حسین عظیمی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در نشستی که به همین منظور تشکیل شد، تدابیر لازم برای اطلاع رسانی به مردم و ساکنان روستاهای پایین دست انجام شده است.
وی افزود: در روز نخست، دریچه تحتانی سد شیرین دره آب این دریاچه را با ظرفیت 20 مترمکعب در ثانیه خارج کرد و قرار است در روزهای آینده دریچه آب با ظرفیت بیشتری باز شود.
وی با بیان اینکه دو هدف در رهاسازی آب سد شیرین دره دنبال می شود، خاطر نشان کرد: هدف از این رهاسازی، جلوگیری از سرریز شدن آب از سد است و هدف دیگر، خروج گل و لای و رسوب انباشته شده در مخزن این دریاچه است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تاکید کرد: با رهاسازی آب از دریچه تحتانی، بخش زیادی از گل و لای و رسوب انباشته شده در مخزن سد خارج می شود.
عظیمی افزود: با رهاسازی بخشی از آب این دریاچه، بسته شدن برخی از راه های روستایی محتمل است که تدابیر لازم برای تردد جایگزین در نظر گرفته شده است.
وی افزود: برای جلوگیری از خسارت به مزارع و زمین های کشاورزی نیز تدابیر لازم گرفته شده و رهاسازی به صورت مدیریت شده در حال انجام است.

*توصیه های فرماندار به روستاهای پایین دست
فرماندار مانه وسملقان نیز با اشاره به اینکه نشست ستاد مدیریت بحران در شهرستان تشکیل شده است گفت: با توجه به اینکه سرریز شدن سد شیرین دره محتمل است، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی آن، بخشی از آب سد به صورت مدیریت شده رهاسازی می شود.
غلامرضا عوض زاده اظهار کرد: اطلاع رسانی و توصیه ها ی لازم به روستاهایی که از این امر متاثر می شوند داده شده است.
وی افزود: جمعیت هلال احمر، بسیج و سایر نهادهای مرتبط برای مدیریت بحران احتمالی آمادگی دارند.
وی خاطرنشان کرد: دهیاران هم نسبت به توجه به نکات لازم در این باره توجیه شده اند.

*رهاسازی آب سد، کیفیت آب آشامیدنی را ارتقا می دهد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نیز در باره برخی ادعاها مبنی بر اینکه رهاسازی آب سد شیرین دره سبب تغییر کیفیت آب آشامیدنی شهر بجنورد شده است گفت: با رهاسازی آب از دریچه تحتانی سد نه تنها کیفیت آب نامطلوب نمی شود بلکه ارتقا پیدا می کند.
غلامحسین ساقی اظهار کرد: تاکنون گزارشی از گلایه شهروندان بجنورد در این باره به ما نرسیده است.

*رهاسازی آب بدون مشکل بوده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز پیش از این نسبت به رها سازی آب سد شیرین دره و هشدار به ساکنان پایین دست، اطلاع رسانی کرده است.
سیدابراهیم علوی گفت: برای پیشگیری از سرریز آب سد و پیامدهای ناخواسته آن، بخشی از آب سد شیرین دره، پانزدهم تا هجدهم اسفند به صورت مدیریت شده رها می شود.
وی افزود: با توجه به بارندگی های مناسب امسال و افزایش حجم آب سد شیرین دره و به منظور پیشگیری از سرریز آب این سد و پیامدهای ناخواسته آن، بخشی از آب آن رها می شود.
علوی افزود: امروز نیز درچه تحتانی سد شیرین دره با ظرفیت 20 مترمکعب در ثانیه، آب سد را خارج می کند.
وی افزود: پیش بینی ها و توصیه های لازم به ساکنان روستاهای پایین دست و کشاورزان داده شده است و تدابیر لازم برای مخاطرات احتمالی اندیشه شده است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشکل خاصی در رها سازی آب سد شیرین دره برای ساکنان روستاهای پایین دست ایجاد نشده است.
علوی گفت: از اهالی و ساکنان پایین دست سد شیرین دره و روستاهای حاشیه رودخانه شیرین دره بویژه روستاهای
'محمدآباد'، 'بازارقارناس'، 'حصه گاه'، 'قلندرتپه'، 'چشمه گاه'،'پیش قلعه'، 'کوشکی کیکانلو'، 'چوپلی تپه'، 'آغمزار'، 'گزآباد'، 'عشق آباد'، 'شش خانه'، 'قسطی'، 'قلعه بید'، 'قره آغاج'، 'دشتک سفلی'، 'دشتک علیا'، 'خرمده شرقی'، 'خرمده غربی'، 'کوشکی راجی' و 'کوشکی ترکمن' درخواست می شود به منظور پیشگیری از خسارت و تبعات ناخواسته قرارگیری در مسیر جریان آب، هشیاری لازم را داشته باشند.
سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین سدهای خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره، یکی از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.
این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تأمین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است. عملیات ساخت این سد در مهر ماه سال 75 آغاز شد و در فروردین ماه سال 84 به بهره برداری رسید.
7185 / 6042 خبرنگار: کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.