به گزارش ایرنا مجتبی پیری روز شنبه در نشست مبارزه با قاچاق دام شهرستان خاش افزود: بر اساس طرح سرشماری کشاورزی 70 هزار نفر شتر در سیستان و بلوچستان زیست می کنند که این آمار قابل توجه بوده لذا طرح پلاک کوبی شترها بصورت رایگان با هدف حمایت از دامداران بومی استان انجام می شود.
وی بیان کرد: قانونمند کردن فعالیت های دامی از رویکرد های مهم دولت بوده که در این استان برنامه هویت دار کردن دام ها، ایجاد زیرساخت برای فعالیت واحدهای دامی و پرورش دام گوشتی و شیری و پرواربندی مورد توجه است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: نگاه دولت بر این بوده که در سیستان و بلوچستان فعالیت ها و تولیدات دامی از سنتی به صنعتی سوق پیدا کند.
فرماندار شهرستان خاش نیز گفت: جلوگیری از ورود دام قاچاق در جهت حمایت از تولیدات بومی منطقه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که این مهم در منطقه مرزی خاش در اولویت قرار دارد.
محمداکبر چاکرزهی افزود: آسان کردن راههای قانونی و صدور مجوزهای لازم برای انجام فعالیتهای دامی در جهت کاهش مشکلات حوزه قاچاق و پیشگیری از وارد آمدن خسارت به بخش سلامت جامعه موثر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه خشکسالی به عنوان یک پدیده و تهدیدی جدی مشکلات فراوانی را برای منطقه ایجاد کرده و نبود بارش ها فعالیتهای کشاورزی و دامی را با رکود رو به رو کرده است اظهار داشت: مرزی بودن خاش نیز شرایط را برای انجام فعالیتهای دامی در منطقه دشوار کرده لذا طرح شناسنامه دار کردن دامها عاملی مهم برای مقابله با پدیده قاچاق و امری سرنوشت ساز برای حمایت از تولیدات دامی بومی منطقه و رونق بخش اقتصادی در جامعه محسوب می شود و در مبحث اشتغالزایی تاثیرگذار است.
چاکرزهی بیان کرد: ایجاد کارگاهها و کارخانه های تهیه خوراک دام در خاش و استان نیازمند حمایتهای ویژه جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان است.
مدیر جهاد کشاورزی خاش نیز ضرورت تامین نهاده های دامی و علوفه و سبوس دامهای روستاییان و عشایر خاش و حمایت از طرحهای دامی با هدف اشتغالزایی و بهره برداری از ظرفیتهای بومی منطقه را خواستار شد.
امان الله طوقی گفت: خاش دارای پنج هزار نفر شتر است و در 9 ماهه امسال 370 تن گوشت شتر توسط شترداران منطقه در بازارهای استان عرضه شده است.
وی با اشاره به فعالیت 33 واحد مرغداری صنعتی در خاش اظهار داشت: هم اینک 11 واحد مرغداری در این منطقه نیازمند حمایت و دریافت مجوز تولید هستند.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 **6081 خبرنگار: محمد امین میربلوچزهی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.