به گزارش ایرنا مهرداد جهاندیده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن هفته تعاون (11 تا 17 شهریور) اظهار داشت: کسب و کارهای خانگی یکی از راهکار مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد است به گونه ای که گسترش این نوع فعالیت ها مزایای زیادی را برای شاغلان این حوزه به همراه دارد.
وی افزود: اعتبار تخصیصی یادشده جدای از تسهیلات صندوق کار آفرینی امید، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در قالب تسهیلات حمایتی مشاغل خانگی و خرد به افراد فعال این حوزه است که توسط اداره کل تعاون با معرفی افراد به بانک های عامل پرداخت می شود.
وی افزود: در قالب صندوق کارآفرینی امید سال 95 در بخش مشاغل خانگی 260 میلیاردریال تسهیلات به هزار و 700 نفر پرداخت شده است.
وی نرخ بیکاری سیستان و بلوچستان در بهار سال 96 براساس اعلام مرکز آمار ایران را 12.8 درصد عنوان کرد و گفت: از آنجایی که حوزه اشتغال به ویژه جوانان و دانش آموختگان جای کار بسیار دارد این مهم از طریق اجرای طرح های مختلف نظیر طرح کارورزی دانش آموختگان، مشوق های بیمه کار فرمایی و طرح مهارت آموزی دانش آموختگان در محیط های کار واقعی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: امسال 6 هزار و 400 نفر سهمیه سیستان و بلوچستان در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی تعیین شده بود که تاکنون افزون بر 10 هزار نفر و 500 بنگاه اقتصادی و واحد تولیدی به عنوان پذیرنده در این طرح ثبت نام کردند که در مرحله پایش اطلاعات قرار دارند.
وی هدف از اجرای این طرح را افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت، تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی و ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان است.
وی با اشاره به اهمیت بخش روابط کار گفت: این اداره در سال 95 سه هزار و 248 مورد درخواست در زمینه اختلافات و مناقشات کارگری و کارفرمایی داشت که رای لازم در این زمینه ها صادر شد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: بازرسان اداره کار سیستان و بلوچستان سال گذشته هشت هزار و 638 مورد بازرسی انجام دادند.
وی افزود: یکی از مواردی که برخی مشاغل سیستان و بلوچستان را مورد آسیب قرار می دهد مشاغلی است که به صورت غیرمجاز در اختیار افراد بیگانه است به گونه ای که سال گذشته 13 هزار و 802 مورد بازرسی در مورد اشتغال اتباع بیگانه انجام که منجر به شناسایی 744 نفر از اتباع بیگانه شد.
وی با اشاره به برنامه های هفته تعاون گفت: در این هفته ویژه برنامه های مختلف نظیر غباررویی و عطر افشانی گلزار شهدا، افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، رژه تاکسیرانی، همایش اشتغال بانوان، نشست عمومی تعاونگران و مدیران شرکت ها و اتحادیه های تعاونی با استاندار سیستان و بلوچستان، همایش تجلیل از برگزیدگان یازدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان و نخستین دوره رقابت های ووشو کارگری قهرمانی کشور پیش بینی شده است.
مدیر امورشعب بانک توسعه تعاون استان نیز در این نشست با اشاره به عملکرد این بانک گفت: این مجموعه یکی از هفت بانک دولتی کشور است که در زمینه فقرزدایی، توسعه و عمران و تحکیم وحدت فعالیت می کند.
محمدرضا ریگی افزود: بانک توسعه تعاون سیستان و بلوچستان از نظر عملکرد در سال 95 رتبه برتر کشور را از آن خود کرده است.
وی ادامه داد: بانک توسعه تعاون علاوه برمشارکت 30 میلیارد ریالی در طرح های توسعه ای سواحل مکران، امسال برای منطقه سیستان هزار میلیارد ریال (100 میلیارد تومان) بودجه به منظور ایجاد سه نیروگاه بادی و خورشیدی در کارخانه سیمان در نظر گرفته است.
وی آمادگی این بانک را برای همکاری در توسعه استان و تولید و اشتغال اعلام کرد و گفت: اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای ایجاد اشتغال و رونق تولید به ویژه در بخش تعاون از اهداف بانک توسعه تعاون در استان است.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.