به خوبی مزیت های رقابتی را نشان دهند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه حجم بالایی از تجارت ایران با کشورهای منطقه است تمامی صادر کنندگان باید دقت و مراقبت کنند که اگر بازاری بدست آوردند آن را به راحتی از دست ندهند زیرا رقبای سایر کشورها سریعا جایگزین می شوند.
به گزارش ایرنا دومین نشست کارگروه ویژه استان های مرزی کشور با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار سیستان و بلوچستان و معاونان استانداران 13 استان مرزی کشور نظیر آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی و شمالی، خوزستان، کرمانشاه و گلستان در زاهدان برگزار شد.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.