سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با پاکستان و ارتباطات مستقیم با هندوستان در معرض خطر کرونا جهش‌یافته هندی قرار دارد و زنگ‌های خطر از پشت مرزها به صدا درآمده است.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: خبرهای خوبی این روزها از سرزمین هفتاد و دو ملت به گوش نمی‌رسد کرونا آخر زمانی که رکورد جدیدی در میزان مبتلایان، مرگ‌ومیر و استیصال کادر بهداشت و درمان آن کشور به ثبت رسانده تا جایی که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از لرزه کشورش در طوفان کرونا سخن گفت.

 شاید همه ماجراها به هند ختم نشود چرا که خوب می‌دانیم قبل از شروع سال جدید کرونا انگلیسی هم با همین سر و صدا در جهان به شهرت سرایت‌پذیری‌اش رسید و با شروع سال ۱۴۰۰ چه جولانی که در ایران‌مان نداد.

 حال کرونا هندی به دلیل نزدیکی این کشور به پاکستان و از آن سو به کشورمان آژیر خطر شروع جنگی برای سلامت بشر را در استان مرزی سیستان و بلوچستان به صدا درآورده استانی که علاوه بر موقعیت جغرافیایی مبادلات گوناگونی با پاکستان دارد و اتباع ایران و پاکستان همواره به طرق مختلف از این مرزها تردد دارند.

تمهیدات بیشتری برای مقابله با ورود ویروس جهش‌یافته هندی

استاندار سیستان و بلوچستان در ستاد مقابله با کرونای استان گفت که ویروس جهش‌یافته هندی به شدت مسری است و میزان تلفات بالاتری دارد بنابراین باید تمهیدات بیشتری برای جلوگیری از ورود این نوع ویروس به استان گرفته شود.

 احمدعلی موهبتی با اشاره به اینکه شیوع ویروس جهش‌یافته هندی در پاکستان و همجواری سیستان و بلوچستان نگرانی جدی از ورود این ویروس به استان و کشور وجود دارد بنابراین تمام ترددها در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی باید به شدت کنترل شود و مصاحبه و اطلاع رسانی جدی در خصوص شیوع و خطر این ویروس انجام شود.

به گفته استاندار روند شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان صعودی بوده و این درحالی است که پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زدن در اماکن عمومی رعایت نمی‌شود.

وی تاکید کرد: همکاری همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی برای مقابله با ویروس کرونا همچنان الزامیست و دستگاه‌ها از ظرفیت‌های موجود برای این فرهنگ‌سازی استفاده کنند.

 تشدید نظارت در مرزها

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه نظارت‌های بهداشتی در مرزهای این استان با پاکستان و افغانستان در پی شیوع ویروس جدید جهش یافته هندی تشدید شد گفت: هیچ گونه پروازی از هندوستان  به استان انجام نمی‌شود و ورود مسافر هندی به استان از طریق مرزها نداریم اما براساس دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی مبادی رسمی ورود اتباع خارجی به استان تحت نظارت شدید قرار گرفته است تا از هرگونه مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

علیرضا شهرکی با اشاره به اینکه بر این اساس علاوه بر فرمانداران شهرستان‌های مرزی به تمامی دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز دستورالعمل‌ها ابلاغ شده خاطر نشان کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان به دلیل بی توجهی برخی شهروندان به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است و این استان جزو ۲ استان با پایین ترین سطح رعایت دستورالعمل‌ها است.

 او با تاکید بر اینکه روند بیماری در سیستان و بلوچستان نشان‌دهنده افزایش آرام موارد مثبت، بستری و فوت ناشی از ویروس کرونا است بیان کرد: مردم برای مقابله با ویروس کرونا باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا نیاز است که مردم فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی و شستن دست را همچنان با جدیت کامل رعایت کنند.

 وی با تاکید بر لزوم قرنطینه شدن مبتلایان تصریح کرد: تمام افرادی که دارای علایم کرونا هستند باید خود را در منزل قرنطینه کرده و از حضور در جامعه و در بین مردم خودداری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.