خبرگزاری مهر: گروه استان‌ها: رئیس جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا اظهار داشت: برخی استان‌ها را در جنوب کشور به صورت سفید داریم و مثلاً در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشکلی نیست و می‌توانند آموزش را شروع کنند.

این در حالی است که در همان روز کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در ارتباط ویدئو کنفرانسی که با خبرنگاران داشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استانی در کشور وجود دارد که دارای وضعیت سفید باشد، گفت: هیچ استانی دارای وضعیت سفید نیست و بنده چنین چیزی را از رئیس جمهور نشنیده‌ام. نه تنها ایران بلکه در دنیا جایی سفید نیست. در رابطه با روستاها هم ابتلاهای مختلفی داریم. به نظر می‌رسد موارد ابتلاء در روستاها کم‌تر بوده است که نمی‌توانیم آن را تعمیم دهیم.

این تناقض گویی در حالی بیان شد که در همان روز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از افزایش ۲ و نیم برابری موارد ابتلاء و مرگ و میر بیماری کرونا در ۱۰ روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

افزایش ۵/‏۲‬ برابری موارد ابتلاء و مرگ و میر بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان

دکتر سید مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نشست کمیته بهداشت و پیشگیری از بیماری کرونا با اعلام این مطلب اظهار داشت: موارد ابتلاء و مرگ میر در ده روز گذشته، ۲ ونیم برابر در استان سیستان و بلوچستان افزایش داشته است.

وی با اشاره به این موضوع که توقف زود هنگام طرح فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند باعث افزایش موارد بیماری شود، افزود: رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا زمانی که به مرحله کنترل نرسیم باید ادامه داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی به موقع افراد مبتلا را یکی از اقدامات تیم‌های سلامت عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۹ درصد خانوارهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکنون بصورت غیر حضوری توسط تیم‌های سلامت غربالگری شدند.

وی با اشاره به این موضوع که تیم‌های مراقبت با حساسیت و بررسی عمیق اطرافیان موارد مثبت، در حال رصد بیماری هستند، تصریح کرد: تمامی اطرافیان موارد مثبت بلافاصله توسط تیم‌های مراقبت بررسی می‌شوند و موارد تماس و افراد علامت دار شناسایی و نمونه برداری انجام می‌شود و ایزولاسیون و جدا سازی صورت می‌پذیرد.

وضعیت سیستان و بلوچستان سفید نیست / ‏‬ تناقض گویی مسئولان به دلیل آمارهای اشتباه است

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون بهداشت و درمان در این رابطه اظهار داشت: با اعلام وضعیت سفید در سیستان و بلوچستان مشخص است که ظاهراً رئیس جمهور اطلاعی از وضعیت موجود این بیماری در این استان ندارند.

وی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که طبق آمار همچنان موارد ابتلاء به کرونا در آن ادامه دارد، افزود: برای اعلام وضعیت سفید باید قطعاً در خود استان‌ها تصمیم‌گیری شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وضعیت سیستان و بلوچستان در حال حاضر به هیچ عنوان سفید نیست، ادامه داد: این تناقض گویی مسئولان ممکن است بر اثر آمار اشتباهی باشد که به آنها منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش سفرها به سیستان و بلوچستان سبب افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در این استان شده است، گفت: قطعاً ستاد کرونا در استان باید تصمیم نهایی را در خصوص در فاصله گذاری اجتماعی اتخاذ کند و نمایندگان مجلس نیز پیگیر این موضوع هستند.

در مجموع به نظر می‌رسد این عدم هماهنگی مسئولان دولتی در خصوص اعلام وضعیت سفید یا قرمز آن هم در حالی که طبق نظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان میزان شیوع کرونا در استان سیستان و بلوچستان در حال افزایش است ناشی از عدم ارائه آمار مناسب به مسئولان بالادستی است.

از سوی دیگر حتماً این موضوع هم باید مدنظر مسئولان باشد که استان سیستان و بلوچستان به دلیل عقب ماندگی تاریخی در زمینه‌های مختلف در خصوص کمبود امکانات بهداشتی و درمانی نیز با محدودیت‌هایی مواجه است که در صورت طغیان بیماری کرونا قطعاً با مشکلات عدیده ای مواجه می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.