به گزارش ایرنا، مهمترین حوزه برای اشتغالزایی در شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک استفاده مناسب از ظرفیت و توانمندی دریا، شیلات و بنادر صیادی وماهیگیری است که سبب شده تا بیش از 24 هزار نفر در این بخش مشغول فعالیت باشند.
در حوزه شهرستان های چابهار و کنارک هشت بندر صیادی و پنج موج شکن مردمی برای ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر بریس، تنگ، تیس، کنارک، رمین، کلات زرآباد، پزم، 7 تیر شهر چابهار، گواتر، رودیک، جد و پسابندر برای صید و صیادی فعال هستند.
بیشتر بنادر ماهیگیری در اوایل دهه 1370 احداث شده اند که بدلیل جمع شدن گل و لای فراوان در حوضچه بنادر صیادی نظیر بریس، 7 تیر چابهار و طیس چند هزار صیاد با مشکل جدی برای فعالیت مطلوب صید و صیادی و رفت و آمد به دریا رو به رو هستند و ضروریست هرچه سریعتر برای لایروبی آنها اقدام شود.
ایجاد ایستگاه آتش نشانی در بنادر صیادی به ویژه در بریس یکی دیگر از ضروریات و نیازهای جامعه صیادی است زیرا چند سال پیش یک فروند لنج با قیمت بیش از 10 میلیارد ریال در بندر صیادی بریس دچار آتش سوزی شد که به دلیل فاصله 55 کیلومتری از شهر چابهار خسارت فراوان مالی وارد آمد.
در بندر ماهیگیری و صیادی بریس گل و لای به حدی رسیده که در شرایط جزر و مد کامل قایق و لنج ها بر روی گل قرار می گیرند و پهلوگیری شناورها با مشکل مواجه می شود حتی برخی لنج ها دست از کار کشیده اند یا به سایر بنادر با فاصله زیاد کوچ کرده اند.
رئیس اداره شیلات شهرستان چابهار روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در بندر صیادی و ماهیگیری بریس بیش از چهار هزار نفر به وسیله 141 فروند لنج و 264 فروند قایق مشغول فعالیت صید و صیادی هستند.
بابک سعیدی گفت: اقدامات و پیگیری زیادی برای لایروبی بندر صیادی بریس انجام شده است که امیدواریم هرچه سریعتر عملیات اجرایی لایروبی بنادر صیادی بریس و طیس امسال آغاز شود.
وی ادامه داد: اسکله بندر صیادی بریس از نوع سنگی و بتنی است و طول موج شکن آن 594 متر، پهلوگیری اسکله 160 متر، بازوی فرعی 95 متر و وسعت حوضچه 25 هکتار است.
وی با بیان اینکه احداث ایستگاه آتش نشانی در بنادر صیادی بریس و پسابندر یکی از ضرورت ها برای کاهش خسارت ها در مواقع آتش سوزی است، افزود: گواتر نیز نیازمند احداث اسکله برای پهلوگیری لنج ها است تا بتوان اشتغال بیشتری در حوزه شیلات ایجاد کرد.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: لایروبی وایجاد دستک رسوبگیر یکی از مهمترین نیازهای بنادر صیادی است که با پیگیری های انجام شده بیش از 90 میلیارد ریال اختصاص پیدا کرده است و در انتظار آغاز عملیات اجرایی این پروژه هستیم.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: استفاده مناسب از ظرفیت ها و توانمندیها به ویژه ذخایر خدادادی دریا می تواند روز به روز بر اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار تاثیر مهمی بگذارد.
وی با اشاره به اتصال چابهار و کنارک به آب های اقیانوس هند و موقعیت مناسب برای آبزی پروری، افزود: با وجود نعمت های فراوان خدادادی و ظرفیت های بسیار در سواحل چابهار و کنارک نباید یک نفر بیکار در این منطقه وجود داشته باشد.
و با بیان اینکه دریا و فعالیت های صید و صیادی زمینه اشتغال هزاران نفر در محدوده منطقه دشتیاری را فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: فقط در بندر ماهیگیری و صیادی بریس سالانه در حدود هفت هزار تن ماهی تجاری به ارزش تقریبی 700 میلیارد ریال و 19 هزار تن ماهی صنعتی به ارزش تقریبی هزار و 140 میلیارد ریال (114 میلیارد تومان) تخلیه می شود که بخش زیادی از نیاز ماهی بازارهای داخلی استان و کشور و همچنین نیاز کارخانجات کنسرو ماهی را تامین می کنند.
وی بر توسعه اسکله و محل تخلیه صید، تسریع در تخصیص اعتبار برای لایروبی بندر بریس، آسفالت وبهسازی هشت بندر صیادی چابهار وکنارک، حصارکشی محوطه اداری، احداث جایگاه سوخت برای اسکله فرعی و فعال سازی کارخانه های شهرک صنعتی، سردخانه، عمل آوری و کارخانه یخسازی بریس تاکید کرد و افزود: رسیدگی به مشکلات صیادان به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای ساحلی و دور) مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.