ضیاء الرحمن خدام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش نزولات جوی، عشایر و دامداران منطقه را که نگران تامین علوفه مورد نیاز دام ها و احشام خود بودند نسبت به ادامه فعالیت امیدوار کرده است.
وی افزود: با توجه به وابسته بودن درآمد و اقتصاد عشایر به دامداری و کشاورزی بارندگی های چند ماهه اخیر کمک زیادی به رونق اقتصادی منطقه به ویژه بخش کشاورزی کرده است.
وی بیان کرد: این روزها عشایر و دامداران ایرانشهری، دیگر دغدغه ای برای تامین علوفه برای دامهایشان ندارند زیرا تمام دشت ها و کوه های منطقه سرسبز از رویش علوفه، گل های رنگارنگ و گیاهان دارویی است.
وی ادامه داد: عشایر به دلیل اینکه جدای از تامین خوراک، پوشاک و سایر مایحتاج خود نیازمندی های جامعه روستایی و شهری را نیز تامین می کنند بهترین الگو برای تولید ملی محسوب می شوند.
مسئول امور دام اداره امور عشایری ایرانشهر گفت: بیش از 25هزار نفرعشایر در قالب 3هزار و 500 خانوار در این شهرستان زندگی می کنند.
خدام با اشاره به اینکه عشایر 10 درصد از جمعیت ایرانشهر را تشکیل می دهند اظهار داشت: عشایر این شهرستان دارای بیش از 40 هزار راس دام سبک و سنگین هستند به طوری که سالانه بیش از 700 تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
هیبت شه بخش یکی از عشایر منطقه بزمان ایرانشهر نیز گفت: سر سبزی دشت ها در مقایسه با20سال گذشته در این منطقه بی سابقه است.
وی که دارای بیش از 700 راس گوسفند است، افزود: با توجه به شرایط مناسب علوفه، تعداد گوسفندانم تا پایان سال به بیش از 2هزار راس افزایش خواهند یافت.
به گزارش ایرنا با ریزش باران زمستانی و بهاری اکنون پوشش گیاهی با منظره ای چشم نواز در ایرانشهر خودنمایی می کند و نوید دهنده سالی پربار برای دامداران و عشایر این منطقه است.
ایرانشهر در 335 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در مسیر زاهدان - چابهار و چابهار- بم قرار دارد.
7314**8006 **3213 **6081خبرنگار: محمد هادی **انتشاردهنده: حیدرسرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.