به گزارش ایرنا فرهنگ غنی مهمان نوازی و احترام به هم نوعان از سالهای دور تاکنون در ذات مردم نجیب و دارای اصالت و متمدن خاش وجود داشته و در ایام نوروز این فرهنگ با برپایی سیاه چادرهای فرهنگی بعنوان نماد زندگی مردم بلوچ بخوبی نمایش داده می شود.
شهرداری خاش، بخشداران بخش های مرکزی، نوک آباد و ایرندگان، دهیاران و جوانان عضو جمعیت هلال احمر این شهرستان همه ساله در مبادی ورودی شهرها و نقاط متمرکز روستایی با برپایی کمپ های راهنمایی، استقبال و پذیرایی از مهمانان نجابت و فرهنگ میهمان نوازی و عشق مردم خاش به هموطنان را به نمایش گذاشته اند.
پذیرایی با چای، آویشن، شربت و شیرینی و غذاهای بومی و محلی از مهمانان نوروزی لحظاتی دلنشین و پرخاطره را برای آنان رقم می زند.
گرفتن عکس یادگاری با لباس های نمادین زنان و مردان بلوچ و بازدید از غرفه های صنایع دستی و گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی منطقه خاش سفر را برای هموطنان شیرین تر می کند.
عبدالرضا اکبری بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در سفر به شهرستان خاش به خبرنگار ایرنا گفت: مردم منطقه خاش و سیستان و بلوچستان بسیار با اصالت و دارای فرهنگ و تمدن بوده و از عهد ایران باستان تاکنون نجابت و مهمان نوازی و نوعدوستی و احترام به همنوع را حفظ کرده اند.
وی اظهار داشت: جای بسیار شعف و شادمانی است که مردم خاش و مسئولان در این شهر با برپایی سیاه چادرهای فرهنگی توانسته اند از مهمانان نوروزی استقبال و پذیرایی کنند.
این هنرمند برجسته کشور ادامه داد: راهنمایی کردن مسافران و استقبال از آنان با روحیه باز و در آغوش گرفتن هم وطنان با قلبی آکنده از مهر و محبت ارزش های کار این مردم نجیب و شریف را نشان می دهد.
محمد حیدری از مهمانان کرجی هم گفت: به همراه خانواده ام سالهاست به شهرهای سیستان و بلوچستان سفر می کنیم و زیبایی های استان را می بینیم که یکی از جذابیت های سفر ما همین حضور در کمپ های استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی در خاش است به لحاظ اینکه در این کمپ ها مهر و محبت و نجابت مردم اصیل و با فرهنگ منطقه را مشاهده می کنیم.
وی بیان کرد: مردم این شهر علیرغم اینکه از نظر مالی توانمند نیستند اما دارای دلی بزرگ بوده و با اندک سرمایه خود به مردم ایران خدمت می کنند که کار ارزشمند آنان قابل تجلیل است.
عارف خضری مسافری از ارومیه نیز گفت: حضور من از شمال غربی ایران به منطقه جنوب شرق کشور برای دیدن مردم خون گرم منطقه بوده و همین که می بینم معنویت و مردم داری در این شهر همچنان موج می زند خستگی سفر و طی کردن مسافت طولانی از تن ما دور می شود.
این شهروند کرد ادامه داد: ایران اسلامی سرشار از زیبایی و جذابیت است اما در منطقه سیستان و بلوچستان این زیبایی با نمایش اصالت و هویت مردم بلوچ در پذیرایی از مهمانان نمایان تر است.
شهرستان 173 هزار نفری خاش از 2 شهر خاش و نوک آباد، سه بخش نوک آباد، مرکزی و ایرندگان و 11 دهستان تشکیل شده و در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر جاده ترانزیتی چابهار - زاهدان - میلک واقع شده است.
7310** 6081 خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.