دراین مطلب آمده است: در حالی گزارش های آماری از طولانی شدن صف جدایی زوج ها در دادگاه های کشور حکایت دارد که سیستان و بلوچستان آخرین رتبه را در زمینه طلاق به خود اختصاص داده است. براساس آمار اعلام شده از اداره کل ثبت احوال سال گذشته در استان به ازای هر 16 ازدواج یک طلاق صورت گرفته که این آمار در مقایسه با آمار کشوری که به ازای هر 4 ازدواج یک طلاق بوده بسیار ناچیز است. کارشناسان خانواده، طلاق را پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوج ها از همدیگر معنی کرده اند. زندگی هایی که بعد از شروع با دخالت خانواده ها، اعتیاد، مسائل فرهنگی و بسیاری دیگر از اختلافات زناشویی به دلیل شناخت ناکافی کام زوج ها را تلخ می کند به طوری که به جدایی از یکدیگر رضایت می دهند.
یک حرف کوچک آغاز گر مشاجره های بزرگ
«زهرا» یکی از مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره خانواده به خبرنگار ما می گوید: 18 سالم کامل نشده بود که به اصرار خانواده سر سفره عقد نشستم. من و همسرم واقعا بچه بودیم و زندگی را بیشتر شبیه یک مهمان بازی می دیدیم. وی ادامه می دهد: بعد از یک مدت تازه معنی زندگی مشترک و سختی های آن را درک کردیم که اختلافات بین ما کم کم شروع شد. کوچکترین حرفی آغاز گر یک مشاجره بزرگ می شد به طوری که ترجیح می دادیم در طول شبانه روز جز چند کلمه باهم هیچ حرفی نزنیم. متاسفانه همین سکوت ها بین ما فاصله ایجاد کرد و در نهایت تصمیم به جدایی گرفتیم.زهرا عنوان می کند: برای جدایی به دادگاه خانواده و مراکز مشاوره مراجعه کردیم که با مشاوره متوجه شدیم مشکلات ما در همه زندگی ها وجود دارد و طلاق راه حلی برای فرار از آن ها نیست.وی با اشاره به اینکه با مشاوره هایی که به او داده شد بسیاری از شیوه های همسر داری را یاد گرفته است، اذعان می کند: کاش این مشاوره ها قبل از ازدواج صورت می گرفت که در زندگی کام زوج ها تلخ نمی شد.
انتخاب درست به طلاق منجر نمی شود
یک عضو نظام روانشناسی کشور به خبرنگار ما می گوید: طلاق معمولاً زمانی اتفاق می افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش به وجود می آید.«محمد نعیم محمد حسنی» با بیان اینکه مشاوران خانواده پنج علت از جمله نداشتن شناخت کافی زوجین از یکدیگر، امید تغییر در زندگی، نبود تفاهم، تکراری شدن و دخالت خانواده را از عوامل طلاق عنوان کرده اند، می افزاید: زمانی که خانواده و خود فرد نسبت به خصوصیات و ویژگی های شخصیتی و رفتاری هم آگاهی لازم را ندارند پس از تشکیل زندگی با مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد. وی ادامه می دهد: خانواده ها قبل از ازدواج فرزندانشان باید شرایطی را فراهم کنند که آن ها بتوانند همدیگر را بشناسند و یاد بگیرند به ارزش های یکدیگر احترام بگذارند.این کارشناس روانشناسی تربیتی معتقد است:زوجین برای شناخت یکدیگر باید معیار های مهمی از جمله مذهب، سن و سال، در آمد و ... را مد نظر قرار گیرند و در انتخاب فردی که قرار است یک عمر کنار او باشند احساسات را دخیل نکنند.محمد حسنی می افزاید: بعد از ازدواج اصرار در تغییر رفتار مرد یا زن سبب مقاومت طرف مقابل، لجبازی، دعوا، قهر و در نهایت داستان جدایی بر سر ناسازگاری پیش خواهد آمد پس بهتر است از ابتدا یک انتخاب درست انجام داد.این مشاور خانواده با اشاره به اینکه با تشکیل زندگی مشترک کلمه «من» و«منیت» از بین می رود و کلمه «ما» جایگزین آن می شود تصریح می کند: برای ادامه رابطه زناشویی مهارت هایی مانند گفت وگو کردن، گوش دادن، درک کردن و توانایی حل مسئله باید در زوجین وجود داشته باشد. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی می گوید: رابطه زناشویی مانند یک گیاه است که برای رشد و جلوگیری از پژمرده شدن باید به آن رسیدگی شود بنابراین تازگی داشتن برای یکدیگر سبب می شود هر دو طرف از لحاظ عاطفی به هم نزدیک و حس مهم بودن را به یکدیگر انتقال دهند.
1805 طلاق در سال گذشته
مدیر کل ثبت احوال به خبرنگار ما می گوید: سال گذشته 28هزار و 424 ازدواج در استان انجام شده است که از این تعداد 21 هزار و 168مورد شهری و 7 هزار و 256 ازدواج روستایی بوده است.«رضا راحت دهمرده» می افزاید: سال گذشته هزار و 805 طلاق در استان ثبت شده که از این تعداد هزار و 568 مورد شهری و 237 مورد روستایی بوده است که سیستان و بلوچستان توانسته با کمترین میزان طلاق زوج ها در رتبه آخر کشوری قرار گیرد.
وی ادامه می دهد: بیشترین طلاق در زن ها بین سن 20 تا 24 و در بین مردها در سنینی بین 25 تا 29 سال اتفاق می افتد، همچنین بیشترین طول مدت برای طلاق از یک تا 2 سال بعد از ازدواج است.
دهمرده می افزاید : درصد تغییرات ازدواج نسبت به سال قبل 9/28 درصد رشد و همچنین طلاق 6/8 درصد رشد داشته است. وی ادامه می دهد: با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم، این استان دارای پایین‌ترین آمار طلاق در کشور است که می توان با مشاوره های درست قبل و بعد از ازدواج این آمار را به حداقل رساند.مشاوران خانواده و کارشناسان دستگاه قضا معتقدند بیشترین میزان طلاق در این استان با توجه به پرونده هایی که به مشاورین خانواده جهت رسیدگی ارجاع داده می شود، به دلیل اعتیاد زوج اتفاق افتاده است.
کاهش 19 درصدی پرونده های طلاق زوج های زاهدانی
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب زاهدان به خبرنگار ما می گوید: طبق ماده 16 قانون حمایت از خانواده باید مراکز مشاوره در دادگاه های خانواده وجود داشته باشد چرا که زوج ها ممکن است به دلیل کم تجربه بودن و بسیاری از مسائل پیش پا افتاده دست به اقدامی مانند طلاق بزنند.«محمدعلی حمیدیان» با بیان اینکه در سال گذشته با 4 مرکز مشاوره خانواده در زاهدان تفاهم نامه امضا شده است خاطر نشان می کند: در گذشته تنها پرونده طلاق های توافقی به مراکز مشاوره فرستاده می شد که خوشبختانه توانسته ایم از سال 95 تمام دعاوی خانواده را به این مراکز مشاوره جهت رسیدگی ارسال کنیم.وی هدف از ایجاد مراکز مشاوره را تحکیم بنیان خانواده و کاهش اختلافات زوجین و همچنین سازش بین آن ها عنوان می‌کند و می افزاید: مراکز مشاوره خانواده زیر نظر ما از اواخر بهمن ماه 95 افتتاح شده که تاکنون توانسته خدمات خوبی به زوج ها ارائه دهد.وی ادامه می دهد: آمار پرونده های طلاق زوجین زاهدانی در اسفندماه 94 در مقایسه با اسفند 95 به دلیل اجرایی کردن ماده 16 قانون حمایت از خانواده کاهش 19 درصدی داشته است.معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تصریح می کند: بهمن ماه سال گذشته 27 پرونده به مراکز مشاوره خانواده فرستاده شده که از این تعداد 7 پرونده منجر به صلح و سازش شده بود، 10پرونده تاکنون روند مشاوره آن ها ادامه دارد و متاسفانه 10 پرونده به طلاق منجر شده است.حمیدیان با اشاره به آسیب های موجود در جامعه که بنیان خانواده ها را تهدید می کند، اظهار می کند: با توجه به آمارهای سال گذشته عامل حدود 50 درصد از طلاق ها اعتیاد و 46 درصد سرقت بوده است.رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب زاهدان با اشاره به اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی به واسطه آموزش های نادرست و باورهای نامناسب اجتماعی در رفتار افراد ایجاد می شود ادامه می‌دهد: پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی در بهسازی الگوهای مناسب رفتاری وکاهش تعارضات اجتماعی مناسب خواهد بود.معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خاطر نشان می کند: به کمک مشاوران ورودی پرونده های طلاق در اسفند ماه 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن 03/0 درصد کاهش داشته همچنین 23 درصد از این پرونده ها منجر به صلح و سازش بین زوجین شده است.حمیدیان می گوید: جلسات مشاوره به زوجین کمک می کند همدیگر را بهتر درک کنند و متوجه شوند مشکلات خانوادگی فقط مختص آن ها نیست بلکه تنها با تعمق و مهارت گوش دادن می‌توانند دوباره به کانون گرم خانه برگردند.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.