کرونا، قطعا تهدیدی جدی و علائم ابتلا به این ویروس نیز تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علایم گوارش و در موارد شدید، عفونت ریه ( پنومونی)، سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه است.

انتقال این ویروس به صورت فرد به فرد امکان‌پذیر و راه‌های احتمالی انتقال آن از طریق انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده میسر است.

نکته کلیدی در زمینه ویروس کرونا شکستن زنجیره انتقال این ویروس است اما شاهدیم که برخی افراد بی توجه به هشدارهای داده شده هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند و در بازارهای روز و خیابان‌ها حضور دارند که این مساله موجب دامن زدن به زنجیره بیماری می شود.

توجه به رعایت اصول بهداشتی نظیر شستشوی مرتب دست، اجتناب از دست دادن، روبوسی کردن، رعایت آداب سرفه و عطسه در کنار خودداری از سفرهای غیرضروری و حضور نیافتن در مراکز خرید و تجمع می تواند زنجیره انتقال ویروس در استان را بشکند.

 بیماری کرونا با هیچ شخص و مقام و فردی تعارف ندارد و در صورتیکه به هشدارها و توصیه‌های بهداشتی عمل کنیم از این آزمون سخت عبور خواهیم کرد.

براساس جدیدترین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان تاکنون در سیستان و بلوچستان ۴۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند که زاهدان بیشترین تعداد مبتلایان را دارد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به مردم توصیه می شود از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و  تا زمان شکست کرونا در منزل بمانند.

دکتر محمد هاشمی‌شهری افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، هموطنان به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ضمن پرهیز از از سفرهای غیرضرروی به مساله بهداشت فردی بیش از پیش توجه کنند.

وی تاکید کرد: توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید، شستشوی مرتب دست، اجتناب از دست دادن، روبوسی کردن، رعایت آداب سرفه و عطسه و اجتناب از سفرهای  غیرحضوری می تواند درجهت پیشگیری از بیماری کرونا  کمک کننده باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: مراکز جامع خدمات سلامت در روستاها و شهرها، کلینیک‌های تخصصی و بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه طبق روال قبل آماده پذیرش بیماران و انجام ویزیت سرپائی هستند.

 هاشمی شهری  اظهار داشت: به منظور رفاه حال بیماران تنفسی در هر یک از شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یک مرکز به عنوان مرکز منتخب برای ارائه خدمات ویزیت سرپائی فعال شده است.

وی ادامه داد: این مراکز همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۲۴ آماده پذیرش، غربالگری و معاینه بیماران تنفسی هستند و شامل  شهرستان زاهدان مرکز جامع خدمات سلامت سیدالشهد(ع) واقع در تقاطع بلوار شهید رجائی و شهید میرحسینی(چهار راه نقلیه)، شهرستان میرجاوه: بیمارستان دارالشفاء، شهرستان خاش: مرکز جامع خدمات سلامت شهید بهشتی(شماره ۳شهری) واقع در خیابان انقلاب، انقلاب ۲۲، شهرستان سراوان: مرکز جامع خدمات سلامت شماره ۳ شهری واقع در خیابان شهید بهشتی، میدان ولایت، شهرستان سیب و سوران مرکز جامع خدمات سلامت شهری، روستائی سوران واقع در سوران، انتهای خیابان شهید باهنر است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همچنین بیمارستان‌های منتخب برای پذیرش و بستری بیماران دارای علائم تنفسی برای افراد بزرگسال در زاهدان بیمارستان‌های خاتم الانبیاء(ص)، نبی اکرم(ص)، تامین اجتماعی(ع)  بوعلی و برای کودکان بیمارستان علی‌بن ابی‌طالب(ع) ، در شهرستان میرجاوه بیمارستان دارالشفاء، شهرستان خاش؛ بیمارستان امام خمینی(ره)، شهرستان‌های سراوان و سیب و سوران؛ بیمارستان رازی است.
وی اظهار داشت: همه ساله در فصول پائیز، زمستان و اوائل بهار میزان شیوع بیماری‌های عفونی تنفسی افزایش می‌یابد.

هاشمی شهری ادامه داد: با توجه به شباهت علائم و نشانه‌های کلی بیماری‌های تنفسی، در این مرحله از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹(کرونا) لازم است تا همه هموطنان مهمترین نشانه‌های این بیماری را بشناسند و در صورتی که خودشان یا اطرافیانشان این علائم را داشتند از خود درمانی اجتناب کنند و حتما به مراکزی که فهرست و اسامی آنها در این اطلاعیه ذکر شده مراجعه کنند که این علائم مهم شامل سرفه خشک، گلودرد، تب و تنگی نفس است.

استاندار سیستان و بلوچستان بر مراقبت بیشتر مردم و خودداری از حضور در محافل عمومی و تعطیلی تمامی اماکن گردشگری با توجه به سیر صعودی ویروس کرونا در این استان تاکید کرد.

احمدعلی موهبتی اظهار داشت: شهروندان برای حفظ سلامت خود و سایر هموطنان در منازل خود بمانند و از حضور در محافل عمومی به طور جدی خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال بایستی مسافرت و گردشگری به شهرهای سیستان و بلوچستان تعطیل و ترتیبی اتخاذ شود تا گردشگران سایر نقاط کشور نیز به این استان وارد نشوند.

 استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با وجود همه اقدامات انجام شده، بخشی از شهرستان‌های استان در زمینه امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی با کمبودهایی مواجه هستند و در صورتی که انتشار و شیوع این ویروس افزایش یابد قطعا با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: با توجه به سیر صعودی شیوع ویروس کرونا در کشور و سیستان و بلوچستان ضروریست از برگزاری هرگونه مراسم عبادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که منجر به تجمع و حضور مردم می‌شود، جلوگیری شود چرا که این بیماری دوره ۱۴ روزه نهفته دارد و در صورت عدم همراهی مردم و شیوع گسترده این ویروس با چالش‌های جدی در استان مواجه خواهیم بود.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان نیز بر رعایت نکات بهداشتی و خودداری از شرکت در تجمعات برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا توصیه کرد.

 مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی اظهار داشت: آفت جدیدی به نام کرونا به وجود آمده که سلامتی، حیات و اقتصاد جهانیان را به طور کلی تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه این بیماری در قرون گذشته و قرن معاصرکم نظیر است، ادامه داد: توصیه من به مردم عزیز ایران و سیستان و بلوچستان این است که به هشدارهای پزشکان توجه کنند.

امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان افزود: مردم باید به هشدارهای پزشکان و رعایت دستورات بهداشتی توجه و از دست دادن با یکدیگر خودداری کنند چرا که این بیماری بیش از هر چیز با دست دادن منتقل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه‌بر این روبوسی کردن، حرف زدن از فاصله نزدیک نیز از دیگر راه‌های انتقال این ویروس است بنابراین مردم باید در مراودات روزانه فاصله مناسب از یکدیگر را رعایت کنند.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان با تاکید بر خودداری مردم از شرکت در تجمعات گفت: مردم باید از ازدحام در مکان‌های عمومی و خصوصی جلوگیری و تا زمان ریشه کنی این بیماری مراسم عروسی برگزار نکنند.

مولوی اسماعیل زهی ادامه داد: اگر مردم در مراسم تشییع جنازه و فاتحه خوانی شرکت می‌کنند فاصله از یکدیکر را رعایت و از آنجایی که شرکت در این گونه مراسم امری واجب نیست اگر می‌توانند شرکت نکنند.

وی همچنین به استفاده از مواد ضدعفونی کننده توصیه کرد و گفت: موبایل، دستگیره‌های در و سایر اقلام مورد استفاده در طول روز را می‌توان با محلولی مرکب از یک قاشق غذاخوری وایتکس و یک لیتر آب تهیه و ضدعفونی کرد.

مدیرحوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان خطاب به مردم اظهار داشت: موارد بهداشتی را رعایت کنید و استرس نداشته باشید زیرا استرس مقاومت بدن انسان را در مقابل بیماری کاهش می دهد، پس استرس خطرناک تر از این بیماری است.

وی خطاب به بازاریان نیز گفت: مغازه هایتان را زیاد باز نکنید مگر در اوقات گرم روز چرا که در شرایط فعلی نباید بازارها شلوغ باشد و مردم ازدحام کنند، شلوغی موجب شیوع سریع ویروس کرونا می‌شود بنابراین سعی شود بیشتر در خانه بمانید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.