امان الله طوقی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصولات غله است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روزهایی که بارش‌ها در منطقه روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.
وی افزود: علایم این بیماری به صورت بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ بروز می‌کند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان ادامه داد: شرایط آب و هوایی، ابرناکی، بارندگی، شبنم و درجه حرارت پایین از عواملی است که باعث بروز بیماری زنگ زرد در غلات به خصوص گندم می‌شود.

وی بیان کرد: بیشترین سطح مبارزه با این بیماری قارچی با سه هزار و ۲۴۰ هکتار در زهک، سه  هزار و ۱۶۵ هکتار در هامون و ۲ هزار و ۹۷۵ هکتار در هیرمند انجام شده است.

طوقی گفت: با وجودی که توسعه، ترویج و بهره‌گیری از ارقام اصلاح شده که مقاومت بیشتری در مقابل این بیماری دارند کشاورزان نسبت به کشت ارقام محلی اقدام کرده‌اند و همین مساله باعث گسترش این بیماری در منطقه شده است.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری با توجه به آورد رودخانه هیرمند بیش‌از ۵۰ هزار هکتار از اراضی سیستان زیر کشت غلات رفته است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان از کشاورزان شمال این استان خواست که برای استفاده از نظرات کارشناسان به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های پنجگانه سیستان مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.