عبور از رودخانه‌های فصلی سیستان و بلوچستان در زمان بارش‌های رگباری و رودخانه‌های پرآب اقدامی پرخطر است که منجر به مرگ افراد می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: عبور از رودخانه‌های فصلی استان در زمان بارش‌های رگباری و رودخانه‌های پرآب اقدامی پرخطر است که منجر به مرگ افراد می‌شود.

به گزارش جماران، محسن حیدری روز دوشنبه اظهارداشت: مردم سیستان و بلوچستان بویژه مناطق کوهستانی مرکز و جنوب استان که در تابستان تحت تأثیر فعالیت سامانه مونسون هند قرار دارند به صورت منظم اخبار و هشدارهای هواشناسی را رصد و در مواقع بارش از نزدیکی به رودخانه های فصلی به صورت جدی خودداری کنند.

وی افزود: پیش‌بینی و پایش بارش‌های همرفتی این موقع از سال به صورت ویژه در دستور اداره کل هواشناسی استان و کشور است، به طوریکه حتی روزهای تعطیل نیز فعالیت سامانه‌های همرفتی به صورت کوتاه مدت و خیلی کوتاه مدت رصد و هشدارهای لازم اطلاع رسانی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای نمونه پنجشنبه و جمعه گذشته نسبت به بارش‌های همرفتی در نواحی مرکزی و نیمه جنوبی استان هشدار داده شد اما برخی بی توجه به این هشدارها اقدام به رفتارهای پر خطر کردند برای نمونه هلال احمر استان گزارش کرد که چند شب پیش یک خودروی وانت با بی احتیاطی از یکی از رودخانه های خروشان محلی منطقه کوهستانی ایرانشهر عبور کرده که منجر به مرگ ۶ نفر شده است.

وی افزود: مردم در این موقع از سال باید مراقب باشند و ضمن توجه به اخبار هواشناسی، به هیچ عنوان در زمان بارش‌های همرفتی به رودخانه‌های محلی نزدیک نشوند. ضمن اینکه اشتباهات فردی افرادی که به دل سیلاب می زنند سبب بروز خطر جانی و مالی می‌شود ما همواره تـأکید داریم که در زمان بارش از نزدیک شدن به رودخانه های فصلی خودداری شود.

حیدری خاطرنشان کرد: بهترین واکنش برای عبور از محورهایی که دارای آبنما هستند صبوری است چراکه جاری شدن رودخانه های محلی جنوب استان به دلیل شرایط توپوگرافی و شیب زیاد زمین، به شدت مقطعی است و نیاز به صبر دارد. 

وی با اشاره به بولتن جوی روز پنجشنبه گذشته این اداره‌کل گفت: همچنان بر این باور هستیم که تا آخر هفته شرایط برای بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و تندباد لحظه ای در مناطق مرکزی و نیمه جنوبی استان مهیاست.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: اثرات مخاطره آمیز بارش‌های پیش رو سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه و بارش تگرگ و احتمال خسارت در پی وزش تندبادهای شدید است.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های سامانه‌های همرفتی و مخاطرات ناشی از آن توصیه می‌شود از تردد در حاشیه رودخانه‌های فصلی و اتراق در حاشیه آنها و رفتن به ارتفاعات خودداری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.