به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
سیستان و بلوچستان آخرین استان فاقد شبکه گاز به شمار می رود که دولت یازدهم عزم خود را جزم کرده تا مردم این استان دور افتاده را از نعمت گاز شهری برخوردار کرده و رنج سالها حمل سیلندرهای گاز مایع را از آنان بزداید.
این طرح، اهداف چندگانه ای را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به گازرسانی به نیروگاهها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و احداث خطوط فرعی و شبکه های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی اشاره کرد.

**عیدانه دولت تدبیر و امید به مردم سیستان و بلوچستان
مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خط انتقال گاز به استان در پی سفر نخست دولت نهم و هیات وزیران به سیستان و بلوچستان با اجرای پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به طول 907 کیلومتر با قطر 56 اینچ در سال 1384 مصوب و در شهریور 1389 به بهره برداری رسید.
محمد حسن طهرانی اظهار داشت: برای گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان نیاز به احداث خطوط انتقال گاز به طول 1220 کیلومتر در اقطار 16 الی 24 اینچ و حدود 220 هزار انشعاب گاز با صرف هزینه ای افزون بر 2.3 میلیارد دلار است.
وی بیان کرد: پیمانکار مجری طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان «جهاد نصر کرمان» است.

**رهاورد سفر نخست دولت تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان:
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: تصویب گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، خاش، زابل، کنارک و گازرسانی به صنایع موجود با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون دلار از محل بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه از برکات سفر نخست دولت تدبیر و امید به این استان در سال 93 بوده است.
طهرانی اظهار داشت: در راستای اجرایی کردن فاز یک این طرح، اجرای خط انتقال ایرانشهر – زاهدان در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت.
وی بیان کرد: این خط با هدف گازرسانی به خانوارهای شهری و روستایی، گازرسانی به صنایع موجود در شهر های شمالی سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان و استفاده حداکثری از ظرفیت به وجود آمده در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان احداث شده است.
وی با بیان اینکه مجری این طرح شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است افزود: خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول 262 کیلومتر با قطر 36 اینچ و با اعتبار 7 هزار و 500 میلیارد ریال از شهریور 92 آغاز شد.
وی خاطر نشان کرد: روند مشترک پذیری انشعابات گاز طی فرآیند چهار ساله در شهرستان زاهدان انجام می شود.
وی اضافه کرد: 95 پنج هزار مشترک در سال، 30 هزار مشترک در سال 96، 30 هزار مشترک در سال 97، 25 هزار مشترک در سال 98 و 20 هزار مشترک در سال 99 در سطح شهرستان زاهدان اشتراک گاز واگذار می شود.

***گازرسانی به نیروگاه زاهدان
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: نیروگاه گازی زاهدان با ظرفیت اسمی 225 مگاوات تامین کننده برق مصرفی حدود 10 درصد استان است.
طهرانی اظهار داشت: در حال حاضر با اخذ انشعاب از خط انتقال ایرانشهر – زاهدان با قطر 16 اینچ به این نیروگاه انجام شده است.
وی ادامه داد: مصرف ساعتی نیروگاه مقدار 100 هزار متر مکعب در ساعت است که با در مدار قرارگرفتن این نیروگاه سالانه حدود 480 میلیون لیتر فرآورده نفتی صرفه جویی خواهد شد.
وی با اشاره به گازرسانی به شهرک صنعتی زاهدان افزود: شبکه داخلی گازرسانی به شهرک صنعتی انجام شده که با اخذ انشعاب از خط تغذیه زاهدان امکان گازرسانی به این شهرک نیز فراهم می شود.

**گازرسانی به چابهار
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: برای گاز رسانی به چابهار نیاز به اجرای خط انتقال گاز به طول 280 کیلومتر خط 56 اینچ و 60 کیلومتر خط لوله 42 اینچ است.
طهرانی اظهار داشت: هم اینک مراحل مناقصه به روش B.O.T انجام شده است (از محل درآمد گاز هزینه اجرای این طرح به پیمانکار مورد نظر پرداخت می شود).
وی ادامه داد: ارزیابی کیفی پیمانکاران انجام و پیمانکار اجرایی این خط نیز تعیین شده که همزمان با افتتاحیه گازرسانی به شهرستان زاهدان آغاز این عملیات نیز کلنگ زنی خواهد شد.

**گاز رسانی به خاش
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: با عنایت به نهایی شدن مسیر اجرای خط انتقال گاز و اخذ انشعاب از خط هفتم سراسری گاز ،گازرسانی به شهرستان خاش هم اکنون در مرحله پیمان سپاری جهت تکمیل مطالعات این خط برای اجرای آن است.
طهرانی اظهار داشت: برای گاز رسانی در محدوده شهری خاش کل شبکه تغذیه و توزیع مورد نیاز 275 کیلومتر پیش بینی شده که از این مقدار 85 کیلومتر شبکه داخل شهری انجام شده است.
وی افزود: برای اجرایی شدن این طرح، تامین اعتبار و اجرای شبکه گازرسانی درون استانی در دور دوم سفر دولت نهم در سال 87 مصوب شده است.
وی ادامه داد: در بخش شبکه گازرسانی درون شهری نیاز به اجرای چهار هزار کیلومتر شبکه گازرسانی با صرف هزینه ای بالغ بر 450 میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان است.
وی خاطر نشان کرد: در مجموع شبکه درون شهری با صرف هزینه ای بالغ بر 969 میلیارد ریال در حدود 900 کیلومتر شبکه اجرا شده که در دولت تدبیر و امید این ثمر به بارنشست و مرکز سیستان و بلوچستان گازدار شد.

****گاز رسانی به زاهدان
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: گاز رسانی به زاهدان با هدف گازرسانی به حدود 25 درصد جمعیت استان، طرفیت ویژه شهرهای شمالی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در حال انجام است.
طهرانی اظهار داشت: تاچندی پیش به دلیل اجرا نشدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات گازرسانی در داخل این شهر نیز با سرعت بسیار کمی انجام شده بود.
وی ادامه داد: با تکمیل شدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات اجرایی شبکه گازرسانی داخل این شهر با سرعت بیشتری در حال انجام است.
وی خاطر نشان کرد: 1300 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در زاهدان مورد نیاز است که پیش بینی می شود در سه فاز و تا سال 1400 تمام این شهرستان گازدار شود.
وی افزود: شهرستان زاهدان نیازمند 140 هزار مشترک گاز است که از سوی شرکت گاز سیستان و بلوچستان واگذار می شود.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای فاز اول گازرسانی در زاهدان افزود: 30 کیلومتر خط تغذیه و 129 کیلومتر شبکه توزیع از سال 90 تا کنون انجام شده که 21 درصد کار را شامل می شود.
طهرانی اظهار داشت: امکان نصب 10 هزار انشعاب و گازدار شدن 120 هزار مشترک با انجام این مقدار لوله گذاری گاز در زاهدان فراهم شده است.
وی ادامه داد: در فاز دوم پیمان سپاری 2 مورد پروژه به حجم کلی 350 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، پیمانکار اجرایی مشخص و در مرحله ابلاغ کار است.
وی اضافه کرد: فاز سوم پیمان سپاری 700 کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه در نیمه دوم سال 96 انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: با قوت گرفتن اجرای خط انتقال گاز ادامه شبکه در این شهرستان که حدود 200 کیلومتر است نیز اجرایی خواهد شد.

**گازرسانی به سیستان
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی به منطقه سیستان نیازمند اجرای خط انتقال گاز از زاهدان تا دوراهی زابل به طول 100 کیلومتر خط 36 اینچ و از دوراهی تا زابل به طول 120 کیلومتر خط 20 اینچ است.
طهرانی اظهار داشت: در حال حاضر مسیر یابی این خط انجام شده و نتیجه نیز مورد تایید شرکت مهندسی و توسعه شرکت گاز قرار گرفته است.
وی افزود: همزمان با افتتاحیه گاز رسانی به شهر زاهدان مراحل پیمان سپاری این خط آغاز می شود.
وی ادامه داد: کل شبکه تغذیه درون شهری مورد نظر در شمال سیستان و بلوچستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز 825 کیلومتر پیش بینی شده است.
وی خاطر نشان کرد: تا کنون 50 کیلومتر در شهر زابل شبکه داخل شهری کار شده که با آغاز عملیات اجرایی این خط ادامه شبکه در این شهرستان در دستور کار شرکت گاز سیستان و بلوچستان قرار دارد.
وی افزود: پیش بینی می شود طی سه سال گازرسانی به شمال سیستان و بلوچستان به طور کامل انجام شود.

**دولت تدبیر و امید به نیم قرن بی عدالتی در سیستان و بلوچستان پایان داد
یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با همت مضاعف خود به نیم قرن بی عدالتی در سیستان و بلوچستان به دلیل عدم گاز دار بودن این استان پایان داد و تبدیل به قهرمان افسانه ای مردم این استان شد.
شهریار شهرکی اظهار داشت: با ورود گاز به زاهدان دیگر شاهد صف های طولانی برای گرفتن سیلندر گاز نیستیم.
وی ادامه داد: بسیاری از مواقع مردم در هوای سرد و گرم به دلیل صرف وقت زیاد در صف های طولانی به ستوه آمده و مزاجشان سرد و خشن می شد و گاهی با یکدیگر بر سر گرفتن یک سیلندر گاز به نزاع می پرداختند.
وی خاطر نشان کرد: من بارها شاهد بودم مردم برای گرفتن یک سیلندر گاز به دنبال خودرو حمل سیلندر راه می افتادند و ترافیک بسیار بزرگی را در سطح شهر زاهدان به راه می انداختند که بیشتر مواقع به تصادف منجر می شد.
یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تنها استانی در کشور بود که از نعمت گاز محروم بود.
وی که خود را امان الله شه بخش معرفی کرد اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار شد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه منزل من در طبقه سوم آپارتمان قرار دارد و فاقد آسانسور نیز است به دلیل حمل سیلندرهای گاز کمر درد بسیار شدیدی گرفتم.
وی ادامه داد: با ورود گاز به زاهدان دیگر شب ها بدون کمر درد ناشی از حمل سیلندرهای گاز می خوابم.
یکی از سرمایه داران سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان ظرفیت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری دارد که به دلیل نبود شبکه گاز ظرفیت های آن شکوفا نشده بود.
وی که خود را محمد براهویی معرفی کرد اظهار داشت: با ورود گاز به سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان و چابهار ما شاهد هجوم سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری در این استان خواهیم بود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار نبود تجار و بازرگانان تمایلی برای سرمایه گذاری در این استان را نداشتند.
وی افزود: با ورود گاز به زاهدان اشتغال پایداری در زمینه گازکشی به منازل در این شهرستان برای جوانان جویای کار به وجود می آید.

**تست خط انتقال گاز از ایرانشهر - زاهدان با موفقیت به پایان رسیده است
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تست خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان با موفقیت به پایان رسیده و 10 اسفند با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود.
حسن منتظر تربتی اظهار داشت: پروژه گاز رسانی از ایرانشهر به زاهدان یکی از پروژه های عظیم گازرسانی شرکت گاز ایران است که در نوع خود بی نظیر است.
وی با بیان اینکه گازرسانی به سیستان و بلوچستان یک فرآیند طولانی را طی کرد افزود: دور بودن این استان از منابع گازی، مشخص نبودن و کمبود منابع مالی در سال های گذشته اجرای این پروژه را با کندی رو به رو کرده بود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی نتوانست اعتبار این پروژه را تامین کند بنابر این وزارت نفت منابع مالی آن را تامین کرد.

** 70 درصد خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان امسال انجام شده است
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: پروژه انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان از ابتدای امسال به صورت جدی دنبال شد به طوری که 70 درصد این پروژه در 10 ماهه امسال انجام شده است.
منتظر تربتی اظهار داشت: شرکت گاز سیستان و بلوچستان مقداری از شبکه های گازرسانی داخل شهر زاهدان را انجام داده و به محض ورود گاز، این کار سرعت می گیرد.
وی بیان کرد: شبکه گازرسانی درون شهرستان زاهدان در فرآیند 2 ساله به طور کامل انجام می شود.
وی افزود: تجربه نشان داده که وقتی گاز به پشت دروازه های شهر برسد توسعه شبکه گازرسانی آن با سرعت انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، پس از روشن شدن مشعل گاز در زاهدان گازرسانی به زابل و سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار آغاز خواهد شد.
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: قرارداد انتقال خط گاز از ایرانشهر به چابهار در مرحله انعقاد است و به زودی کلنگ زنی خواهد شد.
وی تصریح کرد: با گازرسانی به چابهار علاوه بر تامین گاز بخش خانگی، صنایع پتروشیمی در دست ساخت این منطقه نیز از گاز بهره مند می شوند.
وی بیان کرد: گازرسانی به سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان در مرحله طراحی و مطالعه است که به زودی عملیاتی می شود.
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به میزان اشتغال پروژه گاز رسانی به زاهدان گفت: با اجرای خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان زمینه اشتغال هزار نفر در بخش های مختلف از جمله حمل لوله، جوشکاری و حفر مسیر و غیره فراهم شده بود.
منتظر تربتی اظهار داشت: پروژه انتقال گاز ایرانشهر - زاهدان یکی از شاخص ترین پروژه های شرکت گاز از لحاظ اثر بخشی است.

**تحقق یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان
معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: انتقال گاز به زاهدان یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ دولت یازدهم به مردم بود که آن را عملی ساخت.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: به محض اینکه مشعل گاز در زاهدان روشن شود خط انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز کلنگ زنی خواهد شد.
وی ادامه داد: با ورود گاز به زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان تحول تاریخی در این استان اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: با ورود گاز به زاهدان زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی در این شهرستان برای سرمایه گذاران به وجود می آید.

** کلنگ زنی 300 کیلومتر لوله کشی گاز در زاهدان با حضور رئیس جمهوری
استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: پس از روشن شدن مشعل گاز در زاهدان کلنگ بیش از 300 کیلومتر لوله کشی گاز در درون شهر زاهدان به زمین زده می شود.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: علاوه بر این 300 کیلومتر، روند لوله کشی گاز به طول هزار و 300 کیلومتر در سطح شهر زاهدان ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: همچنین دستور رئیس جمهوری به شرکت ملی گاز برای اتمام مطالعه خط انتقال گاز از زاهدان به زابل و عملیات گازرسانی به شهر زاهدان آغاز خواهد شد.
وی افزود: 60 هزار میلیارد ریال برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان هزینه خواهد شد.
وی ادامه داد: پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان به اندازه 2 کارخانه سیمان ایجاد اشتغال کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با جریان یافتن شریان گاز در استان کسب و کار و مشاغل جدید ایجاد شده و کمک شایانی به تاسیس کارخانجات و کارگاه های مختلف می کند.
هاشمی اظهار داشت: اهمیت فرهنگی و اجتماعی این پروژه برای ما بیشتر از اهمیت اقتصادی آن است زیرا با اتمام این پروژه لبخند را بر لبان مردمان سیستان و بلوچستان شاهد خواهیم بود.
وی افزود: با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به سیستان و بلوچستان امروز می توان سخن از پتروشیمی، کارخانه فولاد، گاز و کارخانه لاستیک سازی در این استان به میان آورد.
وی خاطر نشان کرد: در روند اجرای پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان جویای کار فراهم می شود.

**آموزش 1000 نفر از جوانان سیستان و بلوچستان برای فراگیری مهارت گازکشی
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: 1000نفر از افرادی که در حوزه مشاغل گاز آموزش می بینند در پروژه های سیستان و بلوچستان فعالیت خواهند کرد.
حیدر اصفهانی اظهار داشت: تلاش می شود در مدت یک سال با آموزش های تخصصی در زمینه گاز افراد مستعد را به عنوان کارآفرین در سیستان و بلوچستان به حرکت در آوریم.
وی بیان کرد: این افراد پس از اتمام دوره آموزشی در پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان مشغول به کار می شوند.
مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: پروژه گاز رسانی به سیستان و بلوچستان طرح بسیار وسیعی در زمینه توسعه و ایجاد اشتغال در این استان است.
رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان نیز گفت: 1000 نفر از جوانان جویای کار این استان در حال فراگیری آموزش های مختلف در زمینه صنایع گاز هستند.
منصور تاجری اظهار داشت: این افراد در 10 رسته از مشاغل گاز خانگی و صنایع مختلف با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای آموزش های لازم را فرا می گیرند.
وی ادامه داد: تحقق این امر مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه های بهره برداری از تجهیزات، تعمیرات و نگهداری، نصب و سرویس ادوات گاز رسانی، لوله کشی گاز خانگی و تجاری است.
رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان گفت: افراد بسیار زیادی جویای کار هستند که پروژه عظیم گاز رسانی به این استان با توجه به گستردگی آن زمینه اشتغال شمار زیادی از جوانان را فراهم می کند.

**ایستگاه های CNG در سیستان و بلوچستان با ورود گاز فعال می شوند.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران نیز در نشست خبری مهر ماه امسال در زاهدان گفت: با ورود گاز به سیستان و بلوچستان تمامی ایستگاه های CNG در این استان فعال خواهد شد.
حمیدرضا عراقی اظهار داشت: به محض روشن شدن مشعل گاز در زاهدان در فاز اول با اجرای 150 کیلومتر شبکه درون شهری بیش از 120 هزار خانوار زاهدانی از نعمت گاز برخوردار می شوند.
وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، پس از روشن شدن مشعل گاز در زاهدان گازرسانی به زابل و سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار با اجرای یک خط لوله مجزا آغاز می شود.
وی با بیان اینکه شهر یا روستا ملاک گازدار شدن نیست خاطر نشان کرد: برای شرکت گاز مناطقی اولویت نخست گاز رسانی را دارد که از تراکم جمعیتی بالایی برخوردار باشد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی فردا سه شنبه به اتفاق شماری از وزرای دولت برای افتتاح طرح گازرسانی و چندین طرح دیگر وارد زاهدان می شود.
3213** 6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.