پویایی و شکوفایی هر سرزمینی در گرو رشد و تعالی نیروی انسانی آن است و این مهم در آموزش و پرورش به عنوان پایه و اساس علم و دانش و شخصیت سازی محقق می شود.

معلمان به عنوان اصلی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت انسان‌های دلسوزی هستند که حتی در بحرانی ترین شرایط آموزش به آینده سازان کشور را رها نکرده و از هر طریق به انجام رسالت خویش می پردازند.

گرچه مهمان ناخوانده و منحوس کرونا باعث شد مدارس درهایشان را به روی دانش آموزان ببندند اما حکایت عشق و ایثار و جلوه های زیبای تعلیم و تربیت همچنان بی وقفه در سیستان و بلوچستان استمرار دارد به طوری که آموزگاران این دیار با بهره گیری از بستر اینترنت و یا حضور فیزیکی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط دور دست آموزش به آینده سازان را تداوم بخشیده و هر لحظه‌ای در اندیشه انتقال دانش و علم خود به دانش آموزان‌شان هستند.

خیرمحمد صدرائی از راهبران آموزشی مدارس روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان از جمله همین آموزگاران است که سختی راه، گرما و مسافت طولانی نتوانسته مانع رسیدنش به دانش آموزانش شود.

صدرائی به خبرنگار ایرنا گفت: از زمان تعطیلی فیزیکی مدارس بدلیل شیوع کرونا با پیمودن مسافت طولانی و تحمل گرمای طاقت فرسا با موتورسیکلت روستا به روستا می روم تا علاوه بر توزیع بسته های آموزشی در دیدار حضوری با دانش آموزان دروس را با آنان مرور کرده و تکالیف شان را بررسی کنم.

عبدالحلیم بلوچ از دیگر راهبران آموزشی مدارس روستایی و عشایری سیستان و بلوچستان نیز با مسوولیت‌پذیری مثال زدنی رنج مسیرهای صعب العبور و طولانی را به جان می خرد و این روزها گامهایش را مشتاق تر از همیشه بر می دارد تا دانش آموزانی که به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی ندارند از تحصیل باز نمانند.

وی با توزیع جزوات آموزشی و درسنامه های تهیه شده توسط گروههای آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان و اداره کل و ارائه توصیه های لازم آموزشی، تربیتی و بهداشتی مانع از قطع فرآیند آموزش شده است.

بهزاد بهنامی‌نیا یکی از فرهنگیان سیستان و بلوچستان نیز گفت: با شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مدارس آموزش خانه به خانه و ارائه بسته های آموزشی بوسیله خودم و آموزگاران زیرپوشش از ابتدای تعطیلات در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: در مناطق روستایی دانش آموزان از هوش و استعداد بالایی برخوردارند اما از داشتن امکانات هوشمند محروم هستند و تنها وسیله موجود در بین خانواده ها تلویزیون است در حالی که برنامه های آموزشی در رسانه ملی فقط از طریق شبکه های آموزش و چهار پخش می شود و در این مناطق تنها سه شبکه تلویزیون قابل رویت است.
این فرهنگی ایرانشهری ادامه داد: برای استفاده بیشتر دانش آموزان از برنامه های آموزشی و استمرار آموزش مقرر شد برای خانواده یکی از دانش آموزان یک دستگاه دیجیتال خریداری کنیم تا این دانش آموز از برنامه آموزشی تلویزیون بهره کافی را ببرند.

رستم بامری یکی دیگر از معلمان عاشق که دل در گرو تعلیم و تربیت دارد وقتی دانش آموزانش از داشتن اینترنت محروم بودند کلاس درس را در باغ کشاورزی شخصی خود آنهم با رعایت فاصله‌گذاری بهداشتی راه انداخت تا کار تعلیم و تربیت در روستای دورافتاده کلاکنتک شهرستان دلگان تعطیل نشود.

بامری هرروز عصر دانش آموزان را در باغ کشاورزی خود جمع می‌کند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تدریس را ادامه می‌دهد.

وی با تمام عشق و محبت به بچه‌های روستا آموزش می‌دهد و دانش آموزان نیز با شوق‌وذوق بسیار در کلاس حاضر می‌شوند. 

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز گفت: آموزش تمامی دانش آموزان استان با همکاری معلمان و سرگروه های آموزشی به صورت مجازی و ارائه بسته‌های کامل آموزشی با قوت تداوم دارد.

حمیدرضا رخشانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دستگاه تعلیم و تربیت استان با توجه به اقتضاء شرایط و نیازهای احصاء شده با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و روش‌های گوناگون برای دسترسی به اهداف تعریف شده در مسیر کار آموزش مجازی و انتفاع دانش آموزان را در دستور کار دارد.

 وی افزود : همکاران پرتلاش گروه‌های آموزشی و سرگروه‌های درسی مقاطع مختلف با تشکیل کارگروه‌های ویژه توانسته‌اند برنامه ای تحت عنوان خودآموز با تولید محتوای مکتوب ویژه دانش آموزانی که به اینترنت و فضای مجازی دسترسی ندارند آموزش را در این مناطق نیز استمرار بخشند.

 مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد:  در راستای اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه به ویژه خانواده‌ها و دانش‌آموزان، بهره‌گیری از ظرفیت های موجود در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و ظرفیت بسیار خوب رادیو و تلویزیون به منظور تکمیل چرخه آموزش مجازی انجام گرفته و تدابیر مجموعه های مختلف کماکان ادامه خواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تعطیلی مدارس، آموزش در اقصی نقاط استان همچنان استمرار دارد گفت: با مشارکت و همکاری معلمان و سرگروههای آموزشی درسی استان فیلم هایی از بودجه بندی اسفند ماه کتب درسی دوره اول و دوم متوسطه شاخه نظری با اولویت پایه نهم و دوازدهم بر روی سایت اداره فناوری و گروههای آموزشی دوره متوسطه استان بارگذاری شده است.

 رخشانی اظهار داشت: همچنین بانک سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم تهیه و به همراه پاسخنامه بر روی سایت sbedu.ir بارگذاری شده است. 

وی با اشاره به اهمیت آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: با تشکیل نشست و کارگروه های تولید محتوا و فناوری بهداشت، سلامت و آموزشی توانبخشی و تقسیم بندی مدارس در گروه های مختلف معلولیت، معلمان و دبیران خلاق آموزش و پرورش استثنایی اقدام به تشکیل گروه های مجازی، ضبط تدریس ها، ارائه تکالیف مهارت محور و انفرادی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه کرده و زمینه استمرار آموزش را برای این عزیزان فراهم کردند.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تلاش برای برطرف کردن خلاء آموزشی با توجه به شرایط موجود و استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی و سایت مدارس در ارائه تدریس و تمرین های جبرانی و مشارکت و همکاری والدین با مدارس در امور آموزشی و توانبخشی تاکید کرد و افزود: در این راستا همه روزه گزارشات مدیران مدارس ارزیابی، بررسی و نقاط قوت و ضعف فرایند آموزش مجازی توسط کارشناسان مربوطه به آنها بازخورد داده می شود.

وی گفت: در سایه همدلی وهمراهی دانش آموزان و اولیای آنان در مدارس شاهد جلوگیری از افت آموزشی، مطالب درسی به تفکیک پایه تحصیلی توسط معلمان مربوطه از طریق پیام رسان های مختلف برای دانش آموزان ارسال می شود و امکان پرسش وپاسخ با دبیر وآموزگار وجود دارد.

رخشانی با بیان اینکه ۹۵ درصد مدارس سیستان و بلوچستان وارد سامانه «شاد» شده‌اند افزود: این اداره کل برای تداوم آموزش تمامی دانش‌آموزان قبل از راه اندازی سامانه« شاد» با همکاری دبیران و معلمان استان اقدام به آموزش در سایر بسترهای اینترنتی و استفاده از ظرفیت ۲۵۰ راهبر آموزشی در نقاط دور دست کرده است.

نماینده ولی فقیه و استاندار سیستان و بلوچستان با صدور پیامی مشترک روز ۱۲ اردیبهشت که به مناسبت شهادت استاد شهید مرتضی مطهری به نام معلم مزین شده است را به جامعه معلمان، استادان و فرهنگیان تبریک گفتند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی و احمدعلی موهبتی در این پیام مشترک متذکر شدند: سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری(ره) که امام بزرگوارمان وی را درختی پرثمر نامید و فرزند عزیزش خواند فرصت مناسبی است تا عظمت جایگاه معلم را در عرصه تعلیم و تربیت یادآور شویم.

جایگاه والایی که امام راحل عظیم الشأن، آن را شغل انبیا دانستند و بی شک ساخت آینده روشن انقلاب اسلامی تا حد زیادی در گرو تلاش این قشر خدوم و دلسوز است.

تربیت نسل معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی، رسالتی است که امروز بر عهده معلمان جامعه است. شهید حججی‌ها، احمدی روشن‌ها، میرحسینی‌ها و حسین‌بُرها محصول تربیت معلمانی دلسوزند که امروزه در جای جای میهن اسلامی مشغول خدمت خالصانه هستند.

این روزها در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و شکل‌گیری امواج مواسات و همدلی در دریای بیکران نیکوکاری مردم ایران، جامعه معلمان حقیقتا نقش بی بدیلی ایفا و شاگردان خود را حتی در سخت ترین روزها تنها نگذاشته و امر خطیر تعلیم و تربیت را رها نکرده‌اند که حقیقتا جای تقدیر دارد. 

اینجانبان ضمن پاسداشت روز معلم و تبریک به جامعه فرهنگیان کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان و همچنین خانواده محترم این عزیزان، ضرورت حفظ منزلت معلمان را بر خود و بر آحاد جامعه اعم از مسوولان، نخبگان و مردم متذکر گشته و رجا واثق داریم که با تلاش مضاعف این قشر زحمتکش در تربیت نسل جوان، خیزش عظیمی در گام دوم انقلاب اسلامی و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی رقم می‌خورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.