مهدی صدرایی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: همزمان با روزهای سخت مبارزه و پیشگیری از ویروس کرونا کارشناسان مرکز بهداشت ایرانشهر با همکاری شبکه دامپزشکی کانون‌های جدید و فعال بیماری سالک را شناسایی و ‌عملیات سمپاشی مبارزه با این بیماری را آغاز کردند.

وی ادامه داد: در این عملیات مکان‌های ثابت و موقت، مکان‌های نگهداری دام،محل‌های سکونت و پناهگاه‌های پشه سالم در روستاهایی که بروز بیماری سالک داشتند و ناقل بیماری نیز هستند سمپاشی شده است.

رییس شبکه بهداشت ایرانشهر گفت: کارشناسان بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز آموزش‌های بهسازی،حفاظت فردی و استفاده از پشه‌بند،دورکننده و دافع حشرات و پوشیدن لباس مناسب را به اهالی این روستا ارائه کردند.

وی اظهارداشت: مرکز بهداشت ایرانشهر در مبارزه با تمامی بیماری‌های واگیر مداخلات به موقع را انجام داده تا از طغیان و اپیدمی احتمالی این بیماری‌ها جلوگیری شود.

صدرایی افزود: باتوجه به مصوبات کمیته بین بخشی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌های منتقله از آئدس در مرحله دوم و با همکاری و مشارکت اداره جهاد کشاورزی مقرر شد تا عملیات صحرایی مبارزه با جوندگان نیز آغاز شود.

وی تصریح کرد: مرحله شناسایی لانه‌های جوندگان انجام شده و به یاری خداوند گامی دیگر در جهت سلامت مردم را آغاز خواهیم کرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان ایرانشهر گفت: این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع سالک جلدی روستایی و شهری در مناطق و شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و با توجه به اقلیم و شرایط مساعد نزولات جوی وجود دارد. 

وی بیان کرد: این بیماری درمان سخت و طولانی مدتی دارد و بهترین راه برای مقابله با آن پیشگیری و مبارزه با ناقل بیماری است.

صدرایی اظهارداشت: دفع بهداشتی زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی نیز در پیشگیری از بروز و شیوع بیماری سالک بسیار موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: ایمن سازی محیط زندگی،خشکاندن آبهای راکد، شناسایی بیماری سگ سانان میزبان بیماری، جمع آوری و انتقال به موقع کودهای حیوانی بسیار حائز اهمیت در پیشگیری از بیماری سالک است.

رییس شبکه بهداشت و درمان ایرانشهر افزود: سالک نوعی بیماری پوستی است که بر اثر نیش پشه بوجود می‌آید و بر روی نقاطی که عمدتا پوشانده نمی‌شود مانند صورت ایجاد می‌شود.

سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام 'رومبوموس' و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.
لیشمانیوز یا سالک یکی از بیماری‌های انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود، انواع این بیماری بصورت ضایعات پوستی ( سالک ) و احشایی ( کالازار ) بروز می‌کند.
زخم و نشانه بیماری سالک دو تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می‌رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می‌شود.
در صورت درمان به موقع این بیماری پوستی در مدت ۶ ماه تا یکسال بهبود خواهد یافت و بی‌توجهی به درمان باعث می‌شود تا در محل زخم یک جوشگاه فرورفته ایجاد و به صورت دائمی باقی بماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.