علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک 24 مرکز ماده 15(مراکز ترک اعتیاد خود معرف) و چهار مرکز ماده 16(مراکز ترک اعتیاد اجباری) در استان وجود دارد که در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: در گذشته تنها یک مرکز آن هم در زاهدان برای پذیرش افراد معتاد وجود داشت که در سه شال گذشته به سایر شهرها نیز گسترش یافته و اکنون در شهرستان های سراوان، زابل و ایرانشهر مراکز ترک اعتیاد ایجاد شده است.
وی بیان کرد: مرکز کاهش آسیب های اجتماعی در ایرانشهر با 94 درصد پیشرفت فیزیکی با ظرفیت 4 هزار و 500 نفر در حال آماده شدن است.
وی افزود: با تجهیز مراکز نگهداری معتادان در سیستان و بلوچستان دیگر نیازی به احداث مراکز جدید نیست.
استاندار سیستان بلوچستان با اشاره به ایجاد مراکز مهارت آموزی و آموزش فنی و حرفه ای برای افراد معتاد در کنار شهرک های صنعتی در استان گفت: برای این منظور 2هزار متر مربع مساحت در شهرک صنعتی زاهدان در نظر گرفته شده است.
هاشمی اظهار داشت: همچنین جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی مراکزی را برای نگهداری و آموزش های مهارتی برای این افراد در نظر گرفته اند.
وی بیان کرد: نیاز است تا در منطقه سیستان و سراوان به صورت ویژه مطالعاتی در زمینه شناسایی آسیب های اجتماعی انجام شود تا براساس نیاز تصمیماتی در این زمینه گرفته شود.
وی با اشاره به نقش سازمان ها و نهادهای مردمی در کاهش آسیب های اجتماعی افزود: نباید این انتظار را داشت که تمام وظایف برعهده دولت است بلکه باید نقش امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه و رسالت همگانی پررنگ تر شود.
وی خاطر نشان کرد: برای کاهش آسیب های اجتماعی باید به ظرفیت انسانی جامعه توجه کافی داشت.
فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: 110 تن انواع مواد مخدر از ابتدای امسال تا کنون کشف و 106 باند مطرح مواد مخدر نیز منهدم شده‌اند.
سردار حسین رحیمی اظهار داشت: میزان کشفیات نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان امسال در همسنجی با پارسال 43 درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: این میزان کشفیات با انجام چهار هزار و 890 عملیات کوچک و بزرگ علیه قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان به دست آمده است.
وی با اشاره به افزایش 11 درصدی مبارزه با خرده فروشان در این استان خاطر نشان کرد: هزار و 225 نفر معتاد متجاهر از ابتدای سال تا کنون در استان جمع آوری شده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان نیز گفت: 200 تن انواع مواد مخدر از ابتدای سال تا کنون توسط دستگاههای عضو این شورا کشف شده که بیشترین کشفیات از شهرستان سراوان بوده است.
محمدهادی مرعشی اظهار داشت: نیروی انتظامی 110 تن، سپاه و بسیج 14 تن، مرزبانی 51 تن و اطلاعات 22 تن مواد مخدر را از قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان کشف کرده اند.
وی تصریح کرد: با توجه به آمار کشفیات مواد مخدر در شهرستان سراوان ضروری است توجه بیشتری به مرزهای این شهرستان داشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل نیز گفت: 6 هزار و 500 معتاد و 12 محله پرخطر در منطقه سیستان تا کنون شناسایی شده اند.
دکتر علی اکبر نصیری اظهار داشت: قرص ترامادول دارای 8 نوع ماده روان گردان است که مصرف این قرص می تواند خطرات بسیار زیادی را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.